Full version: OLIVTRÄD
cato
Satt och läste om olivträd, kände hur habegäret trykte på.
Men mitt sunda förnuft stoppade min framfart. Hur ska jag kunna vinterförvara ett olivträd. Jag har ingen ljus sval plats att övervintra det på.
Även om jag bor i zon 1 har vi ganska många miunusgrader i vårt uterum som endast har tre väggar.

hälsningar
Cato
Alexander-VG-zon3
jag har ett olivträd på friland i min zon givitvis med ksydd då dte kna gå ner till -20c men olivträd kna klara sig ända ner till -10c -12c . plus skydd plus snö så kan dne överleva i zon 1-2 . så prova plantera det med kruka och se vad som händer skydda det . skulle det bli minus 30c så gräv upp krukan elelr fröst tyar du hett vatten på krukkanten har du plast går dte lättre upp .
du kann skydda det med frigolit på amrken sen så linda in det i lager med grönvinterväv sen skotta på snö så mycket du kan . igentligen är inte detta rätt tid på året att prova sånt här på men har du dne i transpot kruka och jord kan du kankse kklara det då den redna har ett fäste i krukan .
men detta är bara ett alternativ me d oliv på friland .
sen bara det inte går undermot -10c i ert uterums så kan du packa in krukan i frigolit plus skydda trädet då det inte kommer snö men det står ju ändå skyddat från väder åv ind i ett uterum
Susanna
Mitt olivträd står inomhus i vanlig rumstemperatur på vintern och det funkar utmärkt. Hanterar det som en vanlig krukväxt. Sedan brukar jag ta ut det under april och ha det ute till oktober.
cato
Tack Susanna!

Det låter trygt. Får nog räkna med att ha det i sovrummet under vintern.
När det blir för stort får jag väl gära som Flaxss säger slänga ut det i snön.
Eller möjligen linda in det i bubbelplast med värmande julgransbelysning, som jag såg någon göra i Gröna rum.

Hälsningar
Cato
Alexander-VG-zon3
CITAT (Susanna @ 09-10-2006, 21:51)
Mitt olivträd står inomhus i vanlig rumstemperatur på vintern och det funkar utmärkt. Hanterar det som en vanlig krukväxt. Sedan brukar jag ta ut det under april och ha det ute till oktober.

men dne trivs någ bättre i uterummet för olivträdet är ju en härdigg men inte vinter härdig vväxt å får dne frost så blommar dne rejält tilll våren .
i ute rumemt med skydd skulle någ vara bättre
Alexander-VG-zon3
CITAT (cato @ 09-10-2006, 22:04)
Tack Susanna!

Det låter trygt. Får nog räkna med att ha det i sovrummet under vintern.
När det blir för stort får jag väl gära som Flaxss säger slänga ut det i snön.
Eller möjligen linda in det i bubbelplast med värmande julgransbelysning, som jag såg någon göra i Gröna rum.

Hälsningar
Cato

jag skulle rekomendera att ha dte ute i uterummet å skydda det om det bler för kallt .

för att den växer i en miljö som har frost på natten plus det främjar blommmnig å fruktsättning . plus att ha den inne funkar men man måste hålla efteremd ohyra å ha hög fukt å ljuse om dne inte ska ta illa va det . dne tar ändå lite illa av att vara inne på vintern då inget stämmer men dne går .

ska du ha dne inne ett tips öppan fönstert ställ växten i rummet inte vid fönstret å så bler rummet svalt sen på dan sätetr du tillbaka dne i fönstert .

men som sagt du va väl i zon1 om jag inte minns fel vet personer som har haft en vinter sitt olivträd ute på söder väggen utan skydd en zon1 vinter i skåne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon