Till exempel på den sjukling som går runt i Västerås och våldtar/försöker våldta tjejer.
Det är väl om jag har förstått rätt skottpengar på vissa skadedjur, varför då inte på mänskliga skadedjur?
Nåja, kanske lite väl hårt det där, men nog kunde man väl ha lite belöningar för den som lyckas ta fast t.ex. våldtäktsmän eller rånare direkt på "bar gärning". Det skulle nog kunna få folk att ingripa när dom ser nåt och inte bara titta på eller, minst lika illa, titta bort och smyga iväg...
Visste jag att jag kunde få 10.000 för att ta fast nån som jag ser rycker en väska av nån tant så skulle jag nog kunna pressa fram lite extra ork för att springa ifatt och brotta ner honom/henne.
Dom där tusenlapparna blir nog billigare än att sätta ett antal poliser på att försöka utreda det och troligen inte ens få fast tjuven.
Har man dessutom bilder på nån från övervakningskamera som t.ex. gjort inbrott kan man ju ganska lätt och billigt skriva ut "Efterlyst"-lappar och sätta upp runt omkring i staden och den som vet vem det är går till polisen och inkasserar nån tusing.
Inget man bör göra med "fantombilder" dock, eftersom det kan vara många som "ser ut som" den på bilden. Skulle bli för många fel då.