CITAT (Big Gardener @ 06-10-2006, 23:21)
Jag beundrar din ståndaktighet, men jag måste tyvärr konstatera att jag, i mycket av det du skriver, är av en helt annan uppfattning.
Jag ska inte kommentera allt du har skrivit eftersom det inte finns mycket mer att tillägga än det jag redan har skrivit, men två saker får plats.
När det gäller rötterna och deras kyltolerans är det viktigt att komma ihåg att rötter är känsligare än ovanjordiska delar, men samtidigt utsätts rötterna väldigt sällan för minusgrader då marken och jorden isolerar mycket effektivt. Rötter befinner sig på sådant djup att det sällan eller aldrig fryser. En vanlig kruka kan aldrig ersätta den isolering eller det skydd som normala markförhållanden ger.
Det andra jag vill kommentera är att du menar att du kan ta ett frö från en exot och "anpassa" detta till vårt klimat. Det är ett företag som jag, efter din beskrivning, tror är mycket svårt. En art har ett mycket specifikt ståndortsspektra för vad den klarar och inte klarar. Detta finns reglerat i artens gener: Gener som förs vidare genom fortplantning och frön. För att ändra ett växtmönster och toleransspektra krävs många tusentals generationer av naturlig anpassning och troligtvis utveckling av en helt ny art. Jag rekommenderar att du fördjupar dig i ämnena proviniens, kulturväxthistoria och ståndortslära för mer kunskap i vad denna diskussion handlar om.
men du lyssnar jju inte på mig jag skrive rinte att man ska ha kruka oskyddad . dte skyddet jag skirveer för dne är ett tips jag har fått från personer som har detta som yrke som jobber meed växter .
hadde man haft dne å skyddad så hadde någ både krukan kunna sprickaoch rötternadö berondevilken kruka det är. då jag själv haft växter i krukorsom har variot nere mot deras llägsat och rötterna klarade sig . hadde ne humilis som ståd helt oskyddad i en trädgårrds kruka då rötterna var frikaå fina å vitamedans dom äldre bladen blev rejältskkadae när dte gikcner mot -12c .
men jag menarmed rötterna ärdom redna döda är bladne åckso det . jo jag vet att rötterna ärväl skyddade . av både jord,mark,snö och annat . det håller jag emd dig om . och jag har inte skrivt att en kruka har samma effekt det är nåt du har tat för givit eller nåt jag vet inte .
det jag menar med ett frö eller ne liten planta är att
en etablerat träd från en naturlig miljö skulle inte klara ett direkt svensk vinter klimat så bra utan kan behöva skydd redna vid mycke tlägre temp än vad dne klarar .
som jag skrev att fröet å växten har det i sig vad dne klara och vill ha om du läser står det under ditt inlläg nån stans i mittt .
och vad jag menade va inte att ändra växtmösnter dte går inte så bra utan man kan vänja den vid vvår miljö från början (lägnden,mer snö,fuktigare,blåsigare) och allt dte kan vara men går dte under -20c så dör trädet ändå för det är inbyggt i trädets natur att dne inte ska klara lägre . men som redna ung planta kna man vänja den för miljö inte ändra dens växtbetingelser som att plantera dne uner vatten eller ha den oskyddat i -30c eller plantera dne i stekande sol i sand . jag tror inte du fröstår rikgit hur jag menar .
alltså en egne planta från frön trål torr inneluft och trivs bättre i ditt hem,köper du en från ett växthus kna den få torrablad m.m. men man kna inte plantera en katus undervatten å sätta en vattenväxt ovanförjord men man kna anpssa sin växt med dne miljön man har i sitt hus som exmp el
svårt å förklara . men du förstår ändå inte mig
jag kan till en visdel hålla med om dig om rötter så dte är klart där är vi samma nästan .
men jag skrev inte att man skulle låta krukan stå där oskyddad läs någa . skyddar man krukan som jag sa så skyddar det kankse inte som marken men dte är bättre än inget .
jag vet dte bler svårt att läsa nu
men
amn skyddar rötterna på bästa sätt jag vet inte om du missat att jag har skrivit det för på dig låter det som man har dne i en kruka jag har skrivit att man bara ska ställa dne där å tro det ska funka utan jag skrev även att man skulle skydda den .
sen det med fröer/ung planta
planterar man ett frö den kommer upp så har den fått anpassa sig vid din miljö från början MEN du måste självklart ge den växtbetingelser som den trivs med . OCH även kankse anpassa den till våran typ av vintrar bara det inte bler lägre än -20c då den har i sina gener att det är mer än den klarar av . e-plantor är vad jag har fröstått växter som ät Tåligare mot vårtklimat som är framtagna för det men skulle man köpa samma planta från sin naturliga miljö så skulle eplantan ha en bättre chans på vintern .
men eplantor tar en tid att få fram men man ändras inte den växtmönster eller annat .
jag köpte en palm som var E-planta den har varit med om nordikst klimat och från första början va det den planta viste det var bara vårt klimat så dne har anpassat sig men denna plam kommer med säkerhet kankse att dör redna vvid -15c dne kommer säkert dö om man planterar dne på havetsbotten försttår du hur jag förkser berätta ??
nu upprepar jagmig då bler allt ännu mer rörigt och jag som skrev att jga inte skule vara härr mer