Full version: Vresros-problem
cosmic
Har 15-20 buskar Rosa Rugosa (Hansa-vresros) i en slänt mot öster. Har växt fint i 5-6 år, vuxit bra och blommat fantastiskt. De samsas med några gula parkrosor också.

Men nu börjar flera av dem se väldigt risiga ut. 2-3 stycken har dött, och flera andra har massor av döda grenar. Vad har hänt? Jag trodde vresros var otroligt tålig och klarade allt? De har fått vattning när det har varit riktigt torra perioder.

Per
Helen i Skåne
Kanske du behöver beskära dem? Det brukar man ju se i planteringar då och då, att de skärner dem totalt. Men det känns kanske för drastiskt!? unsure.gif
cosmic
Beskära... ja, det skulle kanske göra dem tätare i botten, men jag trodde inte det skulle vara nödvändigt för att de skulle fortsätta vara friska. Men det är det kanske?
Det underliga är att de äldsta buskarna är kraftigast och friskast. Men de växer å andra sidan på en annan slänt och får mer södersol. Kan det vara avgörande?

Per
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa år är tuffa för rosor och då kan även härdiga rosor frysa ner. Skulle det hända för mig så brukar jag klippa bort det döda + slänga på gödning och jordförbättring på våren + vattna lite extra på våren och försommaren så att de kommer igång ordentligt + jag vattnar även under riktiga torrperioder.
Monique
Vi har som du en slänt med vresrosor, urgamla, när vi flyttade in för 10 år sedan var de ganska fina men höga.
Första åren gjorde jag ingenting med dem och de blev risiga och fula.
Fegade och klippte ner en tredjedel av beståndet, och efter två år den andra tredjedelen och i år den sista. ( på våren)
Det har blivit jättebra, de första "offren" är nu 150-180 cm och tjocka-täta.
Den andra delen inte lika hög men tät och fin.
Nästa år kommer jag att klippa ner "ettan" igen och rensa ur ev. döda delar
klipper från marken räknat 1-3 dm beroende av hur grenen ser ut.

Tag grova handskar och ordentliga kläder, taggarna är inte roliga.

Monique
Katti med torpet
Har en vresros mitt i rabatten. Jag är måttligt förtjust i rosor i allmänhet och vresrosor i synnerhet men den ger ju ändå lite höjd åt rabatten. Jag har succsesivt (hur man nu stavar till det) försökt stamma upp den i hopp om att den skall bilda ett lummigt tak och lämna plats för lägre växter längre ner. Vad tror ni om det? Hittils ser den fin ut. Kan jag göra den nödvändiga föryngringsbeskärningen uppe i kronan istället för nere vid marken? Eller måste jag dra upp nya stammar från marken allt eftersom?
Monique
Det går nog bra att göra som du tänkt, de tjockaste stammarna på mina första offer var mer än fem cm i diameter. De hade "stammat" sig själva eftersom jag inte brytt mig om dem. Alla blommor i toppen och ngt enstaka skott längre ner.
Det fina är att om du misslyckas är det bara att klippa ner eländet och börja om från början.
Tror inte att du kan vårda ihjäl den, snarare fryser den ihjäl för dig, om nu ngt skall hända.

Monique
Cilla
Jag har ett par vresrosor under ett körsbärsträd i en djup, humusrik jord där allt möjligt slingrar och växer. De stpr lite skuggigt och måste kämpa sig upp för att få ljus. Snarare än buskar är de några stackars taggiga strån som mig veterligen aldrig blommat.

Varje år får de en mängd intressanta sjukdomar - har aldrig sett så sjuka vresrosor förut. De får sköldlöss, bladlöss och något annat som gör att bladen gulnar.

I år ska de få komma ut ur busken och sola sig. Någon annan som haft sköldlöss på uterosor?
Blomstersmurfen
Jag har ett antal vresrosor av okänd ålder på min tomt. Jag provade förra året att klippa ett helt buskage ända ner till marken. De hann både komma upp, bli riktigt fina och blomma utan vare sig näring eller nämnvärd vattning förra året (trots torkan). Jag hade nog hoppats på att de skulle dö, så att jag fick sätta något nytt, roligare där, men de blev så fina, så de får nog stå kvar.

Har gjort likadant med en gammal berberishäck i år, men den hoppas jag verkligen att den kommer ge sig... Oj då, älskling, jag måste nog åka och handla! Häcken har visst dött...

unsure.gif blink.gif wink.gif biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon