Digger
När jag kollade in det nya äppelträdet som planterades i våras såg jag på toppen några mystiska blad som ser ut som små taggar. Vad är det för märkliga små blad eller utväxter? Annars verkar trädet växa så det knakar fastän det redan är oktober! En del blad verkar dock vara angripna av något, de liksom rullar ihop sig och blir hårda och torra. Trädet är ett Gravensteiner.

Big Gardener
Återigen en bra och kul bild! Utväxterna är så kallade bladstipler och inget onormalt. Det är vanligt att växter i familjen Rosaceae har tydliga bladstipler.

Skadorna som förekommer på dina blad är trolgtvis gångar gjorda av någon typ av minerarmal, min gissning är Clerk's Minerarmal (Lyonetia clerkella).
Cilla
Håller med, mycket fin bild på stipler! För övrigt är stiplerna något som är bra kännetecken på rosor när man ska artbestämma. Kolla noga på olika rosor nu innan bladen faller så får ni se en vacker värld av alla möjliga former!

Jag tror också på någon sorts minerarmal för de bruna gångarna i bladen, och att det krulliga kan ha varit en och annan lus eller annan som tillfälligt boat i bladet när det var ungt.

Så länge som träden behåller merparten av sin bladmassa oskadd är missformationer och minerargångar i bladen ingen fara.
Digger
Stipler! Ja, där ser man, det har jag aldrig hört talas om förut. Heter det "en stipel"? Försökte söka på nätet men antalet träffar är tyvärr minimalt, kanske skulle man få fler träffar om man visste det engelska ordet eller kanske latin om det finns något? Det vore roligt att få veta mer om stipler och vad dom är till för.
Cilla
I huvudsak är stiplerna skyddet för bladen innan de slår ut, ungefär som en knivslida för kniven.

Och titta på dem. Överallt... Det finns så många olika slags skydd för blad att man förstår att de skydd och förpackningar vi människor hittat på för sågar, knivar och annat bara är en fraktion av vad som redan finns i växtriket...

Jag har granskat dem mest på rosor, men de är fascinerande på alla växter. På vissa arter faller de när bladen utvecklats, men på andra sitter de kvar hela säsongen.

Här finns en artikel om stipler. Jag har bara hört begreppet i pluralis - man brukar tala om dem som två - en liten skida på varje sida om ett blad.
Piccante
CITAT (Digger @ 08-10-2006, 21:19)
Stipler! Ja, där ser man, det har jag aldrig hört talas om förut. Heter det "en stipel"? Försökte söka på nätet men antalet träffar är tyvärr minimalt, kanske skulle man få fler träffar om man visste det engelska ordet eller kanske latin om det finns något? Det vore roligt att få veta mer om stipler och vad dom är till för.

Stipler heter stipule, plural stipules på engelska. Något latinsk ord kan jag inte minnas att jag har hört för det.

Det är en bra karaktär att leta efter när man jämför örter som har blommor med fem kronblad och mer eller mindre flikiga blad. Ranunkulaceae (ranunkelväxter) saknar medan Rosaceae (rosväxter) ofta har stipler, om jag minns rätt.
Gossen Ruda
En liten förklaring och läsöfning i gammelsvenska finns här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon