Full version: Snart JUL!
Lady Hamilton
Har idag planterat mina ny inköpta jul-hyacinter smile.gif Det blev 16st lökar i 4 olika färger. Jag placerade dem mörkt, under en hylla i uterummet. Det är redan nu väldigt svalt där så det kommer nog att gå bra.
Gjorde samma sak i fjol och lyckades att få dem att blomma i juletid.
Visst måste vi vara fler som har tänkt/planterat julhyacinter i år? wub.gif
Whiskuchi
Tanken har faktiskt inte slagit mig (jag brukar köpa), men tänk så MYCKET hyacinter man kan få om man driver upp dem själv! Berätta mera, är det vanliga hyacintlökar (som jag sett i handeln nu) eller är det speciallökar? smile.gif
Lady Hamilton
Ja det är de lökar som man kan köpa i handeln nu. De är "prepparerade" för att kunna blomma till jul. De kräver lite spec. behandling, bl.a. mörkt o svalt de första 10 veckorna. Men det var väldigt kul i fjol att ha drivit egna lökar smile.gif
ingrid fuxwall
Måste erkänna att jag blev lite förtvivlad när jag läste rubriken - Snart JUL!

Var köper du dessa lökar och vad kostar de?

Själv älskar jag hyasinter men köper mina färdiga och gräver sedan ner dem i en sluttning och sedan går jag omkring och luktar och njuter fram på våren, igen.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon