Full version: Gyllenbär
Smultronblomman från Karlstad
Jag har köpt en gyllenbär planta och undrar hur jag skall sköta den på bästa sätt. Såg på hemsidan att den skulle beskäras till 3-4 grenar, stämmer det?

Sedan kommer det nya grenar och blad i varje grenveck, skall jag ta bort de "tjuvarna"?

Tacksam för hjälpa!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har odlat Gyllenbär utan att klippa det minsta och det har gått bra det med. Tjuva gör man med rankande tomater inte med gyllenbär, gyllenbär odlas mera som busktomater som inte tjuvas.
uno
Vad är Gyllenbär för något. Utseende, smak och odlinganvisning eftersökes.
Är det en buske för friland i zon 3?

Undrar Uno unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbär är en släkting till kapkrusbäret. Den är något mindre i storlek (både växt + bär)+ är något köldtåligare. Kapkrusbär brukar man hitta i grönsaksdisken under namnet Physalis, gyllenbär smakar ungefär likadant. Gyllenbäret odlas precis som tomat så växtzon spelar inte så stor roll den kan inte övervintra någonstans i sverige, den brukar odlas som ettårig. Den är lika lätt att fröså som tomat och frön hittas hos många fröfirmor numera.

Det vetenskapliga namnet är Physalis pruinosa

http://www.odla.nu/vegt/gyllenb.shtml

Här är bilder på växten från Lindbloms frökatalog

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon