niklaswik
Till exempel på den sjukling som går runt i Västerås och våldtar/försöker våldta tjejer.

Det är väl om jag har förstått rätt skottpengar på vissa skadedjur, varför då inte på mänskliga skadedjur?

Nåja, kanske lite väl hårt det där, men nog kunde man väl ha lite belöningar för den som lyckas ta fast t.ex. våldtäktsmän eller rånare direkt på "bar gärning". Det skulle nog kunna få folk att ingripa när dom ser nåt och inte bara titta på eller, minst lika illa, titta bort och smyga iväg...

Visste jag att jag kunde få 10.000 för att ta fast nån som jag ser rycker en väska av nån tant så skulle jag nog kunna pressa fram lite extra ork för att springa ifatt och brotta ner honom/henne.

Dom där tusenlapparna blir nog billigare än att sätta ett antal poliser på att försöka utreda det och troligen inte ens få fast tjuven.

Har man dessutom bilder på nån från övervakningskamera som t.ex. gjort inbrott kan man ju ganska lätt och billigt skriva ut "Efterlyst"-lappar och sätta upp runt omkring i staden och den som vet vem det är går till polisen och inkasserar nån tusing.

Inget man bör göra med "fantombilder" dock, eftersom det kan vara många som "ser ut som" den på bilden. Skulle bli för många fel då.
Ophelia
Nej...det tycker jag inte.
andersen
Håller inte med,skottpengar låter inte bra, men man kan uppmuntra på annat sätt tex en summa för rådigt ingripande, och det behöver ju inte betyda att folk ger sig in i strid med bovar och banditer.
Smuttan
CITAT (niklaswik @ 07-10-2006, 13:48)
Till exempel på den sjukling som går runt i Västerås och våldtar/försöker våldta tjejer.

Det är väl om jag har förstått rätt skottpengar på vissa skadedjur, varför då inte på mänskliga skadedjur?

Ja det är förskräckligt hur det har blivit i samhället och mer och mer blir det ju.

Jodå en skottpeng skulle det vara.

Jag har då hellre en björn strykandes omkring och som kanske anfaller mig än en våldtäktsman.
Björnen dödar mig förhoppningsvis medan våldtäkten kan skada mig för livet.

Det finns ju också vissa regler för hur man får gå till väga om man skulle få tag i mannen, man kan åka dit om man inte kan påvisa att man gjort något i självförsvar.

Näää bort me dom j-na som inte kan hålla sig till vanligt folkvett.
Blomsterkisen
Tanken om belöning är god, men var skall pengarna tas ifrån?
Polisen lär nog inte ställa upp med pengar då deras budget går åt till annat.

Personligen tror jag på en fond i någon form vars grund kommer från ett antal människor, föreningar, företag, myndigheter, staten, varifrån sedan pengar delas ut till den rådige.
Problemet som då kan uppstå är alla som vill ha pengar som kan hitta på att den har gjort si eller så och få stöd från en bekant som denne sedan delar pengarna med.

Tanken att skjuta gärningsmannen är inte fel ur det perspektivet att det gärningsmannen gjort mot kvinnan, ger kvinnan men för livet och kanske sjukdomar som kan vara dödliga.
kristerh
Jag fattar inte att det ska vara så svårt att få fast killen wink.gif
vid våldtäkten som han gjorde i natt var han nära att åka fast, det kom tydligen någon kille o ryckte upp honom men han lyckades slå sig fri,
Tycker polisen borde skicka ut någon kvinnlig polis i parkerna som kan locka till sig killen, men det är ju inte tillåtet i sverige (brottsprovokation kallas det visst) stackarn kan ju åka fast wink.gif
men visst har det visats en fantombild på honom wink.gif tycker ju att npgon borde känna igen honom, tjejerna som utsatts för honom påstår att bilden är väldigt lik. Sedan borde han få minst 10 års fängelse för varje våldtäkt så skulle vi slippa ha honom på gatorna mer, men det går ju inte heller i sverige wink.gif
Eva i Skåne
Nu undrar jag om ni läst för mycket Kalle Anka-tidningar eller sett för mycket på tv-deckare sleep.gif unsure.gif

Klistra upp efterlyst-lappar på stan får mig direkt att tänka på serietidningar med affischer med Svarte Petter som efterlyst.

Ang lockfågel så är det, som Krister säger, inte tillåtet i Sverige. Och varför skulle en kvinnlig polis utsätta sig för den faran??? Just för att hon är polis och har en sån fantastisk lön att "lite risker får man ta"? sad.gif
Jag har för mig att där man arbetar på det sättet har man ett ganska stort "svinn" på personal som skadas i sådana försök unsure.gif sad.gif

Sen delar jag helt er uppfattning att gärningsmannen borde åka fast fortare än kvickt.
Belöningar skulle kanske kunna delas ut via brottsofferfonden, men inte som allmänt förekommande.
Då tror jag, tyvärr, vi skulle drabbas av oskyldiga som blev påhoppade av pengatörstande "räddare", som chansade innan de fick klart för sig om det var något brott på gång. unsure.gif
kristerh
CITAT (Eva i Skåne @ 07-10-2006, 17:00)
Ang lockfågel så är det, som Krister säger, inte tillåtet i Sverige. Och varför skulle en kvinnlig polis utsätta sig för den faran??? Just för att hon är polis och har en sån fantastisk lön att "lite risker får man ta"? sad.gif
Jag har för mig att där man arbetar på det sättet har man ett ganska stort "svinn" på personal som skadas i sådana försök unsure.gif sad.gif

nu menar jag ju inte att hon ska vara själv, utan det ska givetvis finnas civilklädda poliser i närheten, dessutom kan ju en kvinnlig polis med utbildning i självförsvar säkert göra processen kort med en ev angripare.
Eva i Skåne
Nej, jag förstod din tanke Krister, men även med kollegor i närheten är risken relativt stor att hon kommer till skada, t ex om gärningsmannen är utrustad med kniv, vilket väldigt många är idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon