ingrid fuxwall
Jag tog frön från fjorårets frukter och planterade och de stack och blev plantor men inte satte de några frukter! Det gjorde ju en del men vilka ämnen!

Läste här inne att det kunde bli någon form av mutation men inte trodde jag på det, nu vet jag att så är det.

ingrid
KURT
Är den bara sortäkta och inte någon F1-hybrid så borde det gå att ta frön.
Åsa, mälardalen zon 2
Squashar korsar sig hejvilt (squashar kan även korsa sig med en del pumpor) så ska man ta frön från en icke hybrid måste man se till så ingen insekt sköter pollineringen utan pollineringen måste då skötas för hand så man vet att pollen kommer från samma sort squash.
ingrid fuxwall
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-10-2006, 11:31)
Squashar korsar sig hejvilt (squashar kan även korsa sig med en del pumpor) så ska man ta frön från en icke hybrid måste man se till så ingen insekt sköter pollineringen utan pollineringen måste då skötas för hand så man vet att pollen kommer från samma sort squash.

Och har man plantorna utomhus har man ingen koll på vem som pollinerar -har jag uppfattat saken rätt?

ingrid
kerstin z5-6
japp smile.gif man kan förstås sätta papperspåsar över blommorna om man hinner smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon