Om man överlastar en bil så knakar både stötdämparna och fjädringen, Man inser att den kan gå sönder.
Men överbelastar man sina fötter så tror man dumt nog att de håller ändå.
I somras fick jag gjutna individuella fotbäddar som i sig var sköna men som inte fungerade. Det fanns ingen dämpning eller otillräcklig sådan.
Jag har köpt bra skor där mina Kalle Anka fötter får plats. Visst minskade värken när man gick korta sträckor men längre sträckor så önskade man nästan att man kunde amputera benen dagen därpå.
Jag har enbart köpt bra skor med utbytbar innersula. Har dock frågat efter mera dämpning. Och se.......
Knallade in på Team Sportia och fick ställa mig på en platta för att prova hur jag belastade mina fötter. De rekommenderade sulor som var svindyra med som stödde mina fötter och var dämpade mera än vad vanliga skor brukar vara.
Och det blev som att köpa nya fötter. För väger man för mycket så tar ju den kroppsegna dämpningen i framförallt hälarna stryk. Då behöver man tillföra lite extra.
För röra på sig behöver man.
Så 500 spänn för att känna det som om man har nya fötter är väl investerade pengar. Rekommenderas varmt.