Karrolina
Hej!

Just nu känner jag mig lite less. Vi har ett stort fint äppelträd på vår tomt. Tills igår har vi inte vetat vad det är för sort. Nu vet vi. Det är Cox Pomona och så har min pappa lyckats med några ympar Signe Tillish.

Till saker hör att vi i våras planterade två nya träd. Ett Signe Tillish och ett Cox Pomona! Det var väl typiskt! blink.gif Sen har jag läst olika trådar här och fått veta att båda är sorter som är känsliga för sjukdomar. Eftersom vi har lerjord vill jag satsa på något riktigt motståndskraftigt. Så jag tror vi tar bort dom nyplanterade träden. Skänker dom till min sambos föräldrar.

Nu vill jag ha tips!

Krav nr 1 är att trädet är morståndskraftigt. Speciellt mot kräfta.

Annars vill jag gärna ha ett kraftigt växande brett träd.

Och god frukt gärna med lång lagringstid.

Nån som har någon idé?

smile.gif
Cilla
Filippa har bästa motståndet mot kräfta av de äppelsorter jag känner till. Det är inte 100% resistent men det kan stå i kräftområden utan att bli smittade.

Sorten ger en bred krona men inte så hög. Frukten kommer på långa fruktskott och -spjut och det gör att trädet ser lite "vimsigt" ut med alla sina smala fruktgrenar. Det är ingen sort för den som vill ha knotiga träd, Filippa är en princessliknande sort med böljande hårtestar kan man säga...

Blommen är fantastisk på Filippa, det har jag skrivit om förut. Stammen på ungträdet och åtsskotten är bronsfärgade. Frukten är utsökt, tätt, lätt gulvitt fruktkött, stark doft och lite orangerödgult skal. Kommer ganska tidigt på det unga trädet.

Mognar halvsent, är inte omöjligt att lagra men hållbarhetstiden vet jag inget om.

Finns som E-planta.
Jan af Lisö
Jag vill gärna rekommendera Görel Kristina Näslunds bok "100 älskade äpplen", kolla Kärnhuset.

Fast då blir det många sorter att välja bland.

En sort jag vill varna för är Säfstaholm, mina äpplen duger bara till soptunnan (Södra Stockholm) !!!
Karrolina
Hej!

Jag kollade upp Filippa men enligt den bok jag har är den sorten bara till zon 3? Jag bor på gränsen till zon 4 och har det ganska öppet och ibland blåsigt så jag vet inte om det skulle klara sig...?

Säfstaholm ska jag definitivt passa mig för då.. Man vill ju kunna äta det man odlar..

Det finns inte något annat tips? jag vill gärna att det ska vara starkväxande eftersom vi har en stor tom tomt.

/Karolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon