|
Nu är det verkligen full fart på ekarna, till och med så att ekollonen gror redan medan de sittter kvar på trädet! Lustigt, dom är verkligen ivriga nu!
Big Gardener
08-10-2006, 16:51
Väldigt bra och kul bild! Visst förekommer det att ekollon gror direkt från träden, speciellt om det kommer en period med mycket regn och därefter en period av relativt hög värme.
Ekollon är bra på att dra åt sig vatten och behöver ingen frövila för att gro. Det som tittar ut är troligtvis den så kallade hjärtroten som säkrar förankning, vatten- och näringsförsörjning när det får markkontakt. Följande vår kommer bladen fram.
Detta har jag inte sett. Vilken fantastisk bild!!!
Maria i Helsingborg
08-10-2006, 21:59
Finns det liv, finns det hopp
Gossen Ruda
09-10-2006, 06:49
Det är tur att roten växer ut nedåt annars hade ollonet blivit obscent.
Jättefin bild, men om roten kommer från den spetsiga sidan, betyder det att man ska sätta den sidan ner om man vill plantera dom ????
Åsa, mälardalen zon 2
28-10-2006, 14:33
Det spelar ingen roll vilket håll man sätter ekollonet åt, roten går alltid nedåt ändå det är gravitationen som hjälper till där.
Bara en fråga till, ska man skala ekollonet eller sätter man det som det är...och tack för ditt svar Åsa
Jag har provat att lägga några ekollon på sidan precis som dom är. Det var ett par som hade det där lilla skottet i spetsen eller antydningar till sprickbildning där. Sen petade jag upp lite jord så dom låg med ena halvan i jord och den andra ovanför. Sen på med lite löv och efter ett par dar så har en rot vuxit ut och går rakt ner i jorden. Det är verkligen lätt att få ekollon att gro. Ett knep jag kommit på är att lägag några stycken i en hög på en sten eller så och låta det regna på dom ett par dar, då börjar dom gro och sen är det bara att plantera!
ewa zon 3
30-10-2006, 22:41
Jättefin bild /Ewa
CITAT (Digger @ 30-10-2006, 18:46) Jag har provat att lägga några ekollon på sidan precis som dom är. Det var ett par som hade det där lilla skottet i spetsen eller antydningar till sprickbildning där. Sen petade jag upp lite jord så dom låg med ena halvan i jord och den andra ovanför. Sen på med lite löv och efter ett par dar så har en rot vuxit ut och går rakt ner i jorden. Det är verkligen lätt att få ekollon att gro. Ett knep jag kommit på är att lägag några stycken i en hög på en sten eller så och låta det regna på dom ett par dar, då börjar dom gro och sen är det bara att plantera! Jovisst, de gror hur enkelt som helst... men det är det som är problemet. Inte tror jag de överlever vintern om de gror på hösten. Eller gör de?? Att förvara ekollon till våren har visat sig vara allt annat än enkelt. De gror så enkelt bara de får lite fukt (o lite värme).
CITAT (lissa @ 28-10-2006, 23:01) Bara en fråga till, ska man skala ekollonet eller sätter man det som det är...och tack för ditt svar Åsa  Ja... och skala dem skall man inte. Som du märker så gror de ändå... snarare är det kanske så att det är svårt att få bort skalet utan att skada själva nöten (eller vilket ord som nu är korrekt att använda för det vita som finns inuti).
Big Gardener
05-11-2006, 10:07
CITAT (Dzad @ 05-11-2006, 00:31) Inte tror jag de överlever vintern om de gror på hösten. Eller gör de?? Jo, det är det som är ekollonets "strategi". Så fort det hamnar i marken under rätt förhållande skickar det ut en hjärtrot som förankrar ekollonet i marken, drar det nedåt samt ger initialt vatten och näring. Våren därefter kommer hjärtbladen.
CITAT (Big Gardener @ 05-11-2006, 10:07) CITAT (Dzad @ 05-11-2006, 00:31) Inte tror jag de överlever vintern om de gror på hösten. Eller gör de?? Jo, det är det som är ekollonets "strategi". Så fort det hamnar i marken under rätt förhållande skickar det ut en hjärtrot som förankrar ekollonet i marken, drar det nedåt samt ger initialt vatten och näring. Våren därefter kommer hjärtbladen. Okej, fast det är inte speciellt enkelt att hitta sådana förhållanden... Har själv sått en del ekollon på hösten i krukor ovan jord... man borde kanske gräva ner dem för att de ska klara sig, för mina gjorde inte det. Nåja, ett annat problem är ekollonens oförmåga att klara av fukt... att ha dem planterade utomhus i marken måste för det mesta leda till att de ruttnar. Ekollon som jag sått i kruka har ofta varit i bedrövligt skick efter höst,vinter och vår. Detta i motsats till t.ex. lönn, thuja, oxel som enkelt kan sås i kruka utomhus. Så, man borde alltså så ekollon på hösten, relativt torrt och i marken? Speciellt ekollon ovan marken brukar för övrigt ofta bli mat åt insekter/djur. För mig nästan omöjligt att hitta hela ekollon på våren under träd som producerar mycket ekollon.
Big Gardener
06-11-2006, 19:51
Testa att så dem i marken för all del. Många ekollon som hamnar i marken "naturligt" är sådana som gömts och glömts i marken av ekorrar och fåglar. Det man också bör tänkla på är att sällan plocka de första ekollonen som faller av trädet eftersom de ofta är angripna av larver eller svamp. De ekollon som faller en till två veckor senare är de bästa.
Det går också bra att så ekollon på våren, men problemet är att förvaras de för torrt över vintern minskas dess grobarhet drastiskt. Prova att förvara ekollonen i fuktig sand, svalt men frostfritt över vintern. Plantera ut de som bildar en hjärtrot över vintern.
Det som kan ha hänt med dina är att de legat för ytligt och utsats för frost eller att de varit skadade från början. De är väldigt frostkänsliga.
Jo, detta år försöker jag förvara ekollonen i källare (och inte i förrådet), samt relativt torrt, men inte helt fuktigt. Få se hur det går. Att plantera ute i jorden sådär tror jag inte funkar faktiskt, så planterar jag i marken ska jag först förbereda sandunderlag och sen skydda det från för mycket vatten på höst och vår... Fast de får jag göra nästa år om detta inte funkar.
CITAT (Dzad @ 08-11-2006, 00:39) Att plantera ute i jorden sådär tror jag inte funkar faktiskt Men det är ju så ekar har förökat sig i tusentals år!
 Jag som hade hoppats att ni skulle svara att dom skulle skalas Jag satte dom i en krula, men det är alltså ingen ide att tro att dom ska gro.. Jättesybd, för jag tog dom från en ek bakom huset där pappa bodde. Tack för hjälpen
Big Gardener
12-11-2006, 20:56
Det finns ingen anledning, som jag ser det, att skala ekollonen
CITAT (Digger @ 08-11-2006, 19:05) CITAT (Dzad @ 08-11-2006, 00:39) Att plantera ute i jorden sådär tror jag inte funkar faktiskt Men det är ju så ekar har förökat sig i tusentals år!  Jo.  Men min erfarenhet säger mig att det är ett fåtal av alla de ekollon som faller ner från ett träd som gror. Det verkar bara vara några enstaka från varje träd (i t.ex. en park) som klarar sig till våren och bildar ett träd. Och då man sår själv vill man ju inte att var 100:e ska gro eller ännu mindre. Fast förstås, man kan ju manipulera marken så att säga... t.ex. så i sandlåda.
CITAT (lissa @ 12-11-2006, 01:30)  Jag som hade hoppats att ni skulle svara att dom skulle skalas Jag satte dom i en krula, men det är alltså ingen ide att tro att dom ska gro.. Jättesybd, för jag tog dom från en ek bakom huset där pappa bodde. Tack för hjälpen Jodå... så länge de inte är skadade kan de nog gro. Förvara inte för fuktigt o inte för torrt bara under vintern. De behöver inte skalet för att gro... så vitt jag vet i alla fall.
 Oh va bra, då kanske man kan börja hoppas igen...man vet ju aldrig.
Big Gardener
13-11-2006, 18:03
CITAT (Dzad @ 12-11-2006, 23:58) De behöver inte skalet för att gro... så vitt jag vet i alla fall. Inte direkt, nej, men uttorkning försämrar grobarheten mycket. Skalet förhindrar till stor del uttorkning.
Idag kunde jag inte hålla mig, och krafsade lite i krukan. En såg lite konstig ut, det var nog den som var lite förstörd, men den fick ligga kvar, en annan hittade jag inte eftersom jag inte vågade krafsa för mycket..Men en hade börjat gro Men nu när jag läser om torka...är det meningen att den ska vattnas nu under vintern, eller ska den bara hållas lite fuktig ??? Den står ute, än har vi rätt varmt, och så mycket mindre än plus 8 tror jag inte att vi får.. Jag hoppas verkligen att den kommer att fortsätta gro, så det där med fuktigheten oroar mig lite..
CITAT (lissa @ 14-11-2006, 01:28) Idag kunde jag inte hålla mig, och krafsade lite i krukan. En såg lite konstig ut, det var nog den som var lite förstörd, men den fick ligga kvar, en annan hittade jag inte eftersom jag inte vågade krafsa för mycket..Men en hade börjat gro Men nu när jag läser om torka...är det meningen att den ska vattnas nu under vintern, eller ska den bara hållas lite fuktig ??? Den står ute, än har vi rätt varmt, och så mycket mindre än plus 8 tror jag inte att vi får.. Jag hoppas verkligen att den kommer att fortsätta gro, så det där med fuktigheten oroar mig lite..  ska nog bara hållas fuktig tror jag... Är ju inte meningen det ska börja gro nån stam eller liknande i alla fall.
Trädet (ZonV)
16-11-2006, 10:58
Jag plockade några ekollon som hade börjat att förgro och satte dem i en kruka i fönstret och vattnade. Har nu fått tre små ek-plantor. De ser lite klen ut motför de ek-plantor som jag har dragit upp under våren, saknar väl solen!
Oj då, jag har krukan ute...och ungefär 17 grader på dagen och 13 på natten-..Ska jag ta in den och försöka hitta ett svalt ställe i stället????
CITAT (lissa @ 17-11-2006, 20:04) Oj då, jag har krukan ute...och ungefär 17 grader på dagen och 13 på natten-..Ska jag ta in den och försöka hitta ett svalt ställe i stället???? När jag tittade till ekarna idag så såg jag ett blad som slagit ut på samma ek som där ekollonen grodde direkt på trädet! Det är så varmt ute nu så flera växter verkar trivas.  Dessutom krattade jag bort lite löv idag från slänten där jag stoppade ner ett par ekollon för en tid sedan och titta vad som redan har kommit upp!  Kan det verkligen gå så fort?
Trädet (ZonV)
19-11-2006, 20:25
lissa>> Om den har börjat att förgro är det bara att vattna så blir det en planta inom en snar framtid, förhoppningsvis. Jag brukar kallstratifiera ekollon kylskåpet, vill inte att ekollon ska få kallare än -20 inte så bra tror jag. Tar fram dem efter jul, så minst 2 mån- till 3 månader brukar räcka för mina ekollon.
Tack Trädet, hoppas det inte har torkat ut för mycket..fuktigt kan man ju översätta på lite olika sätt..och min fuktighet är rätt torr..imorgon vattnar jag
e_sedell
25-11-2006, 19:54
Att ekollonen gror på trädet har jag inte sätt förut. Kul! Bra fångat dessutom. (Y)
mittepost
16-10-2007, 18:29
Man ska också tänka på att parker rensas regelbundet av löv och liknande (även ekollon). Alltså blir det svårare för frön att klara sig utan den fukten och skydden som löven ger. Dessutom är grässet kortare vilket underlättar inte sakerna för ett frö.  Eller? Men visst finns det ekollon som inte gror... Det gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|