Har förstått att persika "Frost" blir jättestor i ett skyddat läge (växer över en meter per år i början, såg en bild på ett träd som var minst 6 meter högt!) Finns det nån annan sort som beter sig mer som ett äppleträd, kanske cirka 2(-3) meter högt? Eller kan man beskära persika "Frost" så det håller sig mindre (och ändå få frukt)?
Alexander-VG-zon3
06-10-2006, 14:00
jag har en dvärgpersika planterad hos mig .
men man måste skydda dne mot regn på vintern å inanna frosten kommer .
vet inte hur stor dne bler men ca 2m elelrmindre tror jag det blev är inte helt hhundra men dte var inte alls högt dpm vanlig persika
Hittade en länk med massa sorter, verkar som om Frost är den enda säkra hos mig (zon II). Redhaven anges klara zon I-II, men anges liksom Frost ha ett kraftigt växtsätt.
http://www.sveplantinfo.se/bsv/PSPSoegning...SoegningStart=1Frågar igen: kan man beskära persika "Frost" så det håller sig mindre (2-3 meter) och ändå få frukt?
Ophelia
07-10-2006, 07:29
2 m är nog i det minsta laget men visst kan de beskäras, det är ju möjligt att skapa spaljé. Det viktigaste är att du väljer en sort som inte i sig blir så storväxt för en allför rejäl beskärning tror jag inte gynnar trädet alls, bäst är att acceptera trädets naturliga förutsättningar. Försök annars hitta persika i "buskformat" för de är ju mindre än träden. Beskärning ska vl kanske ses som en enevtuell formare av trädet men då persika kan angripas av krusbladssjukan kan ju den vackra beskärningen bli lite förändrad om man får ett angrepp. Nu är ju sorten "Frost" tämligen avhållen (dock inte resistent) från sjukdomren och en del kan göras för att förhindra angrepp/större angrepp.
Har en känsla av att någon med ympningskunnande/grundstamsvetskap kunde ge dig ett bra svar för persikor växer inte alltid på egen stam. kanske kan det finnas möjlighet att hitta en stam (har en liten klocka som ringer i huvudet om St: Julien???) som inte är starkväxande och ympa in fruktsort. Sedan är ju härdigheten en annan fråga.
Alexander-VG-zon3
07-10-2006, 10:38
http://davesgarden.com/pf/go/74856/index.htmlhär är info om dvärgpersika och som där står håller den sig liten . och är stensäker i zon 2 det kna jag lova och jag kommer inte göra nåt för den mer än kankse skydda den för regn som där ståd man skulle göra . har hört av privata persooner att den ska klara sig i zon 1-2 kankse högre beronde vad temp dom får på vintern sen får man ju skydda trädet änu högre
Alexander-VG-zon3
07-10-2006, 15:54
här är mitt träd elelr buske
Har nu införskaffat ett "Frost" på rean. Det säjs ju att det är bättre att planera på våren, men 70% rabatt gör det värt att försöka...
Nu till frågan: plantan/trädet har inte ett rent toppskott utan snarare två som verkar ungefär lika "ledande". Skall jag beskära trädet så att det bara får ett ledskott eller kommer det ordna till sig ändå? Skall jag i så fall beskära nu eller vänta till nästa års JAS?
Alexander-VG-zon3
22-10-2006, 16:39
ha trädet i kruka och vinterförvara det inne i0c 10c sen planterar du ut på våren så görr jag med växter som jag köper sent så vet man säket att dom klara sig
kerstin z5-6
22-10-2006, 16:55
Annars finns ju moscow velvet - som jag har ute hos mej
Nämn inte den, Kerstin!
Vet inte hur många försök jag gjorde att få tag i den i våras/somras, inkl Blomquists
kerstin z5-6
23-10-2006, 12:13
Lady Hamilton
23-10-2006, 13:40
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2006, 13:13)

Nähäddu! DU skall hålla Persiko trädet vid liv och jag håller Blå regnet vid liv............Så byter vi erfarenheter till våren (å du avslöjar hur jag får tag i ett likadant träd) Deal?
kerstin z5-6
23-10-2006, 14:33
deal Hamilton !
Kan då inte jag också få vara med och deala om jag lyckas hålla mitt nektarinträd vid liv?
kerstin z5-6
23-10-2006, 17:36
deal jegi
Lady Hamilton
23-10-2006, 17:41
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2006, 18:36)
deal jegi :D
Välkommen
wolkenkrabber
23-10-2006, 17:44
*känner sig utfryst*
Trädgårdsmästarn
23-10-2006, 17:50
Hej!
Vi har salufört tyska minidvärgträd som vi själva döpt till trollträd. Finns som äpple.päron,plommon,körsbär,nektarin &persika. Har stått ute i 2 vintrar i kruka utan problem, växer otroligt långsamt och sätter bra med frukt( tror jag, de blommade rikligt men alla nektariner & persikor såldes snabbt)
Träden har blivit mycket poppulära men Nektarin & Persikan måste få Kumulus 1-2 ggr på våren för att bladen ska vara fina.
Jag stod och höll i ett Moskow velvet för två år sen och köpte inte det!

Gissa om jag har ångrat mej många gånger... Det skulle bara ha kostat 8 €
kerstin z5-6
23-10-2006, 20:02

mmhm .. så känner jag för den jättetsora dillpionen ..för 250 sv som jag lämnade kvar i sin kruka hos Blomkvists

Wolkenkrabber-vilket växtslag vill du delta med? Vad som helst utom Yucca går fint
wolkenkrabber
23-10-2006, 20:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2006, 21:02)

mmhm .. så känner jag för den jättetsora dillpionen ..för 250 sv som jag lämnade kvar i sin kruka hos Blomkvists

Wolkenkrabber-vilket växtslag vill du delta med? Vad som helst utom Yucca går fint

efter som inte yuccan går får jag väl ta zilgan? eller krukväxtmurgrönorna jag planterat på ren chansning?
kerstin z5-6
23-10-2006, 20:38
Anledningen att jag skrev att Yuccan inte går ,"är att den har jag ju haft ute flera år -men jag kom på att du kanske har kallare zon än jag -i så fall är den förstås ok -förresten kan vi jämföra då
Min som ser bäst ut sitter här
Vuxit rejält i sommar
Överlever krukväxtmurgrönan får du gröna tummemedalj i zonknäck
ps ursäkta trådkapningen
Alexander-VG-zon3
23-10-2006, 22:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2006, 21:38)
Min som ser bäst ut sitter här
Vuxit rejält i sommar

var har du yuccan
ser två saker som kanske är yucca men om dom har växtt bäst dom två så mår dom väl inte så brra i det klimatet eller har dom varit små när du köpte doom så detta är bra växt förr i år
kerstin z5-6
24-10-2006, 10:00
Yuccan sitter tv om den röda berberis busken - det är en bild från juni/juli
Nu är bladen halvmeterhöga och betydligt fler -(Yucca filamentosa palmlilja alltså) . Denna var två blad stor när den planterades -alltså ser den mycket bra ut
Yucca f har blommat i det här klimatet så så dåligt kan de ju knappast må ..
Jag sa inte att detta var den största .. utan den som växt bäst
Den här( Y "Golden sword") i vanlig limpajord har blommat / skullle nog må ännu bättre i gruset
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.