Full version: pelargoner o fuschia
Monica E
Förra året när jag sparade mina blommor över vintern så läste jag mig till att man skulle låta dom vissna ner och sen klippa ner dom på våren och det funkade ju ganska bra, pelargonerna klarade sig men inte fuschian,men nu läste jag i en trädgårds tidning att det var bäst att klippa nu så man inte får med bladlöss m.m, vad har ni för erfarenheter,tacksam för lite synpunkter.
kristerh
jag brukar faktist inte klippa mina fuchsior något speciell, ev toppar jag dem lite, men det är ju klart att de blir lite mer lätthanterliga om man klipper dem.
ingelagrebo
CITAT (kristerh @ 09-10-2006, 11:58)
jag brukar faktist inte klippa mina fuchsior något speciell, ev toppar jag dem lite, men det är ju klart att de blir lite mer lätthanterliga om man klipper dem.

Jag har en fråga till dej ! Jag kikade i dina album och undrar vad det är för träd i Greta albumet? (under bilden står det "prinsessan på ärten")
Ser ut som en jakaranda tycker jag!
***Ingela***
aldo
CITAT (Monica E @ 08-10-2006, 21:41)
Förra året när jag sparade mina blommor över vintern så läste jag mig till att man skulle låta dom vissna ner och sen klippa ner dom på våren och det funkade ju ganska bra, pelargonerna klarade sig men inte fuschian,men nu läste jag i en trädgårds tidning att det var bäst att klippa nu så man inte får med bladlöss m.m, vad har ni för erfarenheter,tacksam för lite synpunkter.

Hej,

jag klipper ner fuchsian till "hård ved" och lövar av ......då blir det inga ovälkomna småkryp.

Pelargonerna ansar jag och doftpelargonerna klipper jag ner eftersom de inte skall klippas i på våren .
kristerh
CITAT (ingelagrebo @ 14-10-2006, 15:20)
Jag har en fråga till dej ! Jag kikade i dina album och undrar vad det är för träd i Greta albumet? (under bilden står det "prinsessan på ärten")
***Ingela***

Ja det är en jakaranda, uppodlad av frö från nicaragua,
dessvärre glömde jag den ute förra året så den är nu i jakarandahimlen wink.gif
men jag har en ny på gång.
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 14-10-2006, 22:17)
dessvärre glömde jag den ute förra året så den är nu i jakarandahimlen

R.I.P
den va fin den .
synd att du glömnde den ute själv har jag emd en jakaranda hur fikc du den till att bli så som din va .

fast min är ju *vuxen* elelrr så dne är ju inte frånf rön så den ärr kanske vsårt att få den till att ändra sig så
linlin
CITAT (kristerh @ 14-10-2006, 22:17)
CITAT (ingelagrebo @ 14-10-2006, 15:20)
Jag har en fråga till dej ! Jag kikade i dina album och undrar vad det är  för träd i  Greta albumet? (under bilden står det "prinsessan på ärten")
***Ingela***

Ja det är en jakaranda, uppodlad av frö från nicaragua,
dessvärre glömde jag den ute förra året så den är nu i jakarandahimlen wink.gif
men jag har en ny på gång.

Har du kvar frön? Kan du isf tänkas sälja något/några till mig? rolleyes.gif
Monica E
tack för svaren , men hur vet man om man har en doft pelargon,jag är lite nybörjare .Jag har citronella, den måste väl vara det eller?
Anki på Öland
CITAT (Monica E @ 15-10-2006, 19:57)
tack för svaren , men hur vet man om man har en doft pelargon,jag är lite nybörjare .Jag har citronella, den måste väl vara det eller?

Titta på din pelargon i Bildgalleriet på PS hemsida så ser du högst upp på bilden till vilken grupp den hör. Du kan också titta på dom olika grupperna så ser du vilka som tillhör.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon