Sven Karlsson
06-10-2006, 10:40
Ja,nu skall framtida fruktträd avgöras i min trädgård. Jag sattsar på träd i växthuset som inte klarar zon 5 men som är bra zon 2-3 och träd för zon5-7 ute. De senare kommer från Finland och Ryssland. Alla skall vara så bra som möjligt att klara svampsjukdomar och insekter? Men även blom och innehåll tas hänsyn till.
Fredrik står på önskelistan som ätäpple och förvaring. Amorosa som massprodukt (stor skörd enligt yrkesodlare) till äpplemos då lagringen är lite svår.
Grundstammen blir B 491 som är svag 2-2,5 m hög av en massa skäl.
Jag skulle vilja ha kontakt med er som har Finska och Ryska äppleträd som vet hur de är?
Kontakta Pomologiska föreningen www.svepom.com samt för Åländska/Finska fruktodlare Harald Kratschmer. Också här på forumet fanns åtminstone en som var haj på finska sorter. Och så har du ju redan kontakt med Erlandsson som säkert kan ge dig ryska kontakter.
Sven Karlsson
07-10-2006, 09:24
Det är framför allt vanliga fruktodlares åsikt om de finska äpplena som jag vill åt. I värmland testas de i ett kallt och kräftsjukt område och där framkom kräfta på så unga träd att man måste säga att kräftan var med sorten som det trädet hade. Många andra som köpt från finland får små klena träd men det beror på den korta tid där det är sommar tyvärr. Jag tycker dock att finland tar större hänsyn till sitt folk. Vi i sveriga tar bort allt för att klara svåra träd som bekämpningsmedel men har kvar de svårskötta träd utan att hjälpa trädgårdsodlare att byta till lättskötta träd och nästan hindra informationen om de lättskötta träd som ändå finns i zon 1-3. Några av dem kommer jag att odla i växthuset och ympris från Balsgård hämtas. Men jag tycker att det är olyckligt att de inte ungås i denna spallt ty deras åsikt vore bra men de får inte föra sina sorter vidare. De som Balsgård har kan ju vem som helst ympa men man bör i förebyggande behandla med svavel 1-2 gångar för de som runt om kör med osunda sjukdoms allstrande träd. Fast jag tycker att du som skall sätta nytt borde kanske överväga ett mer lättskötta träd även om man med hänsyn till andra måste spruta med svavel som många av krav-odlade äpplen gör. Samman lagt får jag 10-20 nya sorter att provsmaka om tre-5 år. För att inte glömma blomningen på våren. Har du träd från finland-ryssland eller de resistenta sorterna i zon 1-3 så hör av dig antingen privat eller i denna spallt så andra får se dina resultat. Lycka till med odlingarna.
Om du vill veta mera om äppelträden här i Finland kan du köpa boken Äppel i norr, Pomologisk handbok skriven av Leif Blomqvist. Finns att köpas i bokhandlar eller på www.blomqvistplantskola.com Boken beskriver 102 olika sorter som är väldigt härdiga. Där finns bla tipset om att man inte ska beskära träd före temperaturen stigit ordentligt över 0 grader på våren just för att minska risken för kräfta.
Själv har jag över 100 olika sorters äppelträd och ser med spänning fram emot framtidens skördar. De flesta är planterade de senaste 3 åren så jag har tyvärr inte så mycket erfarenhet av de olika sorterna ännu.
Cia, vad kul! Berätta mer! Har du satt dem själv, är de tänkta för kommersiell träd- eller fruktodling? Och inte minst - vilka grundstammar har du, har du ympat själv och var kommer riset ifrån?
Vore kul att se foton om du vill visa!
Cilla, nej jag har inte ympat själv. Träden är köpta som nyympade eller 1-3 åriga. Vi bygger ut vår trädgård och äppelträden är planterade kring trädgården. Dit gick ca 40 träd, några är planterade i rabatterna och så har vi gjort en äppelgård dit vi sätter flera träd vartefter vi hittar nya sorter. Idén är den att vi skaffar ett träd av varje sort...
Det var tänkt att vi skulle ha det bara som VÅR trädgård men vi har nog insett att inte klarar vi av att äta upp äpplen från 100 träd, fastän vi tar hjälp av våra kossor. Vi får börja sälja äpplen i framtiden. Det var inte meningen att vi skulle hitta så många träd.
Vad kul!!! Och intressant... Skriver du om detta någonstans så att man kan se vilka sorter ni har, vilka erfarenheter ni har av dem, hur det går för träden, vad ni gör med dem mm?
Har ni planterat alla själva? Oj, jag har hundratals frågor... ;-)
Och var i landet finns denna fantastiska äppelträdgård? Får man komma förbi och kika om man har vägarna förbi?
Ja Cilla, välkommen till Finland! Vi bor i zon 4 här vilket motsvarar zon 5 i Sverige. Vi har många gamla sorter som tex oranie, sävstaholm, linés äpple, hampus, kavlås, astrakan gyllenkrok, kaniker, harlamowski, korobowka, höststrimling och olika kanelsorter. Så klart har vi sorter som är typiskt finska: lantun talvi, lepaan meloni, konsta, gerby tidiga, gerby kanel, eppulainen, make, ranta.ahon golden och delikatess, sanna, sariola, samo, sandra,villnäs ananas, tobias, talvikki och pirja. Jag orkar nu inte skriv dem allihopa men jag ska se om jag får in dem nånstans här...
Jag har alltid en lista med mej över våra sorter för man vet aldrig när man hittar ett intressant träd! Det börjar bli lite svår att hålla i minnet våra träd. De flesta träd är ganska unga ännu men vi har fått frukt av röd antonovka, tobias, rupert, sordvala, babushka, oton omena, särsö, tallins päronäpple, sandra, salla, make, rödkanel, silva, lantun talvi, snygg, esters päronäpple, moskvas päronäpple och så vår egen gamla sort som vi döpt till august. Gissa om jag får sjuka fingrar av att sätta upp galler mot haren...