Om fruktträden hos dig fick sin blom och sina första blad uppätna i försomras kan det ha varit frostfjärilen som var i farten.
Där första frostnatten inte ännu kommit i landet är det dags att åtgärda för nästa säsong. Under första frostnätterna kryper de vinglösa honorna upp i träden för att lägga sina ägg. När bladen och blommen slår ut äter de nykläckta larverna ibland upp hela bladmassan så att träden står kala i slutet av juni.
Bästa åtgrden är att förhindra att honorna kommer upp i träden. Det sker genom att man sätter ett tätslutande band runt stammen med lim på, så att honorna stoppas. Det måste vara tätt mellan bark och pappret som man smetar limmet på. Jag brukar lösa det genom att binda runt en skumgummiremsa på stammen, på denna pappret och på detta limmet.
Lim och särskilt vattenavvisande papper finns att köpa på burk i de flesta trädgårdsbutiker och det kallas att sätta en limring på trädet.
Jag har limringar på alla mina träd och även på ev. stöd, men jag fick alla mina träd kalätna i våras. Vad gör jag?
Frågan är vad som åt upp dem. Jag trodde länge att mina träd var ätna av något annat eftersom jag hade limringar, men det visade sig att det fanns små krypgångar mellan limringen och barken på vissa ställen och att det var frostfjäril ändå.
Men det finns andra som äter äppelblad också. Har du bild på hur bladen blev angripna?
Nej, jag har nog inga bilder på eländet, men det var inte bara äpplena som blev uppätna även päron körsbär och plommon.
Sven Karlsson
11-10-2006, 07:39
Kan förebygande behandling på höst och vår göra något? Jag tänkte med matolja+lite diskmedel?? För att döda ägg eller kommer de flygande och lägger ägg i så fall vilken tid? Går det att spruta efter ägglägningen med matolja? I alla fall minska dem lite? Visst tycker fåglar om insekter med matolja på?

Jag tror visst att fåglar kan äta matoljeinsmorda ägg och larver också.
Men mot frostfjärilen tror jag att kvävningsförsök med olja står sig slätt jämfört med att förhindra att honorna kommer upp i träden. Om du läser om någon annan erfarenhet är jag intresserad!
Lady Hamilton
11-10-2006, 21:10
Jag har satt upp "lim-ringar" runt mina träd för ett par veckor sedan. Och nu är de fulla med små "flygfän" måste jag byta ut "lim-ringarna" eller kan de ge "effekt" ändå till våren?
Om limmet blir så tätt med kryp att andra kryp kan gå över dem kan du smeta på mer lim. Men det brukar räcka om man strukit limmet i ett 3-5 cm brett band. Om det är det gröna limmet håller klibbigheten dessutom länge.
Lady Hamilton
11-10-2006, 21:17
Det är "förlimmade remsor på rulle" Som man klipper i lagoma bitar, vecklar ut till dubbel storlek, sätter runt trädet och knyter fast med snöre
OK, se till att det inte finns minsta lilla glipa mellan barkspringor och papper. Täta annars genom att t ex lägga en skumgummiremsa under pappret. Klibbar inte limmet längre eler är överfullt av insekter måste du naturlitgvis förbättra limverkan.
Kan man inte stryka limmet direk på trädet?
Varje gång jag ska sätta dit limringarna blir jag till slut smått hysterisk eftersom jag har lim på hela händerna, handskar fungerar därför inte heller.
Lady Hamilton
13-10-2006, 11:17

Tack för svaret Cilla!
Iza, Jo det kan man... men det blir fult och det sitter kvar i många herrans år... Jag har gjort det själv på mina träd en gång när det blev bråttom men det är jag inte precis stolt över.
Gör som du vill, på ett äldre träd med skrovlig bark lär det inte skada. Lite mer tveksamt om ett yngre träd med slät bark men om det täpper till på ett skadligt sätt kan jag inte svara på.
Många delar av landet kommer att få sin första frost i denna vecka säger SMHI. Innan första frosten infallit är det ännu inte för sent för limringar.
(Detta som en påminnelse till mig själv också!)
Här har redan första frosten varit och ingen limring på mitt äppelträd glömde bort det och nu hitta jag den inte.
Då hoppas vi att frostfjärilen inte får ett grepp om ditt område nästa vår! Det är bara ibland och vissa år och områden som den får det. Och inte alltid som den då lyckas äta upp all blom heller. Har man inte frostfjärilsangrepp behöver man inte tänka på limring, och inte på fjärilen heller för den delen.
Siv i Bollnäs
27-10-2007, 18:01
Jag blev lite orolig när jag började läsa om frostfjäril och kalätna äppelträd... Vi har bott här i cirka femton år nu och aldrig haft några angrepp av dylika skadeinsekter, därför undrar jag hur pass vanligt eller ovanligt det egentligen är? Några limringar har jag alltså aldrig satt upp och i år är det dessutom för sent, men för kommande år kanske? Om dom har något intervall som angreppen rör sig inom. (Bor i zon 5 i södra Hälsingland).
Tacksam för svar inför eventuellt framtida åtgärder!
Siv
Har du inte haft angrepp behöver de aldrig komma. I zon 5 tror jag dessutom att frostfjäril är mycket mindre vanlig än i varmare zoner. Limring är bara till för om man haft kraftiga angrepp.
I de områden jag jobbar hade vi mycket sällan frostfjärilsangrepp under många år men på senare år har de faktiskt varit rätt besvärliga. Att blommen äts upp kan träden leva med, men när också de första bladen äts upp och sedan vecklare och andra äter upp andra omgången så blir det kämpigare för träden.
Men som sagt - har man inte problemet behöver man inte oroa sig och itne göra något alls.
Siv i Bollnäs
29-10-2007, 10:07
Tack snälla! Då har jag i alla fall ett problem mindre att bekymra mig för! Då är vattensorkarna ett större - men dom har inte gett sig på äppelträdsrötterna ännu i alla fall!
Hälsningar Siv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.