Full version: Lavskrika
wolkenkrabber
Igår såg jag lavskrika för första gången i mitt liv, verkligen en vacker och roligt fågel att kolla på...

igår när vi kommit fram till vålådalen så stannade vi och fikade lite innan vi gick på våran vandring. och då kom det två lavskrikor som hoppade runt ibland de gamla tallarna och hoppade ner på marken, snappade åt sig smulor mm...
och de var inte de minsta blyga! hoppas man får se dom någon gång igen! smile.gif
Betty
Ja visst är det en skojjig fågel! Vi brukade kalla den för "Röd-Olle" innan vi visste vad det egentligen var för en liten oblyg fikakompis som ofta dök upp vid lägerelden och tiggde bröd när vi förr om åren fritidsfiskade i inlandet. Man kunde nästan mata dem direkt ur handen. smile.gif
Här är ett par fina bilder jag hittade på nätet: Lavskrika
KURT
Lavsrikorna är ju udda på många sätt. Dels föder de upp ungar när det är som kallast på året, dessutom hjälper tidigare årsungar till med försörjningen. Verkligen familjeliv!
jegi
CITAT (wolkenkrabber @ 05-10-2006, 19:52)
Igår såg jag lavskrika för första gången i mitt liv, verkligen en vacker och roligt fågel att kolla på...

igår när vi kommit fram till vålådalen så stannade vi och fikade lite innan vi gick på våran vandring. och då kom det två lavskrikor som hoppade runt ibland de gamla tallarna och hoppade ner på marken, snappade åt sig smulor mm...
och de var inte de minsta blyga! hoppas man får se dom någon gång igen! smile.gif

Eftersom du är halvjamt vad jag kan förstå, så kan jag tipsa dig om att dom kallas tjuxor på jamtska.
Ofta en del av underhållningen när man passar under älgjakten.
kerstin z5-6
Koxiken i Västerbotten smile.gif
Margith
Nu ska jag berätta en liten historia från första gången jag såg Lavskrikor smile.gif
Jag var dryga 20 år (det är alltså väääldigt länge sedan) och var ute och jagade med några "äldre herrar" biggrin.gif

Jag ser en jättefin fågel och frågar en av dem om han visste vad det var för fågel. "Det där? det är en fläsk-olle" svarade han. Nu är det här en farbror som gillar att skoja och skämta, så jag frågade om han vet vad den egentligen heter. Den heter fläsk-olle, svarade han!
Då blev jag lite irriterad och frågade en av de andra, en som vanligtvis inte säger så mycket, han tittade på mig med ledsna ögon och sa "Det är en fläsk-olle laugh.gif

Så i trakterna av Gällivare är Lavskrikan tydligen allmänt känd som fläsk-olle laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon