fjodor
men tydligen så överförs det FRÅN oss män...

men nu vill EU tydligen att ALLA flickor skall vaccineras

så varför skall kvinnorna vaccineras??
borde det inte vara vi som vaccineras??

fattar nada!!!!????? sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif

f
kerstin z5-6
Kanske för att ni får vare sig cervixcancer , eller livmodercancer ? blink.gif
fjodor
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-10-2006, 21:02)
Kanske för att ni får vare sig cervixcancer , eller livmodercancer ? :blink:

givetvis..och inte blir vi gravida heller.... men NÅN djäkla rättvisa bör ni väl ändå kräva??
Gossen Ruda
Å andra sidan får väl männen smittan från andra smittade kvinnor. Sen kanske inte vaccinet är verksamt på smittade män.
kerstin z5-6
?

Det är nog mer en ekonomisk än en genusfråga
Rossi
Livmoderhalscancer är en sexuellt överförbar sjukdom. Kvinnor som aldrig har haft samlag får heller inte denna cancertyp. Smittan överförs till kvinnan via penisen. Det är viktigt att mannen är noggrann med hygienen före samlag. Kliniskt och oromantiskt men det är den nakna sanningen.
Gossen Ruda
Eller noggrann hygien över huvud taget. Eftersom mannen får smittan från en annan kvinna så finns det tid till detta. Jag har läst nånstans att orsaken till att många män är omskurna i USA beror på rädslan för smittan eftersom virusen håller till under förhuden.
Rossi
Måste ju bara få påpeka att det inte är livmodercancer - som det står i rubriken - som kan vaccineras utan livmoderHALScancer. Det är två helt olika cancerformer. Livmodercancer får äldre kvinnor medan livmoderhalscancer mest drabbar yngre kvinnor.

Vaccinet skyddar även mot kondylom.
faith
De tog upp just det här i gårdagens Fråga Doktorn-program i SVT. Det går i repris under veckan. smile.gif
Rossi
CITAT (faith @ 07-11-2006, 14:22)
De tog upp just det här i slutet av gårdagens Fråga Doktorn-program i SVT. Det går i repris under veckan. smile.gif

Ja, jag såg det också men jag tyckte att de var röriga när de tog upp det här ämnet.

För två veckor sen var jag på den rutinmässiga cellprovs-kontrollen och min gynekolog berättade utförligt för mig om det här nya vaccinet och om livmoderhalscancer i största allmänhet. Vi hade nog en 20 minuter lång diskussion om detta. (Han är väldigt engagerad och tycker om att dela med sig av sina kunskaper.)
faith
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 14:24)
Ja, jag såg det också men jag tyckte att de var röriga när de tog upp det här ämnet.

För två veckor sen var jag på den rutinmässiga cellprovs-kontrollen och min gynekolog berättade utförligt för mig om det här nya vaccinet och om livmoderhalscancer i största allmänhet. Vi hade nog en 20 minuter lång diskussion om detta. (Han är väldigt engagerad och tycker om att dela med sig av sina kunskaper.)

Sa de något som var direkt fel?

Annars håller jag med om att de kan vara röriga.
Rossi
CITAT (faith @ 07-11-2006, 14:30)
CITAT (Rossi @ 07-11-2006, 14:24)

Sa de något som var direkt fel?

Annars håller jag med om att de kan vara röriga.

Nej, det tror jag inte men jag tyckte bara att det blev så rörigt. När programledaren frågade om det var lönt för 40-åringar att vaccinera sig så svarade läkaren väldigt luddigt och man fick inget klart besked. Man fokuserade mest på unga flickor (och jag minns inte ens om de tog upp att även pojkar borde vaccineras). Och jag håller med om att det är vikigt att flickorna blir vaccinerade men jag tror att det finns fler 40-åringar än 12-åringar som tittar på Fråga Doktorn och när då frågan kommer upp huruvida 40-åringar ska vaccinera sig (själv betala 3300,- för tre sprutor) så får man inget riktigt svar ...
askar
HÄR kan du se gårdagens sändning.
Inslaget om vaccinering startar 16,50 in i progr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon