Full version: Rengöra växthus
röd06
Har haft mitt växthus en sommar, och har drunknat i tomater chili och gurka. Men nu börjar det bli dags för städning, min undran behöver man använda någon typ av rengöringsmedel eller räcker det med boste och vatte?
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig såpa med lite T-röd brukar funka bra när man rengör växthuset, det brukar krävas mer än bara vatten när man rengör.
jåj
Hej.
Jag brukar använda vanlig grönsåpa vår och höst.

På hösten efter att alla växter åkt ut blir det en grundlig duch invändigt med flytande grönsåpa utan sköljning eller rengörning ...

På våren samma duch med fltande grönsåpa och sen högtryckstvätten någon dag senare ... men ..
Det är väder och humör som styr när det är rätt tid ..
Lycka till
JÅJ
röd06
Jättebra att man inte behöver en massa kemikalier, är inte så förtjust i de.
Men högtryckstvätten? Skulle nog funka om man har en liten vår är av modell större så det vågar jag nog inte.
AndreasBlomquist
Om du har en modell större är det väl än ber befogat med högtryckstvätten.

Minns jag inte fel är JÅJ's växthuset ett Classicum på runt 40-50 kvm. Det är ett modell större!
Iza
Det var nog högtryckstvätten som var stor. Men det brukar gå att reglera trycket så det inte blir så häftigt.
AndreasBlomquist
Jaa, det har du ju naturligtvis rätt i. Får man skylla på trötthet?

Som du säger brukar man ju kunna ställa in trycket så att det funkar med den även på ett bräckligare växthusglas.
Gillan
Men hör ni, har ni inte läst att jag tom sprutar mina Änglatrumpeter med högtryckstvätten laugh.gif Då borde det väl fungera på ett växthus också.
Det är en Kärcher vi har, men jag vet inte vilken modell. Den är i alla fall
" normalstor ". rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon