Full version: Amatör...återigen
Antonia
Ja, nu är det jag igen...
Jag tänkte mig Rhododendron precis i "rundringen" av tomten, det är en hörna, så den är rund. Verkar det bra? Hur lång tid tar Rododenron för att växa till sig och få blommor?
Vad kan man plantera nu på hösten ? Rosor....det vill jag ha wub.gif men det har jag visst sagt i tidigare inlägg.
Är kalk bara för gräsmattor?
Om det finns nåt ogräs som heter Kvickrot? Är de svåra att få bort? Vi avstår från fräs och vänder med spade istället. Där är högt gräs på lotten oxå...Önskar faktiskt vi hade en lie!! smile.gif Dom är dyra, därför har vi ingen.
Lite frågor från en sann amatör, hoppas nån känner sig manad till svara. Tack till dig som svarade på mitt allra första inlägg, och Trevlig Helg till alla.

Antonia
Eva i Skåne
Rhododendron växer ganska sakta så om du tänker dig att det ska blir en jättebuske på några meter i både höjd och bredd så lär det ta några år, men blommor tror jag du kan få på den ganska snabbt.

Om gräsmattor mår bra av kalk vet jag inte, men dom växer bra på kalkfattig mark också OCH rhododendron är en kalkskyende växt så mitt tips är att inte kalka gräset om du ska sätta en rhoddis i närheten.

För all ogräsbekämpning är handgrävning nog bättre än fräs. Med jordfräsen slår man sönder rötterna och vissa ogräs lyckas med bedriften att bilda en ny planta av varje liten rotbit.

En lie kanske du kan köpa på en loppis ute i nån by, men kan man inte slå sen tidigare så... ska det rätt teknik till det också smile.gif

Jag tror man kan plantera de flesta perenner, buskar och träd på hösten och vårlökar, förstås wub.gif

Detta var lite synpunkter på dina frågor.
Lycka till med tomten och trevlig helg till dig också wub.gif
Blomsterkisen
CITAT
Jag tänkte mig Rhododendron precis i "rundringen" av tomten, det är en hörna, så den är rund. Verkar det bra? Hur lång tid tar Rododenron för att växa till sig och få blommor?

Besök www.kjelleweb.com där finns en Rhododendron ca 2 m i diameter och 2 m hög. Ålder 10-12 år. sleep.gif
kerstin z5-6
Allt beror på hur stor exemplar du köper från början -På våren brukar det finnas relativt hyfsade ex, till bra priser på de stora plantshoparna-om du inte är ute efter någon spec sort -utan nöjer dig med tex Nova Zembla -röd -eller grandiflora lila tex
de blommar strax efter du köpt dem smile.gif
Antonia
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2006, 20:41)
Allt beror på hur stor exemplar du köper från början -På våren brukar det finnas relativt hyfsade ex, till bra priser på de stora plantshoparna-om du inte är ute efter någon spec sort -utan nöjer dig med tex Nova Zembla -röd -eller grandiflora lila tex
de blommar strax efter du köpt dem smile.gif

Vilken trädgård!
Tänk om jag kunde få så fina Rhododendron om några år rolleyes.gif
Nu har vi börjat gräva därute på lotten. Du milde!!Snacka om ogräs!
Vi förväntar oss en helg med träningsvärk.
Tack för goda råd.

Bye. biggrin.gif
kerstin z5-6
Som du ser sitter mina roddar i upphöjda torvpartier -torvblock + stenar blir snabba rabatter -markduk under gör att kvickrotsbekämning kan skippas ...smile.gif mer tid till roligare trädgårdsgöra smile.gif
Lycka till
renate
Mycket fin rabatt kerstin.
Antonia
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-10-2006, 20:32)
Som du ser sitter mina roddar i upphöjda torvpartier -torvblock + stenar blir snabba rabatter -markduk under gör att kvickrotsbekämning kan skippas ...smile.gif mer tid till roligare trädgårdsgöra smile.gif
Lycka till

Det där med kvickrotsbekämpning tar jag gärna åt mig rolleyes.gif Det är hopplöst med dom! Vår lilla vovve försvinner helt bland kvickrot och tistlar.
Du har verkligen lyckats med din trädgård, så vackra färger...Man blir ju lysrisk wub.gif
Vi har ju varit en stund varje eftermiddag och skyfflat och vänt på lotten, den verkar större ju mer man gräver... tongue.gif I helgen ska vi ta med kaffe och varsin plaststol så kan vi stanna lite längre och bättra på träningsvärken biggrin.gif D.v.s. om vädrets makter är på vår sida.

Allt gott!
kerstin z5-6
Låter underbart -ny mark -finns inget bättre biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon