|
ewa zon 3
08-10-2006, 18:02
Efter att ha blivit förförd av Kajsas vackara bild av rosen Therese Bugnet var jag såld. Jag som aaaaldriiiig skulle plantera en rosa ros. Men nu står den där på plats och jag har en svag föraning att det inte kommer bli den sista rosa jag planterar. Vad är det som händer? /Ewa  (I Kajsas inlägg stod det) Therese Bugnet, nytagen bild. Den har vackra stora blommor från juni till frosten tar den, växer upprätt min är efter 4 år ca 1.5 m men kan nog bli 2 m hög, har inte blivit så bred. Doftar lite kryddigt och på vintern ser man dom vackert rödbruna grenarna. Och den har aldrig haft någon ohyra av något slag, inte ens löss.
kerstin z5-6
08-10-2006, 18:53
 En vanlig släng av rossjuka -går inte över heller Morden belle -låg kanadensisk buskros med blankt bladverk -God motståndskraft motsvartfläcks sjuka -blommar ännu sedan juni
titti49zon6
08-10-2006, 20:23
Håller med Kerstin om Morden Belle Vilken ros - den bara blommar o blommar och gör det ännu hos mig En höjdare
ewa zon 3
08-10-2006, 20:50
Jaha ännu en kanadick att skriva ned på listan alltså. Jag måste nog pröva det här med rosa rosor så får vi väl se var det slutar.
/Ewa
Vad roligt ewa, Kerstin och jag gör allt för att få er på rostankar, vi har en massa förslag, varför inte en Louis Bugnet nu när du är på gång.
ewa zon 3
09-10-2006, 08:43
Louis B. hade jag faktiskt på listan över vita möjliga i våras men det blev två vita madamer istället. Men nu har jag ett område i tankarna där den skulle passa. Blir den lika stor som Therese Bugnet?
/Ewa
Dom blir lika stora ca 1.5- 2 m höga och ca 1.5 m breda, dom har vuxit i lagom takt, Therese Bugnet har blivit lite högre än Louis Bugnet, dom växer intill varandra och nu i höst har jag skurit ner Therese Bugnet för jag vill ha den lite tätare nertill än den varit.
ewa zon 3
09-10-2006, 20:59
Bra, då har jag den perfekta platsen till den. Blir den så pass stor räcker det med en
/Ewa
ÅÅÅÅÅÅÅÅ...vad jag älskar era vackra bilder på rosor... suck...
Prairie Joy är en ros som jag inte skulle vilja vara utan, den blommar med stora klasar oavbrutet hela sommaren ända tills frosten kommer. Har aldrig haft några besvär med sjukdomar eller ohyra på den.
UNDERBAAAAAAAR...
ewa zon 3
15-10-2006, 09:01
CITAT (Betty @ 13-10-2006, 12:24) Prairie Joy är en ros som jag inte skulle vilja vara utan, den blommar med stora klasar oavbrutet hela sommaren ända tills frosten kommer. Har aldrig haft några besvär med sjukdomar eller ohyra på den. Ja den är verkligen fin  Är den lätt att få tag på? Har beställt två kanadensare till, Henry Hudson och Louis Bugnet blev det. Inte rosa blommor men rosa och rosaröda i knoppstadiet. /Ewa
Underligt nog hittar jag den inte varken hos Flora Linnea eller Rosenposten, mina två ex. inköpta hos Växtmästaren här i stan för fyra år sedan. Kerstin kanske har ett tips.  Prairie Joy, blir en kraftig ros ca 1.20 eller mer.
Jag köpte min Prairie Joy på en plantskola i Boden. Har sett den på en handelsträdgård här i Luleå med. Den säljs även av Blomqvists plantskola och på tradgardshuset.com
ewa zon 3
15-10-2006, 20:07
Inte så svår att få tag på då. Sparar den på önskelistan till våren /Ewa
 hej jag skall till våren anlägga en rabatt framför en veranda o hade jag tänkt mig en rosa ros ca 1 m man måste kunna se ut över nejden om man sitter ner så den får ej vara för hög o gärna blomma mycket hela sommaren..jag befinner mig i zon 4 då..rosen ovan ej u väldigt fin..kan det vara ett bra alternativ tror ni..vill att den ska vara fyllig som buske ej tanig alltså...tips........ Wonnie
Prairie Joy är bra det gäller bara att hitta den. Men ca 1 -1.20 rosor finns det många, tar några som är tuffa och som du kan få behålla  Austinrosen, Mary Rose zon 5 ros, blir som en liten buske, stark doft.  Sommerwind, zon 5 ros helt underbar en ros, ca 1.20 hög.  The Fairy, zon 5 den blir ca 1.20, får man alltid behålla.  Mme Boll, zon 5 ros ca 1.20 en portlandsros med stark doft. Så har du Rose de Rescht, den blir högre ca 1.5 m. eller Bonica 82 en tuff zon 5 ros minst 1.20 båda finns i mitt album.
Austinrosen, Mary Rose zon 5 ros, blir som en liten buske, stark doft. Den var väldigt fin tycker jag..sommervind har jag haft måååånga men de dog allehopa...  the Fairy har jag idag ganska många av.... Wonnie
Hur kom det sig att Sommerwind frös bort för dig ? Det var någon som nyligen skrev här på Odla att rosen klarade zon 6.  Här en tuff kanadaros ca 1.20 Morden Blush den är söt, bildar små kraftiga buskar, troligen zon 6.
ja du kanske beror det på att jag har stugan vid havet o söderhamn så kanske var det så..en söt ros är det...men jag vill ha en annan istället o lite kraftig så att den orkar hålla rosen uppe på kvisten..
Då är inte Mary Rose så bra den vill ha lite mer skyddat läge, har två i söderläge och flera på baksidan skyddat från nordanvinden. På min blåsiga framsida är det Kanadarosorna som är bäst, dom fryser inte i backen och blir buskiga, barmark, sträng kyla, blåst spelar ingen roll på dom rosorna.
kerstin z5-6
18-10-2006, 18:28
 Robin Hood Morden centennial  Winnipeg parks  Morden Ruby -alla klarar din zon bra
De där Morden rosorna verkar vara riktigt riktigt fina tycker jag..ska kanske satsa på dessa tjusiga färger har de..ska ju köpa ett antal eftersom det skall bli en hel rabatt..d y r t...men härligt Wonnie
kerstin z5-6
19-10-2006, 15:03
ewa zon 3
19-10-2006, 22:50
CITAT (Kajsa @ 17-10-2006, 16:28)  Här en tuff kanadaros ca 1.20 Morden Blush den är söt, bildar små kraftiga buskar, troligen zon 6. En till, till önskelistan. Tror den skulle bli fin mot gräs med vippor som har ett rosa skimmer över sig. /Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|