Full version: Digitalkamera
Alba
Är inte ägare av en digitalkamera - så antik är jag.
Nu ligger det i planeringsstadiet i alla fall.

Tar tacksamt emot tips för- och nackdelar.
Vad saknar din kamera som den borde ha haft?
Vilka fördelar har din kamera ?

o s v
Whiskuchi
Jag har en Canon Digital Ixus 50 - liten och lätt att ta med sig, lätt att ta fram och knäppa snabba bilder. En bra kompaktkamera.

Och så har jag en Nikon d70s - systemkamera. Fantastisk, men inget att stoppa i fickan och slänga upp för att knäppa snapshots wink.gif

Canon Ixus
Nikon d70s
Maria i Helsingborg
En 4 år gammal Canon Digital IXUS V2 med 2 Megapixlar. Vill kunna ta bättre närbilder wink.gif

Känns fånigt att det finns mobiler nu med fler pixlar än vår kamera!
askar
Jag har en Olympus C765 UZ... är jättenöjd med den fortfarande (köpte den 2004, kostade 4670kr)
Fina närbilder och 10 x optisk zoom värdesätter jag högt.
Närgräns minns jag inte, men när jag t.ex fotar småkryp så har jag
linsen mot underlaget, några mm från krypet... skarpa kort...
finns i mina album.

Förra månaden köpte jag en Canon Powershot A540 till maken ... betalade 2814kr inkl extra 1gb minneskort.
Han är jättenöjd med den... liten, lätt att ha med sig och utmärkt kvalitet på bilder.
och faktiskt så har vi hittills inte märkt någon skillnad på kvalitet mellan kamerorna...
det enda är att den nya har bara 4 xoptisk zoom
Margith
V har en 6 år gammal Canon Power Shot S20 och en 3 år gammal Lumix FZ20.
Båda är bra på sitt sätt.
Canon-kameran hänger med därför att den är lätt att hantera och lätt att ta med. Perfekt att stoppa i fickan eller handväskan och ta de där bilderna på släkten till julafton eller goda vänner på surströmmingsskivan. Men närgränsen på den kameran är 12 cm och det gjorde att vi köpte en ny.
12 cm närgräns gör det alltså i det närmaste omöjligt att ta en bra bild av en liten blomma eller en insekt utan stativ (och vilken insekt sitter kvar medan du springer in och hämtar stativet?)
Lumixen har en närgräns på 4 cm, men den är stor och tung som en gammeldags systemkamera, så det är absolut ingenting du stoppar i fickan, om utifall att du kanske vill ta en bild eller två.
En annan fördel med Lumixen är att jag kan ställa om den så att den fungerar som en systemkamera, det går inte med Canon-kameran.
Våra kameror är ju gamla, idag finns det säkert helt andra valmöjligheter.
Så vad du ska välja för kamera tycker jag mest har att göra med vad du huvudsakligen tänker använda kameran till.
Monarda
Jag har en Olympus C-740 Ultra Zoom sedan två år tillbaka som jag är ganska nöjd med. Men inte blir det lika fina bilder som med dom gamla 'ångmaskinerna' OM-1 och OM-10. wub.gif
Smuttan
Jag har en Sony cyber shot DSC-P51 2.0 megapixels, den är bra men något klumpig, bra att fota blommor med då man kan zoma in dom för bästa bild. 4 år har jag haft den.
Sommartorparn
En nackdel med digitalkamera är att det dröjer från det att man tryckt ner avtryckaren till dess att bilden är tagen. Då har folk hunnit flytta på sig eller se konstiga ut. Inget för snapshots, men ok för landskapsbilder o blomor.
Whiskuchi
CITAT (Sommartorparn @ 07-10-2006, 23:47)
En nackdel med digitalkamera är att det dröjer från det att man tryckt ner avtryckaren till dess att bilden är tagen. Då har folk hunnit flytta på sig eller se konstiga ut. Inget för snapshots, men ok för landskapsbilder o blomor.

Inte systemkameror, de (iaf min) knäpper direkt wink.gif kompaktkameran däremot, där har jag gått miste om många fina bilder.. unsure.gif
Ciczi
Fick en ny digis-kamera i förra månaden när jag hade födelsedag. Det blev en Canon powershot A540 (precis som askar köpt till sin man). Den har 6.0 megapixel och 4.0 optisk zoom. BAtteritiden (R6-batteri) är suverän om man inte fotar en massa med blixt så klart. JAg kan lätt ta ett hundratal bilder på samma batteripar när jag fotar min blommor.

Den får utmärkt plats i jackfickan och trots att jag inte haft den i en månad ännu har jag tagit över 1200 bilder redan. biggrin.gif (det blev en massa blommor i skolan inför tentan...)
Jag kan ta fina närbilder (närgräns 5 cm) och inställningsmöjligheterna gör att man får skarpa bilder ändå.

Jag är supernöjd med min kamera. biggrin.gif

Ciczi
Ophelia
Jag har en Canon EOS 350D smile.gif
Nanna
Jag har en Olympus mju. Jag tycker den har alldeles för stark blixt, jättesvårt att ta kort på nära håll. Tycker den dock är bra på det sättet att jag kan ställa in typ olika "program" (landskap, kök, genom glas m.m)

Har nästan sleep.gif en Nikon D70 (egentligen pappas, men jag avänder den mer än vad han gör så). Den är bara inget fel med alls. tongue.gif Underbar kamera.
Bee
Jag har en Canon EOS 300D. Stor, tung & klumpig digital systemkamera. Tar bilder snabbbt som vinden med finfin kvalitet. Tyvärr har jag inga objektiv till den. Användandet måste planeras.

Till vardags använder jag min telefon, S.E. K750i. Den har en jättebra 2 megapixels kamera som duger långt. Typ modern Instamatic smile.gif (Fast det blir inga bra bilder i datorn om man zoomar)

Ändrat: Jo, jag har ett objektiv till Canonen. Det som satt på när den köptes smile.gif
Alba
Klura - här finns en gammal tråd om digitalkamera som du kan läsa i om du vill.
Klura
Tack tack.
Sökfunktionen har inte fungerat på jättelänge hos mig så jag kan inte söka på gamla trådar.
pejori
har en antik (12 år) olympus.... smile.gif smile.gif
nästa blir nog en canon tror jag... smile.gif
mulle
Jag har en Casio Exilim och är mycket nöjd.
Mulle
Alba
CITAT (Sommartorparn @ 07-10-2006, 22:47)

Frågade på en fotoaffär just om detta som jag hört.
De nya kamerorna är mycket snabbare.
Ciczi
Min är inte sådan...

Ciczi
Alba
CITAT (Klura @ 20-11-2006, 14:34)
Tack tack.
Sökfunktionen har inte fungerat på jättelänge hos mig så jag kan inte söka på gamla trådar.

Nä inte här heller - men eftersom det var jag som frågat förut så hittade jag tråden.
Alba
Utbudet är såå stort.Jag har tittat på en Sony DSC-W50.
Någon som har den ?
Betty
CITAT (Maria i Helsingborg @ 07-10-2006, 18:40)
En 4 år gammal Canon Digital IXUS V2 med 2 Megapixlar. Vill kunna ta bättre närbilder  ;)

Känns fånigt att det finns mobiler nu med fler pixlar än vår kamera!

En sån har jag med, den blir fyra år i april nästa år. Håller med om att det känns som fånigt lite pixlar, jag vill ha minst 5 megapixels. rolleyes.gif I övrigt så gillar jag den, lätthanterlig och praktisk. Nästa kamera kommer också att bli en Canon - fast med fler megapixlar då. smile.gif
Betty
CITAT (Alba @ 20-11-2006, 14:54)
Utbudet är såå stort.Jag har tittat på en Sony DSC-W50.
Någon som har den ?

Håller med om att utbudet är stort. Viktigt att tänka på batterityp när du ska välja kamera, välj uppladdningsbara. Besök gärna Fotosidan, där kan du få massor av proffsig information.
Ciczi
Vanliga R6 har fördelen mot uppladdningsbara att det är bara att köpa med sig en stor packe och sedan go! Det är skillnad på uppladdningsbara som sitter fast i kameran och uppladdningsbara som går att varva med vanliga batteri.

Det finns ju återladdningsbara AAA och AA- batterier.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon