niklaswik
07-10-2006, 11:08
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,...,900307,00.htmlSka bli intressant att se statistiken om ett år hurvida fortkörningarna och andra "dumheter" har minskat p.g.a. böteshöjningarna...
Eller kanske framförallt om dödsolyckorna minskat, fast det är ju egentligen bara en bonus för farbror polisen, huvudsyftet är ju att få in mer pengar och eventuellt att några hundratal människor kör lite långsammare...
MrNorth
07-10-2006, 23:18
Håller med... speciellt det sista om hur olyckorna kan ÖKA vid för långsam hastighet då man helt enkelt blir ouppmärksam när det går för långsamt...
Jag pendlar ganska mycket och jag har upptäckt att det bästa botemedlet när man börjar bli lite dåsig är att trampa till på gasen, för då blir kroppen genast mera alert. Detta är extra tydligt om man hamnar på en kurvig väg o tvingas sakta in från ex 110 till 70.... då hamnar jag farligt nära gränsen för att bara slockna, så "tråkigt" blir det.
Kanske något vägverket bör fundera på...
Jag har sagt det flera gånger och jag säger det igen, det farligaste är inte hastigheterna, det är när föraren SLUTAR KÖRA BIL... och istället kollar på barnungen i barnsitsen, snackar med medpassagerare och vrider på huvudet, kollar på reklamaffisher vid vägkanten, micklar med bilstereon el mobilen, tittar på de fina husen utefter vägkanten...
Vad hjälper det om det är 50 i ett samhälle och föraren börjar kolla på husen, vyerna, affärerna etc vid sidan av vägen och inte kollar FRAMÅT.
Det är så tydligt för mig som kör mycket, ligger man bakom en bil i 90 så ser allting normalt ut, men kommer man sedan in i ett 50-samhälle så börjar förarens huvud gå fram o tillbaka hela tiden, för att titta medpassageraren i ögonen vid samtal, o för att titta vad det står på kaffestugans skylt vid vägkanten etc etc... farligt är väl bara förnamnet...
men vägverket är ju känt för att ta de enklaste lösningarna istället för att fundera vad som verkligen fungerar.
/henrik
AndreasBlomquist
08-10-2006, 05:54
Jag åker ofta för fort när jag åker hem från jobbet på morgonen. Vet ju med mig att jag är trött av mig men när jag åker fortare så är jag ju också mer koncentrerad på körningen än vad jag är om jag hamnar bakom en lastbil som kör i 70-80 och som jag inte kommer förbi. Nu finns det ju också en gräns för hur fort jag kör och jag skulle aldrig överskrida gränsen så pass att mitt körkort hade gått förlorat vid en kontroll.
Björken
08-10-2006, 07:18
Åhhh då är det er som jag alltid blir omkörd av när jag ligger i tillåtna hastigheten eller strax över...........ska börja tänka så att det är en trött stackare istället för det jag brukar tänka...........att det är klart du har ju en så mycket tuffare bil än min så du kan förstås inte ligga kvar bakom mig.
Låter rätt egensinnigt att den trötte, ouppmärksamme eller uttråkade bilföraren ska 'bota' sina tillkortakommanden genom att trampa hårdare på gasen. Påminner om snubben som botade tandvärk genom att slå sig på tummen med hammaren.
Nej, som sagt, det är inte den som följer hastighetsbegränsningarna som bidrar till stress och olyckor, däremot kanske jäktade personer blir uppmärksammade på sin egen stress om de råkar hamna bakom en "söndagsbilist" som puttrar fram i 70 på 70-väg.
CITAT (MrNorth @ 08-10-2006, 00:18)
Jag pendlar ganska mycket och jag har upptäckt att det bästa botemedlet när man börjar bli lite dåsig är att trampa till på gasen, för då blir kroppen genast mera alert. Detta är extra tydligt om man hamnar på en kurvig väg o tvingas sakta in från ex 110 till 70.... då hamnar jag farligt nära gränsen för att bara slockna, så "tråkigt" blir det.
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-10-2006, 06:54)
Jag åker ofta för fort när jag åker hem från jobbet på morgonen. Vet ju med mig att jag är trött av mig men när jag åker fortare så är jag ju också mer koncentrerad på körningen än vad jag är om jag hamnar bakom en lastbil som kör i 70-80 och som jag inte kommer förbi. Nu finns det ju också en gräns för hur fort jag kör och jag skulle aldrig överskrida gränsen så pass att mitt körkort hade gått förlorat vid en kontroll.
Man borde kombinera höjningen av bötesbeloppen med att ta körkotet redan vid 10 km/h över tillåten hastighet. Och sedan tvinga alla som förlorat körkortet att gå obligatorisk körskola och ny uppkörning.
Gossen Ruda
09-10-2006, 07:03
CITAT (KURT @ 09-10-2006, 07:50)
Man borde kombinera höjningen av bötesbeloppen med att ta körkotet redan vid 10 km/h över tillåten hastighet. Och sedan tvinga alla som förlorat körkortet att gå obligatorisk körskola och ny uppkörning.
Får nog instämma där. Fast först bör man se över hastighetsgränserna för det finns en del tokigheter där. Beträffande en del av ovanstående personers uttalande så är kyrkogårdarna översållade av personer som trodde likadant. OCH av andra trafikanter som hade oturen att möta dom. Det är farten som dödar.
AndreasBlomquist
09-10-2006, 07:37
Ska väl tillägga att jag i normala fall kör väldigt lagenligt och inte trampar på gasen alls. Under "normala" färder så är jag aldrig över hastighetsgränsen.
Björken, om du hade sett min bil hade du nog inte tyckt så som du skrev ;-)
Pirum, hellre att jag kör för fort och inte kör i diket eller krockar med någon på grund av att jag somnade för att det gick för sakta. Nu ser jag ju bara till mig själv men samtidigt så anpassar jag ju också hastigheten till rådande omständigheter. Är det bilkö så kör jag alltså inte om dom som en galning utan kör fort bara när det är fritt fram..
forget-me-not
09-10-2006, 08:24
Är man så trött så man t o m själv erkänner att man är trafikfarlig, som både Henrik och Andreas gör, så ska man inte köra bil. Är ni inte rädda om era egna liv så är ni banne mig skyldiga att vara rädda om andras liv.
It´s not the fart that kills - it´s the smell !
MrNorth
10-10-2006, 07:49
Lite förtydliganden är på plats märker jag....
Då jag brukar köra långa sträckor på exempelvis 50 mil så brukar jag alltid gå ut och ta en bensträckare varannan timme när jag känner mig trött... Då brukar man piggna till ganska bra. När jag kör till o från jobbet så brukar det räcka att trampa på gasen lite för att gå kroppen att vakna till, doch snackar vi inte om några vansinneshastigheter som många här verkar tro... utan kanske från 90 till 100 el så... el 70 -80. Fast detta beror ju såklart på vägen och hur den ser ut... Det finns många 90-vägar som lätt skulle kunna klassas som 110 vägar samtidigt det finns 90-vägar som definitivt borde vara 70 vägar. Tyvärr jobbar inte vägverket med att korrigera dessa felaktiga hastighetsangivelser...
Så "forget-me-not" och BERIT ni kan vara lugna, jag skulle inte tänka på att riskera varken era eller andras liv... genom att exempelvis
* göra vansinnig omkörning i kurva
* hångla i framsätet
* mixtra med cdspelaren
* titta på stugor o sjöar vid vägkanten
* leka med bebisen i barnstolen
* dricka sprit eller knarka...
* prata i mobiltelefonen
etc etc
Detta är saker som jag har bevittnat under mina 5 år som pendlare...
Och när det gäller förslaget om att ta körkortet redan när man kör 10 km för fort... tänk om lite, hur det skulle bli i praktiken. Vem skall se till att detta efterlevs? Det kommer att ställas väldigt höga krav på att alla bilars hastighetsmätare är kalibrerade etc etc.. Nä sluta stirra er blida på hastigheten och tänk på vad det egentligen är som orsakar de flesta olyckor... Mig veterligen har inte olycksfrekvensen höjts på NÅGON väg som man har höjt hastigeten på, snarare tvärtom.
MVH
Henrik
niklaswik
10-10-2006, 11:04
Ang. att trampa lite extra på gasen för att piggna till:
Den som blir piggare och alertare av det är en som älskar att köra bil och den som inte förstår hur det kan vara så är en som inte älskar att köra bil utan kör för att han/hon måste. Tror jag.
Kan tillägga att den metoden kräver rätt tillfälle... Längs en rak bred motorväg tvivlar jag på att det hjälper, däremot på en rolig kurvig liten väg kan det nog ha effekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.