Full version: Mammutträd
surren
Mammuten

Nu har min mammut tittat upp! Snygg va:P:P

Det när väll bäst att låta den stå ute har jag fattat, men vad kan jag göra redan nu så att den klarar vintern ute?

Ska jag ge näring?

Hur mt vatten när det blir minus grader?

Nåt mer jag borde ha frågat?

Tack hej biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
är den så liten måste du skyddda krukan . plus inget vatten när det är frost jag skulle inte ge dne vattemn .

lägg över frigolit över krukan och kankske evteuellt växten med när dte går ner mot -5c -10c
surren
alright! Men då kommer det ju ingen sol på den?
Big Gardener
Mammutträd (Sequoiadendron giganteum) är ett mycket värmekrävande träd som kan klara sig i de bästa lägen i zon I. De exemplar jag har sett har befunnit sig i mycket skyddade parklägen i varma delar av Skåne eller intill stora tegelväggar i söderlägen.

I kruka skulle jag försöka förvara den ute så varmt och vindskyddad så länge det går och ta in den i ett ljust och helst frostskyddad uterum innan det blir minusgrader. En frostskyddad och/eller isolerad kruka är ett måste eftersom en oisolerad kruka snabbt antar samma temeperatur som omgivningen och rötter börjar dö av redan vid några få minusgrader.
surren
aha okej, har tvärr inget uterum =( eller balkong kanske räknas?

Finns det isolerade krukor att köpa eller är det nåt man "bygger" ihop själv genom att fixa en vanlig kruka?
Alexander-VG-zon3
vad jag läst klarar den -20c om inte mer .
och en vinter i zon2 ligger en natt som lägst -18c -22c i normala fall sen medel på -10c skulle jag tro . så så hisklit farligt tror jag inte det är för rtädet att den bara kan växa i skyddande zon 1 lägen .

men lägger man över frigolit så bler det inte så kallt där inne plus ska man ha trädet ute får man vara hård mot den i ung ålder .

jag tror vi har haft denna diskusionen inann ??

men när trädte är så ppass litet så kan du *baka* in krukan i en frigolit låda som du fyller upp med leca runt växten å krukan i det mellan rummet som finns . alltså bygg en frigolit låda lägg i krukan där i lådan fyll upp med leca över växten med sätt *paketet* nära husväggen bler det kallt så skotta över snö sen sätt gravljuse som ger *lokalt* med värme i ca60timmar.

kan tilläga att förrra vintern då jag både mer i zon 2 än nu så hadde vi -19c som lägst och då var dte någ bara för nån timme . även vintern 2004 hadde vi -21c som lägst . så dte är inte så jädrans kallt här då vi brukar ligga på nätterna runt -12c -10c -13c sen ett par nätter på -14c -15c m.m. och dom kallaste kommer då oftast då dte ligger snö på marken allst i jan som dte är kallast å snö
Big Gardener
Flaxx: Jo, vi har haft den här diskussionen tidigre och det är möjligt att jag inte har varit tydlig nog i mina själ att argumentera mot dig. Problemet som jag ser det är att du kan inte kategoriskt sätta en minumitemperatur på en växt och sedan räkna med att den klarar denna temperatur. Jag kan ta upp tre argument för detta:

1. Växters härdighet mot låg vintertempertur har ganska lite att göra med växters inneboende tolerans mot låg temperatur. Detta gäller framför allt hos exoter. Bra vinterhärdighet grundläggs med en lång och varm säsong med en hög temperatursumma. Ju mer energi en växt kan lagra inför vintern, desto bättre klarar den lägre temperatur och framför allt en längre vinter och lägre temperatur under längre tid. Som exempel kan jag nämna t.ex. Mamutträd eller Kinesträd (Koelruteria paniculata). Dessa träds naturliga ståndorter är mycket långa och varma växtsäsonger men även med mycket kalla vintrar med temperaturer som kan gå långt under trettio minusgrader (t.ex. Kina och Kaukasus). I Sverige klarar sig dessa träd bara i de varmaste lägen eftersom de annars inte hinner bygga upp ett naturligt skydd inför vintern som är lång, även om temperaturen kanske inte ens går under tjugo munusgrader.

2. De temperaturer du anger som en viss växt "klarar" grundar sig troligtvis på mätningar gjorda av enbart ovanjordiska delar som testats i olika temepraturer och undersökts på köldskador.. Jag säger troligtvis eftersom jag inte vet vad du fått uppgifterna från men att jag har haft kollegor som gjort liknande försök kring vinterskador i klimatkammare.

3. Rötter är betydligt känsligare för vinterskador än ovanjordiska delar. Låt oss säga att om en ovanjordisk gren får vinterskador vid trettiofem minusgrader så börjar rötter dö vid fem minusgrader. En oisolerad kruka antar relativt snabbt samma temperatur som omgivningen och är det således minusgrader ute antar krukan relativt snabbt minusgrader, vilket är förrödande för rötterna.

Vad du fått påståendet att växter behöver "härdas" i unga år i från vet jag inte men det är inget jag håller med om. Visserligen kan en enskilt planta anpassa sig till viss del kring rådande omgivning, men alltid till en gräns för vad arten tolerarar. Du kan förlänga säsongen genom att plocka in eller skydda en växt men är en genrell temperatursumma inte uppnådd får du likväl vinterskador oavsett hur låg eller hög vintertemperatur du har.

Med reservation för att jag har missförstått några av dina kråkfötter wink.gif
Alexander-VG-zon3
jag vet att mammutrträdet växer i kalifornien . men då dom har en kort vinter det vet jag men där dom växer kan dte både snöa å ha tjäle men dte skadra inte rötterna där dom växer naturligt dte vet jag .

därför ska man lägga hela krukan i en sluten frigolit låda *tips från växtmästern i osby som jag är pratikant hos* som får en betydligt varmare temp än ytter temp plus ljusen som hjälper .

jo det emd varmsäsong m.m. gäller för alla exoter som för plamer . men härdar man dom som små så vet dom ingte annat å vänjer sig vid omgivnigen . tar man ett träd från naturen och sätter dne direkt i sverige då kna dte bli problem redan vid -10c -15c men tar man dne från frön och redna i ung ålder så växer dne upp med våra sommar vår vinter och mann ska då låta dne sagta men säkert vänja sig vid våran vintar då den sne i plantstorlek är härdigare än en planta direkt tagen från deras hemmiljö som inte alls är van vid vårt klimat .
så gör jag med växter väjer dom vid vårt klimat sen om dne får fröer så efter ett par år så har man kankse *som exmp svenska oliver som varit i genartioner i vårt klimat enbart har en bättre härrdig het än en oliv från där dom växer naturligt* .

ett frö och en liten planta har det inbyggt vad den vill ha och trivs i . men om man vänjer dne vid vårt klimat så går dte bättre .

jo det är som du säger att man kankse bara testat rötterna . men imed den här får ne grov stam med tiden och växer i ett klimat som får vintar med så tror jag att den ovanjordiska delen klara mycket med *bara en käsnla jag har vet inte säkert* men växtens växt sett och typ av växt gör att jga får ne käsnla va att dtte ggäller hela växten .

sen kna jag intehålla med dig om att rötterna är käsnligare eller dom är men har röttterna dött är troligt vis stammen å bladne döa med . är röttern redna döa så kna inte ovanjordiksa delan dö vid -30c . för har redna rötterna döt vid -5c så är resten emd dött .

sen dte me dung ålder förutom vad jag sagt inann så .

men en ungplanta är ny i världen så länge man inte har dne under sin gräns så kna dne härdas till sämre klimat . tar man därimot en etablerad planta och sätter dirrekt i ett håradre klimat får dne ne chock då dne inte alls är van vid det fast dne kankse klara det . men en ung kan man formamer å anpassa .

en bäbis klara inte buxenliv om man inte först lär den , man kan inte lära gammmla hundar att sitta

sen om du lläser mitt inlägg så sa jag inte man skulle sätta den utan skydd då hadde dne plantan någ varit halft sten dö .

utan jag sa

packa in växten och kruka i frigolit sen fyller du upp med leca . sen skkottar på snö tänder ett ljuse runt om om dte bler kallt jag kan lova dig inne i lådan hos växten bler det inte -20c om dte är dte ute .
som sagt är denna växt ingen inne växt utan en härdig men inte vinterhärdig men dne kan växa i zon 1-2 kankse 2 och högre med skydd och planterar man den så klart söderläge och väl dranerande jord 'basic' om man odlar mindre härdiga växter som oliver,plamer,bananer,kanna,hibiskus m.m.

hoppas jag inte har för många kråkfötter .

men jag kommer inte smkirva mer här

än bara personen som frågar kan skydda dne emd mitt vis om personen skka ha den ute vad som jag vet va tänkt . eller ha ne i +10c om man kna det eller om du har en anna skyddsmetod

mvh linus
Alexander-VG-zon3
tilläg jag vet att amn inte ska sätta en temp på en växt .
för dom harr väl testat den under bästa förhållande men man vet alldrig om man inte testar . och om man testar får man fröst göra det bästa för dne här som grunden sen köpa E-plantor eller frön å små plantor .

själv fösöker jag få framm E-plantor av oliver
Big Gardener
Jag beundrar din ståndaktighet, men jag måste tyvärr konstatera att jag, i mycket av det du skriver, är av en helt annan uppfattning.

Jag ska inte kommentera allt du har skrivit eftersom det inte finns mycket mer att tillägga än det jag redan har skrivit, men två saker får plats.

När det gäller rötterna och deras kyltolerans är det viktigt att komma ihåg att rötter är känsligare än ovanjordiska delar, men samtidigt utsätts rötterna väldigt sällan för minusgrader då marken och jorden isolerar mycket effektivt. Rötter befinner sig på sådant djup att det sällan eller aldrig fryser. En vanlig kruka kan aldrig ersätta den isolering eller det skydd som normala markförhållanden ger.

Det andra jag vill kommentera är att du menar att du kan ta ett frö från en exot och "anpassa" detta till vårt klimat. Det är ett företag som jag, efter din beskrivning, tror är mycket svårt. En art har ett mycket specifikt ståndortsspektra för vad den klarar och inte klarar. Detta finns reglerat i artens gener: Gener som förs vidare genom fortplantning och frön. För att ändra ett växtmönster och toleransspektra krävs många tusentals generationer av naturlig anpassning och troligtvis utveckling av en helt ny art. Jag rekommenderar att du fördjupar dig i ämnena proviniens, kulturväxthistoria och ståndortslära för mer kunskap i vad denna diskussion handlar om.
surren
oj oj oj vilken kamp!

Nu minns jag också att ni har haft denna disskusionen förut haha.

Hur var det med näring då?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 06-10-2006, 23:21)
Jag beundrar din ståndaktighet, men jag måste tyvärr konstatera att jag, i mycket av det du skriver, är av en helt annan uppfattning.

Jag ska inte kommentera allt du har skrivit eftersom det inte finns mycket mer att tillägga än det jag redan har skrivit, men två saker får plats.

När det gäller rötterna och deras kyltolerans är det viktigt att komma ihåg att rötter är känsligare än ovanjordiska delar, men samtidigt utsätts rötterna väldigt sällan för minusgrader då marken och jorden isolerar mycket effektivt. Rötter befinner sig på sådant djup att det sällan eller aldrig fryser. En vanlig kruka kan aldrig ersätta den isolering eller det skydd som normala markförhållanden ger.

Det andra jag vill kommentera är att du menar att du kan ta ett frö från en exot och "anpassa" detta till vårt klimat. Det är ett företag som jag, efter din beskrivning, tror är mycket svårt. En art har ett mycket specifikt ståndortsspektra för vad den klarar och inte klarar. Detta finns reglerat i artens gener: Gener som förs vidare genom fortplantning och frön. För att ändra ett växtmönster och toleransspektra krävs många tusentals generationer av naturlig anpassning och troligtvis utveckling av en helt ny art. Jag rekommenderar att du fördjupar dig i ämnena proviniens, kulturväxthistoria och ståndortslära för mer kunskap i vad denna diskussion handlar om.

men du lyssnar jju inte på mig jag skrive rinte att man ska ha kruka oskyddad . dte skyddet jag skirveer för dne är ett tips jag har fått från personer som har detta som yrke som jobber meed växter .

hadde man haft dne å skyddad så hadde någ både krukan kunna sprickaoch rötternadö berondevilken kruka det är. då jag själv haft växter i krukorsom har variot nere mot deras llägsat och rötterna klarade sig . hadde ne humilis som ståd helt oskyddad i en trädgårrds kruka då rötterna var frikaå fina å vitamedans dom äldre bladen blev rejältskkadae när dte gikcner mot -12c .

men jag menarmed rötterna ärdom redna döda är bladne åckso det . jo jag vet att rötterna ärväl skyddade . av både jord,mark,snö och annat . det håller jag emd dig om . och jag har inte skrivt att en kruka har samma effekt det är nåt du har tat för givit eller nåt jag vet inte .

det jag menar med ett frö eller ne liten planta är att

en etablerat träd från en naturlig miljö skulle inte klara ett direkt svensk vinter klimat så bra utan kan behöva skydd redna vid mycke tlägre temp än vad dne klarar .

som jag skrev att fröet å växten har det i sig vad dne klara och vill ha om du läser står det under ditt inlläg nån stans i mittt .

och vad jag menade va inte att ändra växtmösnter dte går inte så bra utan man kan vänja den vid vvår miljö från början (lägnden,mer snö,fuktigare,blåsigare) och allt dte kan vara men går dte under -20c så dör trädet ändå för det är inbyggt i trädets natur att dne inte ska klara lägre . men som redna ung planta kna man vänja den för miljö inte ändra dens växtbetingelser som att plantera dne uner vatten eller ha den oskyddat i -30c eller plantera dne i stekande sol i sand . jag tror inte du fröstår rikgit hur jag menar .

alltså en egne planta från frön trål torr inneluft och trivs bättre i ditt hem,köper du en från ett växthus kna den få torrablad m.m. men man kna inte plantera en katus undervatten å sätta en vattenväxt ovanförjord men man kna anpssa sin växt med dne miljön man har i sitt hus som exmp el

svårt å förklara . men du förstår ändå inte mig
jag kan till en visdel hålla med om dig om rötter så dte är klart där är vi samma nästan .
men jag skrev inte att man skulle låta krukan stå där oskyddad läs någa . skyddar man krukan som jag sa så skyddar det kankse inte som marken men dte är bättre än inget .

jag vet dte bler svårt att läsa nu

men
amn skyddar rötterna på bästa sätt jag vet inte om du missat att jag har skrivit det för på dig låter det som man har dne i en kruka jag har skrivit att man bara ska ställa dne där å tro det ska funka utan jag skrev även att man skulle skydda den .

sen det med fröer/ung planta

planterar man ett frö den kommer upp så har den fått anpassa sig vid din miljö från början MEN du måste självklart ge den växtbetingelser som den trivs med . OCH även kankse anpassa den till våran typ av vintrar bara det inte bler lägre än -20c då den har i sina gener att det är mer än den klarar av . e-plantor är vad jag har fröstått växter som ät Tåligare mot vårtklimat som är framtagna för det men skulle man köpa samma planta från sin naturliga miljö så skulle eplantan ha en bättre chans på vintern .
men eplantor tar en tid att få fram men man ändras inte den växtmönster eller annat .

jag köpte en palm som var E-planta den har varit med om nordikst klimat och från första början va det den planta viste det var bara vårt klimat så dne har anpassat sig men denna plam kommer med säkerhet kankse att dör redna vvid -15c dne kommer säkert dö om man planterar dne på havetsbotten försttår du hur jag förkser berätta ??

nu upprepar jagmig då bler allt ännu mer rörigt och jag som skrev att jga inte skule vara härr mer
wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (surren @ 07-10-2006, 09:23)
oj oj oj vilken kamp!

Nu minns jag också att ni har haft denna disskusionen förut haha.

Hur var det med näring då?

ingen näring under vintern . sen på våren och sommaren ge den kogödsel den .
Big Gardener
Jag tror att jag mycket väl förstår dig och vad du vill säga och jag tror att vi i grund och botten är överens om det mesta. Men vad jag invänder mot att du uttrycker dig så fruktansvärt otydligt och att risken för missförstånd därför ökar. Framför allt invänder jag mot de temperaturangivelser som du påstår att vissa växter klarar. Säkert stämmer de till viss del, men att ange dem bara rätt upp och ned i detta forum är inte riktigt hållbart som tips utan att ange ordentliga odlingstips. Vad jag förstår så odlar du exoter på gränsen till vad de klarar och det är mycket intressant. Men om du vill förmedla den kunskap du uppenbarligen har så föreslår jag att du underbygger dina svar lite mer innan du skriver. På Internet kommunicerar vi mestadels med text och om du då skriver otydligt får du då räkna med att bli ifrågasatt.

Vad jag vill få fram är det grundläggande för växters härdighet. Även om du försöker "vänja" en planta vid vårt klimat så kommer du ändå inte att lyckas oavsett vilken vintertemparatur, klimat eller snö den utsätts för eller hur mycket du isolerar den. Du måste helt enkelt förlänga säsongen och förkorta vintern. Gör du inte det så för växten en mycket tynande tillvaro. Jag tror du är medveten om detta och det är det jag vill du ska säga. Inte hur låg temperatur en växt klarar eftersom det är ganska irrelevant i sammanhanget.

Jag betvivlar inte att du fått bra tips från yrkesfolk, men du måste förstå att jag arbetar både direkt och indirekt med sådana här frågor genom mitt yrke. Jag har dessutom en femårig hortonomutbildning och har då sysslat mycket med frågor om exotiska träd i svensk stadsmiljö. Därför anser jag det som min plikt att på ett så tydligt och underbyggt sätt som möjligt sprida denna kunskap.

Jag är mycket nyfiken på den palmen som du hade köpt som E-planta? Troligtvis är det ingen eplanta eftersom eplantsystemet plockar fram växter som är härdiga för svenskt klimat i naturliga situationer (inte för krukor). www.eplanta.com
surren
CITAT (Big Gardener @ 07-10-2006, 16:17)
Du måste helt enkelt förlänga säsongen och förkorta vintern. Gör du inte det så för växten en mycket tynande tillvaro. Jag tror du är medveten om detta och det är det jag vill du ska säga. Inte hur låg temperatur en växt klarar eftersom det är ganska irrelevant i sammanhanget.

Är det då bättre att låta den stå ute nu halva vintern och sen ta in den?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 07-10-2006, 16:17)
Jag tror att jag mycket väl förstår dig och vad du vill säga och jag tror att vi i grund och botten är överens om det mesta. Men vad jag invänder mot att du uttrycker dig så fruktansvärt otydligt och att risken för missförstånd därför ökar. Framför allt invänder jag mot de temperaturangivelser som du påstår att vissa växter klarar. Säkert stämmer de till viss del, men att ange dem bara rätt upp och ned i detta forum är inte riktigt hållbart som tips utan att ange ordentliga odlingstips. Vad jag förstår så odlar du exoter på gränsen till vad de klarar och det är mycket intressant. Men om du vill förmedla den kunskap du uppenbarligen har så föreslår jag att du underbygger dina svar lite mer innan du skriver. På Internet kommunicerar vi mestadels med text och om du då skriver otydligt får du då räkna med att bli ifrågasatt.

Vad jag vill få fram är det grundläggande för växters härdighet. Även om du försöker "vänja" en planta vid vårt klimat så kommer du ändå inte att lyckas oavsett vilken vintertemparatur, klimat eller snö den utsätts för eller hur mycket du isolerar den. Du måste helt enkelt förlänga säsongen och förkorta vintern. Gör du inte det så för växten en mycket tynande tillvaro. Jag tror du är medveten om detta och det är det jag vill du ska säga. Inte hur låg temperatur en växt klarar eftersom det är ganska irrelevant i sammanhanget.

Jag betvivlar inte att du fått bra tips från yrkesfolk, men du måste förstå att jag arbetar både direkt och indirekt med sådana här frågor genom mitt yrke. Jag har dessutom en femårig hortonomutbildning och har då sysslat mycket med frågor om exotiska träd i svensk stadsmiljö. Därför anser jag det som min plikt att på ett så tydligt och underbyggt sätt som möjligt sprida denna kunskap.

Jag är mycket nyfiken på den palmen som du hade köpt som E-planta? Troligtvis är det ingen eplanta eftersom eplantsystemet plockar fram växter som är härdiga för svenskt klimat i naturliga situationer (inte för krukor). www.eplanta.com

jo jag är inte tydlig dte vet jag först då jag har en svårighet med läsa atts krivaoch att jag skirver jag snabbt .å jo vi har säkert mycket som vi är eniga om bara några saker som är inte inget fel i det wub.gif

den plamen jag köpte är ingen krukväxt dte är en trädgårds växt .

* Utvalda för svenskt klimat
Växterna är anpassade till svenskt klimat, risken är mindre för vinterskador

* Provodlade i Sverige
Provodling på flera platser ger säkra zonangivelser och korrekta växtbeskrivningar

* Svenskproducerade
Kort väg från producent till konsument gör att växterna är i takt med svenskt klimat

* Art- och sortäkta
Endast godkända frökällor och moderplantor får användas. Du får samma växt när Du kompletteringsplanterar eller köper E-plantor från olika plantskolor

* Friska plantor
Växter från friskt utgångsmaterial ger bättre motståndskraft mot sjukdomar/skadegörare

detta hittade jag ppåd eras sida samma sak som förmin palm det finns hundra tals icke svenska växter som är eplantorr som andra frukträd,magnolia,rhodenrond m.m. . många av våra trädgårds växter har inte heller som sverige som en naturlig miljö .

sen det emd säsången hur varm eller lång sommar man har DET är en naturlig sak som händer i ett viss land . MEN växten har alldrig växt i dte från början och då är dne ås illa tvungen att växa här som exp på plamen . TAR man en plam som växer i ett land där dte är lång å varm sommar så går dte mindre brra för den har kanske inte på flera år haft det som dte är sverige . dte finns många trädgårds växter som är så tror som exepeml tulpanträdet den växer där dte är lång sommar men kort å intensiv vinter .

lika ddant för olivträd och fikon dom är inte heller vana vid svenskt klimat sval somamr lång å kall vinter men ändå växer dte sånan växter i skåne å öland m.m. lika dant emd granat äpple å andrra som är vana vid lmedelhavs klimat men kan ändå växa i zon 1 .

så detta är kanske dom två saker vi inte är engiga om .

och dte är rätt en växt som är van vid långs säsong och behöver den för att få upp bra vinterhärdighet är ju rätt . men en redna etablerad pplanta i ett sånt klimat går dte dåligt för i sverige . men tar man å får ne växt från ett frön så är den tvungen till att klara sig igenom vår vinter så länge det inte är förr låg temp så fårr dne bara hålla ut tills dte bler vår .och dåär dte en förutsättning att man odlar dne i bra lägen m.m. bara en södervägg kan förlänga å förrkorta

kom på en sak om min plam då dne är en trädgårds växt hos mig å inte i kruka . och dte finns många runt om i världen som får fram härdiga sorter elelr typer det finns ju olika sorter av väderkvarnsplamen som är härdigare än den som just är orginal från kina .

men nu ska jag inte skirva mer här det är som det är vi har lite olika uppgifter .

så nu överlåter jag dig att hjälpa surren .
jag har sagt vad jag tycker om hur man skyddar växten då den måste ha vintervila av nåt slag . men nu är det surren som gör somhon/han gör sen får du sköta resten
Big Gardener
Återigen: Jag är fortfarande intresserad av vad det är för palm du pratar om. Du får hemskt gärna ange dess namn, gärna vetenskapligt namn.

Finns din palm med på någon av dessa listor för jag kan inte hitta den?
http://www.eplanta.com/sida_1_39.asp
http://www.eplanta.com/sida_1_40.asp
http://www.eplanta.com/sida_1_41.asp

Det finns varken Magnolia eller Rhododendron i e-plantsortimentet. De växter som du anger som inte är naturligt förekommande i vårt land, växer i naturligt i ett klimat som till mycket stor del liknar vårt. Därför är din jämförelse inte hållbar. Jag önskar att du slutar ange e-plantkriterier för plantor som inte är e-plantor.
Anders zon 1
För att återgå till mammutträd så kan jag själv konstatera att det inte verkar vara fullt så känsligt som det sägs. Jag har sedan fyra-fem år ett mammutträd utplanterat i zon 4 och det har klarat sig relativt bra och överlevt temperaturer på under -20 upprepade gånger under vintrarna. Som lägst har temperaturen varit omkring -26. Trädet var ca en halvmeter högt när jag planterade det och har blivit 2 m nu. Det brukar vara lite brunt här och där efter vintern men hämtar sig snabbt. Kan tillägga att det inte får särskilt mycket skydd på vintern - bara löv "runt fötterna" och under de första två vintrarna också skydd mot vårsolen med säckväv. Det står heller inte vid en vägg eller dylikt utan helt oskyddat mitt på en gräsmatta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 08-10-2006, 10:32)
Återigen: Jag är fortfarande intresserad av vad det är för palm du pratar om. Du får hemskt gärna ange dess namn, gärna vetenskapligt namn.

Finns din palm med på någon av dessa listor för jag kan inte hitta den?
http://www.eplanta.com/sida_1_39.asp
http://www.eplanta.com/sida_1_40.asp
http://www.eplanta.com/sida_1_41.asp

Det finns varken Magnolia eller Rhododendron i e-plantsortimentet. De växter som du anger som inte är naturligt förekommande i vårt land, växer i naturligt i ett klimat som till mycket stor del liknar vårt. Därför är din jämförelse inte hållbar. Jag önskar att du slutar ange e-plantkriterier för plantor som inte är e-plantor.

det var som ett emxempel magniloia m.m. men jag tror ändåmånga elelr en del även växer i klimat som inte liknar sveriges som även är en eplanta
min palm köpte jag från en e-butik från holland tror jag det var eller danmark .
men den verkar ju inte vara en eplanta som dom sa när jag köpte den . men jag håller ändå fast vid det emd fröet att dom är lättre att anpassa till svenksklimat fast dne är härdig .
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 09-10-2006, 10:11)
För att återgå till mammutträd så kan jag själv konstatera att det inte verkar vara fullt så känsligt som det sägs. Jag har sedan fyra-fem år ett mammutträd utplanterat i zon 4 och det har klarat sig relativt bra och överlevt temperaturer på under -20 upprepade gånger under vintrarna. Som lägst har temperaturen varit omkring -26. Trädet var ca en halvmeter högt när jag planterade det och har blivit 2 m nu. Det brukar vara lite brunt här och där efter vintern men hämtar sig snabbt. Kan tillägga att det inte får särskilt mycket skydd på vintern - bara löv "runt fötterna" och under de första två vintrarna också skydd mot vårsolen med säckväv. Det står heller inte vid en vägg eller dylikt utan helt oskyddat mitt på en gräsmatta.

tack då kna jag med säkerthet säga att den klara sig med mitt skydd .
Big Gardener
Anders: Mycket intressant. Jag har hört om en handfull misslyckade försök i varmare läge just eftersom somrarna inte är tillräckliga. Dock är det förståeligt om du har ett varmt och bra mikroklimat och att den dessutom står utplanterad. I kruka är det en helt annan sak.

Flaxss: Jag tror du har missuppfattat e-plantsystemet. E-planta är ett varumärke som inte finns annan stans än i Sverige, möjligtvis i Norge och kanske Finland. Om det finns något med samma namn i Holland är det intressant men knappast samma sak.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Big Gardener @ 09-10-2006, 18:01)
Anders: Mycket intressant. Jag har hört om en handfull misslyckade försök i varmare läge just eftersom somrarna inte är tillräckliga. Dock är det förståeligt om du har ett varmt och bra mikroklimat och att den dessutom står utplanterad. I kruka är det en helt annan sak.

Flaxss: Jag tror du har missuppfattat e-plantsystemet. E-planta är ett varumärke som inte finns annan stans än i Sverige, möjligtvis i Norge och kanske Finland. Om det finns något med samma namn i Holland är det intressant men knappast samma sak.

jo jag tror åckso det att jag har missupfattat det .

men vidare till trädet så tror jag att dte kan klara sig i skåne . dom som inte har lyckas att få dne till att överleva har kankse inte haft basic om hur man odlar mindre hhärdiga svårae växter . men som sagt detta trädet som personen frågar efter tror jag emd säkerhet att dne klara sig ute MED mitt skydd för dte kommer inte blli så klat i skyddet då det skyddar mot kyla,regn,vind, m.m. som annars är dåligt när dne står oskyddad i marken . MITT skydd plus en massa snö över det skulle trädet någ klara sig på då man inte har bara i krukan som dne är utan sk,yddd
Anders zon 1
Big Gardener: Ja, visst är det så. Det skulle sannolikt inte alls gå att övervintra mammutträd ute i kruka i zon 4.

Platsen där mitt mammutträd i zon 4 växer är i full sol i en sydsluttning med ett ganska bra mikroklimat, men nog inte extremt bra. Trädet är klart påverkat av det kalla klimatet. Jämfört med ett annat mammutträd jag satte Skåne (zon1) samtidigt så växer det i zon 4 mindre än hälften så fort och utvecklas inte alls lika bra. Det kan i och för sig också delvis bero på en mycket näringsrikare jordmån i Skåne.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 09-10-2006, 21:15)
Big Gardener: Ja, visst är det så. Det skulle sannolikt inte alls gå att övervintra mammutträd ute i kruka i zon 4.

Platsen där mitt mammutträd i zon 4 växer är i full sol i en sydsluttning med ett ganska bra mikroklimat, men nog inte extremt bra. Trädet är klart påverkat av det kalla klimatet. Jämfört med ett annat mammutträd jag satte Skåne (zon1) samtidigt så växer det i zon 4 mindre än hälften så fort och utvecklas inte alls lika bra. Det kan i och för sig också delvis bero på en mycket näringsrikare jordmån i Skåne.

om jag får säga en sak även en söderläge i zon 4 bler då inte ett varmnt zon 1 läge . så det påverkas ju ändå jämmnfösrt med zon 1 å 3 .

så jag tycker att detta träd kna växa i skåne utan problem å inte bara varma lägen . får vanliga lägen i zon2 får sällan under -25c å då är dte en extrem vinter natt skulle jag säga . då om trädet kan få små skador i zon 3-4ner till under -20c i nätter men här i skåne har -20c i två nätetr som max och ligegr runt på dan -5c å till plussidan och natten ner till -10c -15c m.m. . vi har ju haft extrem väden i skåne på +12c i december å plus i jan på dagen .

därförsäger jag så att med att man skyddar krukan med frigolit så komemr dne inne i skyddet kankse uppleva zon 0-1 . sne plus snö,gravljuse, m.m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon