Full version: Pelargon
Minibelle
Hej,

som jag skrivit i mina tidigare inlägg är jag väldigt ny vad gäller växter blink.gif

Fick ett par skott/sticklingar från en bekant.
Har satt ner dem i jord, men undrar om jag ens har någon chans.
Med tanke på att det snart är vinter.

Kan jag göra något för att lyckas med dom?
Kan man ha de under vintern?
Hur går jag tillväga isåfall?

Eller är det enda raka att slänga dem? unsure.gif

Tacksam för svar tongue.gif
Lady Hamilton
Med risk att bli "attakerad" ohmy.gif av de andra så kommer jag att ge dig ett förslag. Sätt sticklingarna/skotten i vatten som du placerar de ljust i ex. i ett fönster och låt dem rota sig där. Det brukar vara lättast om man är nybörjare.

...........nu hukar jag mig så ni kan börja laugh.gif ..............
ewa zon 3
CITAT (Hamilton @ 05-10-2006, 22:34)
...........nu hukar jag mig så ni kan börja  :lol: ..............

Så har jag gjort flera gånger och det har fungerat jättebra
.....men det är väl för att jag inte vet bättre laugh.gif laugh.gif

en fin liten bok om pelargoner "100 pelargoner och hur du sköter dom"
Har jag skaffat som nybörjare, rekommenderas. Där står också om förökning

/Ewa
Micke32
Ujuj hamilton hehe:)

Närå visst går de bra att rota i vatten men rötterna klarar sig bättre och blir finare om de växer upp i typ såjord. men ingen metod är fel , dock lite högre risk att sticklingen får röta i vatten enligt min erfarenhet.
Gertie
Här är lite tips och råd för nybörjare.
http://www.pelargonsallskapet.com/
Anki på Öland
Jag rotar alla mina i jord alt. brikett, men ställer krukan under att lysrör (t.ex. i köksfönstret så får den dagsljus utifrån och kökets lysrör innifrån), det har gått bra att rota hela vintern så. Har försökt i vatten men aldrig lyckets, för mig ruttnar dom.
Anki
Sollan
Jag har noterat att vissa pellisar går bättre att stickla i vatten än i jord. Så därför brukar jag sätta de flesta både i vattenglas och i torvbrikett.
Eva i Skåne
CITAT (Sollan @ 06-10-2006, 14:39)
Jag har noterat att vissa pellisar går bättre att stickla i vatten än i jord. Så därför brukar jag sätta de flesta både i vattenglas och i torvbrikett.

Ursäkta Sollan om jag fattar trögt.

Både och wink.gif
Betyder det att du har torvbriketten stående i ett litet glas med vatten? unsure.gif sleep.gif biggrin.gif
Margith
Jag har provat att ha dem i vattenglas och det har fungerat om jag gör det sent på våren/tidigt på sommaren och ställer glaset i ett soligt varmt fönster.
Andra tider på året har de ofelbart ruttnat....
Men jag har senare fått lära mig att de rötter som bildas i vattenglaset inte "duger" när jag sen planterar om de i jord unsure.gif Pelargonen måste skapa nya rötter då wink.gif
Numera rotar jag därför bara i liten såkruka med såjord.
Och som Anki på Öland skriver, ställ såkrukorna varmt och ljust, så kan du rota pelargoner året om wub.gif

När de väl fått rötter, plantera om de i vanlig krukväxtjord, låt de stå inne i värmen och ge dem massor med ljus, så ska du se att de klarar vintern alldeles utmärkt!

Med massor av ljus menar jag inte ljuset från ett ljust fönster, under vintern behövs det extrabelysning i någon form, lysrör om du har många sticklingar, lågenergilampa om du bara har några enstaka sticklingar, max 2 dm över!

Lycka till!
Sollan
CITAT (Eva i Skåne @ 06-10-2006, 16:33)
CITAT (Sollan @ 06-10-2006, 14:39)

Ursäkta Sollan om jag fattar trögt.

Både och wink.gif
Betyder det att du har torvbriketten stående i ett litet glas med vatten? unsure.gif sleep.gif biggrin.gif

Jojomänsan... laugh.gif man får ha både hängslen och livrem.... Nä, jag har förstås tagit fler sticklingar av samma, en i vattenglas och den andra i torvbrikett....
Vissa vägrar att rota sig i jord utan ruttnar stillsamt bort medan de som fått rötter i vatten växer så det knakar när de kommer i jord. Men andra sorter rotar sig i jord men vägrar att bilda rötter i vatten...
Minibelle
Tack så hemskt mycket för alla tips! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon