Full version: Slut skörd av Pepino
Lady Hamilton
(Har nu sökt efter "pepino" tråden men hittare den inte sad.gif
Så därför lägger jag in min bild i en ny tråd)

Det här är i allafall min "slut skörd" av Pepino, nu åker plantorna på komposten. Visst är det lite olika former på frukterna laugh.gif ................
Gillan
wub.gif wub.gif avis, avis sleep.gif . Verkligen olika former. Men vad tyckte du att de smakade då? Själv kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg vad jag tyckte wink.gif

Nån blandning mellan melon och päron........och tom en liten gnutta krusbär har jag för mig wink.gif . Men jag kommer ihåg att jag tyckte att de var goda rolleyes.gif rolleyes.gif . ( inte dåligt så långt va´?

Men varför slänger du plantorna? Har de fått spinn?
Lady Hamilton
Jag tycker också att frukten smakar åt melon hållet.
Varför jag kastar dem huh.gif ? Det är för att jag inte har plats för att övervintra dem laugh.gif De är inga "små" plantor längre...........
Gillan
Synd hördu, du! Såg nämligen på Plantagen i somras Pepinoplantor som inte var speciellt stora ( inte med mina mått mätt i alla fall), som kostade runt 350 kronor. Jag stod bara och gapa, samtidigt som jag funderade på om man ev skulle kunna göra sig en mindre förmögenhet om man fick till det wub.gif laugh.gif laugh.gif

Mina hade nämligen fått spinn. Det var förmodligen därför som blommorna trillade av. De är nu gott och väl förbrända sleep.gif
rosita
CITAT (Hamilton @ 06-10-2006, 13:50)
Varför jag kastar dem  :huh: ? Det är för att jag inte har plats för att övervintra dem  :lol:  De är inga "små" plantor längre...........

Jag har aldrig odlat pepino. Måste de stå i växthus? Hur stora blev dina plantor? Hur många frukter gav plantorna? Hur övervintrar man dem?
Lady Hamilton
CITAT (rosita @ 06-10-2006, 16:05)
.....Jag har aldrig odlat pepino. Måste de stå i växthus? Hur stora blev dina plantor? Hur många frukter gav plantorna? Hur övervintrar man dem?...........

Det var första året för mig så jag kan bara berätta hur det varit för mig...
-Jag hade både i växthus o ute i kruka (gav samma resultat)
-Mellan 50-100cm höga och 50cm bredd
-De gav ca 10 frukter st

Övervintringen överlåter jag till någon annan
Gillan
Jag tänker inte ha Pepinon i växthuset nästa år, men det är jag det. När jag hade mina ute i stoooora krukor, då växte de så det knakade, och nog hade jag 15-20 frukter på var planta. Jag tog in dem och behandlade dem ungefär likadant som jag behandlar mina Änglar. De var friska och fina fram till i feb. ung. Sen kom spinnet, och då var det kört sad.gif , Men jag ger absolut inte upp. Testar nästa år igen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon