Full version: Anläggningstips
Ingrid på Västkusten
Hej igen,

Ja jag tjatar om min dekorativa köksträdgårdshörna och Cillas tankar runt den däringa kryddtornet gör inte saken bättre.

Vad jag vill jo - en dekorativ köksträdgård med en själ och en tanke. Utrymmet är litet halvmåneformat och lämpar sig kanske inte helt för det superformella.
Däremot tänkte jag ha upphöjda bäddar, grusade gångar och - HUR -- mönster - tanke layout? ibland kan man se häftiga layouts i tidningar som tydligen är saxade ur gamla böcker......jag önskar så jag kunde lägga vantarna på dessa gamla böcker. Nu är det itne en linje som är rak här ....så det raka och formella kanske är något som jag inte kan lyckas med - helt ok.
Upphöjda bäddar är oftast i timmer här - nån pallkrage är jag ju givetvis också skyldig till....:-D

Men - ja - hur gör man? Jag läser ibland om dessa trädgårdsdesignprogram fpr datorer men det är nog itne min lösning. Urp - detta är SVÅRT!

Hälsar Ingrid moloket
Louise i Göteborg
KUL!!!! laugh.gif

Åke Truedson brukar säga: "visst odlar jag blommor, men bara om dom går att äta"

Jag skulle vilja säga helt tvärt om biggrin.gif

Lite av detta har jag nyss yrat om under ditt inslag om am. blåbär, jag fortsätter:

Dekorativa grönsaker (fortsättning): Strandkål, lite skräpig på hösten men häftigt tidig och strålande i blom. Kronärtskockor, självklart. Rödbladig målla. Svart grönkål (Nero di Toscana). Luftlök, mer lustig men...

Nåja plantvalet var väl inte det du behövde hjälp med unsure.gif

Här är lite annat:

Kanter

Alla låga kryddväxter förståss

Vinranka i bågar, man planterar en vinranke (staket kanske på friland) leder en ranka i en snygg båge och krokar ner i marken (som avläggare) leder vidare i nästa båge osv i all oändlighet och utan karv på räta linjer eller vinklar. Låter man två rankor gå i "halvfas" får man ett snyggt litet räcke.

Torvblock torde vara enklare att forma än timmer

Punkter dvs utropstecken

Stammade krusbär, inte så taggikt att plocka

Libbsticka, behöver väl en stolpe men rymmer inte som humle

Spaljeer/stöd

Man kan kröka järn ohmy.gif laugh.gif böja metall menar jag sleep.gif Vi böjde till ett gammalt staket som bakkant till en krökt rabatt. En spalje av krökt armerinsjärn till sockerärtorna på sommaren och fågelmat eller tomtar/belysning på vintern vora väl något.

Torn, typ rosenobelisker kan man väl odla grönsaker i ..

En trist sak med många köksträdgårdar är att dom är platta på vintern.
Cilla
Halvmåneformen låter perfekt! Om du vill kan du i den yttre bågen göra en fin solfångare. Såg en sådan på Kosters Trädgårdar (Sydkoster), och innanför bågen som var av flätad, icke levande pil var det en klimatzon varmare. Vinden kom ofta i riktningen in i bågen, och stannade upp som det gör invid en vägg. Bågen ska naturligtvis fånga solen i syd-sydväst också, den ska ju inte skugga plantorna. Själv har jag funderingar på en sådan båge i norrkant av min lilla odlingsplätt - men då blir den en lepagehäck av päron.

Några som jag tycker gör fina plantformationer är antroposoferna. De har ju också ofta upphöjda bäddar, men utan mellanlägg som timmer, torv och grus. Halm eller inget på de smala gångarna. Varje år gör de om formationerna så att växelbruk blir naturligt. Innan de planterar sina fina smyckesodlingar tecknar de.

Det finns nackdelar med att låsa en ny odling med kanter och grusgångar. Dels kanske man vill provodla först för att se formen, dels blir det svårare att sköta jordarna. Men det vet du ju redan!

I vår ska jag göra en stor kryddspiral, ca 1,5 m hög och lika bred utanför köksfönstret. Berätta gärna hur du tänker göra din - jag har bara sett en "live" förut, och den var mycket mindre. Kosters Trädgårdar igen.

Cilla
Kerstin i Malmö
Men Ingrid, jag trodde du hade klart för dig det mesta om hur du skulle vilja ha det ;-) Du har ju stor erfarenhet av att odla!

Nåväl, jag tycker också det är fantastiskt och livsnödvändigt med en köksträdgård och min egen börjar ta form nu.

Maken har snickrat ramar i två olika storlekar så det blir lite upphöjda odlingsbäddar. Emellan ska det bli täckbark för att det ska vara ogräsfritt. Det är mycket jobb som det är med ett köksland!!!
Ingången till köksträdgården är en rosenbåge, för höjd och doft mm, där lär nog komma en och annan klematis också.
Där finns också hallon, röda, vita, svarta vinbär, krusbär, björnbär, rabarber samt mängder av revande smultron allt detta som avgränsare i österläge och mot övriga trädgården.

En fläder och ett par albarosor ska komma mot norr, det växer även en del buxbom vid norra kanten som ska få vara kvar för att ge lä samt ge mig massor av fint att juldekorerar med.

Mot väster och grannen där ska det komma en aroniahäck, där finns även blåbär nu. Funderar på att sätta lite vårlökar här också till ett annat år.

Ut mot gata och trottoar, i söderläge, ska vår avenbokhäck kompletteras. Sedan funderar jag på att sätta en frilandshibiskus här också.

Denna del är lika viktig som övrigt mer "dekorativt" i min trädgård! Jo, sedan har jag en speciell örtagård som ligger precis utanför trappen... Jag funderade också på det här med kryddspiral innan men gjorde ingen (men det kanske kommer senare).

Kerstin
Ann
I en gammal dams trädgård hade hon gjort upphöjda rabatter, med knäcksten. Här fanns det inte en enda rak linje. Allt var i bågar och rundlar.
Och här var inget satt på en höft, former och färger var noga anpassat till varandra.
Oh vilka färger!! I en ring var det ringblommor inne i mitten, inte så höga, knubbigare än dom vanliga vi oftast ser här, djup orangegula,ringen utanför, savojkål, nästa ring, buskkrasse, utanför där savojkål, osv, ringarna längst ut, vit prydnadskål, på kanten längs knäckstenen hängde slingerkrasse i kaskader , ett färgsprakande lystmäte, både för ögonen och gommen.
Kan detta få fram lite ideér Ingrid?

Hej från Ann

Vad gör jag nu för fel? Smilies vill inte komma på textlinjen, dom lägger sig under linjen. Och nu kommer inga alls, trots att dom är markerade.

mad.gif sad.gif sleep.gif smile.gif mad.gif mad.gif sad.gif mad.gif
helull
---> Cilla

När var du på Koster? Efter 25 augusti? För då blev det nämligen en förnyad örtspiral, lite mindre ogräsansatt än den tidigare och lite större. Den var nog 1.5 m i diameter, men bara 0.5 m hög (utan växter). En högre låter häftigt!:D

Den halvbågeformade "soltratten" av torkad pil i samma trädgård ska jag absolut ta efter!
Cilla
Hej Helull!

Vad kul att du också varit där! Jag var inte där i år, men väl förra året och varje år innan dess. Kul att de förnyat spiralen!

Visst är det en inspirerande odling de gjort... Hur långt har de kommit med dammen?

Såg på permakulturs hemsida att de ska eller har byggt halmhus. Såg du något av det?

http://www.alternativ.nu/permakultur/Adresser.html

Här ska jag göra en halvbågeformad solfångare av frukkträd - lepagehäck.

Cilla

Cilla
Ingrid på Västkusten
Ok - nu är jag i farten igen - solfångare? Lepage-häck?

Jag är klart sugen på något som på engelska kallas step-overs - äppelhäck som är jättekort - och har grenar som man sedan ympar ihop. Säger hon som aldrig ens HAR ympat - men attans när man läser gamla (och nya! ) böcker som visar alla skumma saker och ting man kan göra genom att ympa ihop grenar - frukträdstunneln har jag inte en susning till plats till här .... jag får la akademiskt beundra den - men alla små stepovers av äpple - DET ser skumt och skojigt ut!

Apropos äpplen - finns en tråd på Alltomträdgårds forum om estniskt vinäpple - Gröna Ringen har visst salufört nått äpple som är helrött tvärs igenom- har Du odlat det Cilla?
Jag blir så suuugen - så suuugen - tralala - igen - usch inspirationen bara flödade in ;-)

Fundersamma hälsningar ifrån ingrid
Cilla
Hej Ingrid!
ja, det där äpplet som är vinrött helt igenom, eller iallafall så kraftigt blodstrimmigt att man undrar om det är helt riktigt... Ett sådant träd beskär jag och har slagit upp sorten flera gånger... Minns inte namnet, men äpplet är otroligt gott och skapar ett rosa mos! Kan slå upp vid ett annat tillfälle.

Step-overs - finns en bild på en sådan fruktträdhäck? Låter kul. Ympar man ihop för att få stabilitet?

Lepagehäcken är annars en så underbar häck att man undrar varför inte vi alla har en. Dignande frukter på låg höjd i välvda bågar... Paradiset!

Cilla
Ingrid på Västkusten
Cilla - jag rekommenderar en bok - Creative Vegetable Gardening av Joy Larkcom
så vet Du vad jag funderar över. Det är annars Rosemary Verey som har den innovativa touchen med frukt - fats jag har inte en enda av hennes böcker och kan inteuttala mig om VILKEN ens man BORDE skaffa - hmmm.

Ingrid ( bokoman)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon