Kathy
I helgen var vi på 2-dagars utställning med lille Ikaros. Det gick mycket bra, bägge domarna gillade verkligen honom och han fick 2 CAC cert.
Dag 2 slog han sin farfar i nomineringen upp till panel och var själv en hårsmån ifrån att bli nominerad.

Dag 1:
Domare: Raymond A Saetre
Typ: exellent kropp, stark muskelmassa.
Huvud: fin form, bra linjebredd, medium huvudbredd, god profil, bra utmaskning.
Ögon: härlig look och fin färg.
Öron: bra size och teenager placering.
Päls: god kvalité, fin presentation.
Svans: Önskar något längre.
Kondition: GOD kondition.
Allmänt intryck: Starka kvaliteter!! Exellent temperament.

Dag 2:
Domare: Alva Uddin
Typ: Exellent tyngd, exellent benstomme. Bra muskulatur. Exellent kök hemma. (här funderade jag ett tag vad hon egentligen menade med "kök hemma" - men det betyder att Ikaros är välnärd och kraftigt byggd...)
Huvud: Haka viker i front. Bra nos. Panna okej. Exellent topp. Utmärkt i höjd.
Ögon: Vacker blå färg. Birma-look.
Öron: Välplacerade. Öppna vid basen. Håller dom fint.
Päls: Exellent silkig kvalité. Någöt mörk men varm kroppsfärg. Exellent markeringar i points! Jämna sockor och kilar.
Svans: Utmärkt längd. Ringad. Mörk tipp.
Kondition: Exellent kondition, exellent temperament.
Allmänt intryck: Charmig, attraktiv och nyfiken.
Reserv
Inte helt oväntat wub.gif Ett jättegrattis till mycket bra resultat, dina små grabbar är ena riktiga snyggingar, inte bara jag som tycker det. wub.gif
kristerh
Grattis wub.gif vad kommer det att bli av dessa grabbar, de är ju inte fullvuxna än wink.gif tror jag wink.gif
Kathy
Tack! wub.gif

Nä....Hugo blir 1 år den 16 okt och Ikaros den 31 okt...så de är fortfarande tonåringar. smile.gif
kristerh
CITAT (Scrollan @ 09-10-2006, 11:49)
Tack! wub.gif

Nä....Hugo blir 1 år den 16 okt och Ikaros den 31 okt...så de är fortfarande tonåringar. smile.gif

snart dags för kalas mao wink.gif du ger dem väl något xtra smarrigt på födelsedagen rolleyes.gif
Kathy
CITAT (kristerh @ 09-10-2006, 12:03)
snart dags för kalas mao wink.gif du ger dem väl något xtra smarrigt på födelsedagen rolleyes.gif

Skulle vara gelé gjord på oxbuljong, i så fall. biggrin.gif
Eller torkade bläckfiskbitar......
....eller Mjaus fiskfest.
Anki på Öland
Grattis till 2 fina kattpojkar!!
Anki
AnitaO
Strålande kritik!!
Grattis smile.gif
yenny
Grattis wub.gif

Kan vi inte få se lite bilder på de två vackra?
Kathy
CITAT (yenny @ 09-10-2006, 13:24)

Det var bara Ikaros som ställdes ut i helgen. Hugo är hemma och "pälsar på sig". wub.gif
På lördagen var vi till fotografen Åsa Petré, som fanns på plats, och fotade honom. Det tar c:a 2-3 veckor innan fotona kommer hem till oss....men när de kommer, så kan jag visa bilder på honom. wub.gif
yenny
CITAT (Scrollan @ 09-10-2006, 13:28)
CITAT (yenny @ 09-10-2006, 13:24)

Det var bara Ikaros som ställdes ut i helgen. Hugo är hemma och "pälsar på sig". wub.gif
På lördagen var vi till fotografen Åsa Petré, som fanns på plats, och fotade honom. Det tar c:a 2-3 veckor innan fotona kommer hem till oss....men när de kommer, så kan jag visa bilder på honom. wub.gif

Ja.. det vet jag ju.... men jag vill ju se bilder på Hugo också wub.gif
Biggan_
Så roligt att det går bra för dina små gossar! Jag vill också se fler bilder wub.gif wub.gif
Kathy
Hade en fotosession nyss...men objekten var inte så samarbetsvilliga...ett ganska hyfsat foto på vardera kisse blev det...
Om inte annat så ser man iaf vad bilderna föreställer laugh.gif alltid något.

Hugo

Ikaros
yenny
Va stiliga dom är wub.gif
Kathy
CITAT (yenny @ 14-10-2006, 16:22)
Va stiliga dom är wub.gif

wub.gif wub.gif wub.gif
Kathy
Ikaros badas inför utställningen. Han är så snäll och sitter alldeles stilla...
wub.gif

kristerh
Härliga bilder wub.gif hur får du kissen att sitta så still wink.gif ser ju nästan ut att njuta rolleyes.gif
Kathy
CITAT (kristerh @ 14-10-2006, 22:07)
Härliga bilder wub.gif hur får du kissen att sitta så still wink.gif ser ju nästan ut att njuta rolleyes.gif

Ja, så länge det är tillräckligt varmt vatten så att han slipper att frysa, så går det alldeles utmärkt.
När man sen fönar honom torr, så spinner han. biggrin.gif wub.gif

Kan väl säga att första gången vi badade honom så gick det inte lika bra, men han har vant sig och nästan börjat att gilla det verkar det som.
yenny
å va häligt det ser ut biggrin.gif Jag skrattade när jag såg bilden för jag tänkte på vilken skillnad det skulle vara om jag försökte duscha Frida rolleyes.gif
Kathy
CITAT (yenny @ 14-10-2006, 23:06)
Jag skrattade när jag såg bilden för jag tänkte på vilken skillnad det skulle vara om jag försökte duscha Frida rolleyes.gif

Skulle kanske inte vara lika lätt....? unsure.gif
askar
Åh... Jesses ohmy.gif
Vi testade att duscha Smulan en enda gång...Katastrof!
Ingen av oss var beredd att ta lika många rivsår fler gånger. sad.gif
yenny
CITAT (Scrollan @ 14-10-2006, 23:22)
CITAT (yenny @ 14-10-2006, 23:06)
Jag skrattade när jag såg bilden för jag tänkte på vilken skillnad det skulle vara om jag försökte duscha Frida  :rolleyes:

Skulle kanske inte vara lika lätt....? unsure.gif

Näe... det skulle bli cirkus... troligtvis vatten överallt och massor med rivsår.
LPW
Ett jättestort grattis!!!!!!!!!!!!
Reserv
Vilken härlig bild i handfatet...önskar mina va´lika lätta att bada, här får man sätta på sig skyddsutrustning först rolleyes.gif Dom är bara för goa dina grabbar wub.gif
Kathy
Birmasällskapet tillsammans med Alfakatten ordnade med dagens utställning som hölls i Lustikulla konferensanläggning.
160 stycken birmakatter i varierande färger, åldrar och storlekar.

Efter det att vi hade kommit fram och installerat oss, så började vi läsa i programmet hur turordningen för domarebedömningarna skulle gå. Det visade sig att Ikaros hade konkurrens i klass 9 med tre andra birmapojkar. Jag kollade upp vilka burnummer de hade och gick för att spana.
Jösses...jag har nog aldrig sett en sådan stor BIRMA! Han var 6 månader äldre än Ikaros och vägde hela 6 kg! Till råga på allt, så hette kissen Bamse - ett mycket passande namn.
Och det gick som vi trodde, Bamse sopade golvet med konkurrenterna, fick sitt cert och blev nominerad till panel.
Ikaros kom på 4:e plats med ett "ex" - lite väl oförtjänt dålig placering.
Domaren ägnade inte en endaste kommentar åt hur hans markeringar var....han snöade in på svansen. Det gjorde han iof på alla katterna. Det var ett klämmande och funderande över om han lyckades hitta en dold svansknyck. (ja, det var precis så han kallade det)
Hur kan man "se" något som är dolt?

Nåväl...detta var vad domare Jan Högberg skrev på bedömningssedeln:

Type: Bra utvecklad för åldern.
Huvud: Fortfarande saknas den maskulina utstrålningen. För tillfället är huvudet bra och harmoniskt.
Ögon: Fin form och färg.
Öron: Bra form och placering.
Päls: God kvalitét, ojämn kroppsfärg (magfläck), god maskfärg, bra sockor och kilar.
Svans: Flott/stilig.
Kondition: Mycket bra.
Allmänt intryck: Uttrycket mer sött än grabbigt!
EX 4.

................

Så kan det gå.
lilla mamma
Rena grekiskan för oss icke insatta

Ni ska se när vi badar Ethel, hon ser ut som nåt som katten dragit in..
(ethel är en 50-50 siamesmix-norsk skogskatt)
Kathy
CITAT (lilla mamma @ 20-10-2006, 20:39)
Ni ska se när vi badar Ethel, hon ser ut som nåt som katten dragit in..
(ethel är en 50-50 siamesmix-norsk skogskatt)

Har du någon bild på din huskatt Ethel?
lilla mamma
ska få in henne först, det där med siamesmix får jag väl tillägga att det var det enda sorten som vi visste ingick i hennes mamma som var smal, slank, lång och vääldigt mycket lik siames i sättet men saknade siamesteckning
lilla mamma
Det jag gillar bäst är hennes lååånga morrhår
Kathy
CITAT (lilla mamma @ 21-10-2006, 14:03)
ska få in henne först, det där med siamesmix får jag väl tillägga att det var det enda sorten som vi visste ingick i hennes mamma som var smal, slank, lång och vääldigt mycket lik siames i sättet men saknade siamesteckning.

Fast.....mix hit eller dit...spelar nog inte så stor roll. Det är och förblir en huskatt ändå. wink.gif
Fin var hon i alla fall. wub.gif
lilla mamma
ja, skulle det vara skillnad på katt och katt rolleyes.gif

Har haft äran att ha en ren siames, många hugg och klösmärken blev det när fisfröken behagade visa sitt rätta jag.
Kathy
CITAT (lilla mamma @ 21-10-2006, 15:28)
ja, skulle det vara skillnad på katt och katt rolleyes.gif

Har haft äran att ha en ren siames, många hugg och klösmärken blev det när fisfröken behagade visa sitt rätta jag.

Ja, det är skillnad på att ha katt och att ha katt. Alla katter har sin personlighet. wub.gif

Och, ja, det är det skillnad på att ha raskatt jämfört med huskatt.
En raskatt är registrerad hos SVERAK för att den är renrasig och kostar därför betydligt mer än en huskatt.
En huskatt kan mycket väl ha både den ena och andra rasen i sig i mix, men det är fortfarande en huskatt - eftersom den inte är renrasig.

Tråkigt att du haft en kisse med dåligt humör, sånt är aldrig kul. sad.gif Det kan hända alla katter, oavsett renrasig eller ej.
lilla mamma
människan själv också, lkanske katten liknar människan för det var min mors katt. Hon är som en siames i humöret.. biggrin.gif
Kathy
CITAT (lilla mamma @ 21-10-2006, 19:42)
Hon är som en siames i humöret.. biggrin.gif

Har aldrig hört talas om "siames-humör". biggrin.gif
Däremot så vet man av erfarenhet att ju längre päls en katt har, desto lugnare är den i temperamentet.
Perser är mycket lugnare än t.ex bengaler.
Reserv
Undra varför det egentligen heter "huskatt"?? unsure.gif Har nån nånsin hört talas om "hushundar"?? rolleyes.gif Näe, för då är det en blandrashund, alltså en blandning av olika raser.....vilket borde va´även för en katt, för det existerar inte en enda "huskatt" som saknar raser i sig rolleyes.gif Det här med "huskatter" är ett mycket dumt och dåligt påfund av raskattklubbarna......även en helt renrasig katt som inte är registrerad betecknas hos dom som "huskatt". Jag själv har en rasren skogis "huskatt" blink.gif wacko.gif
Kathy
CITAT (Reserv @ 22-10-2006, 15:04)
Undra varför det egentligen heter "huskatt"?? unsure.gif Har nån nånsin hört talas om "hushundar"?? rolleyes.gif Näe, för då är det en blandrashund, alltså en blandning av olika raser.....vilket borde va´även för en katt, för det existerar inte en enda "huskatt" som saknar raser i sig rolleyes.gif Det här med "huskatter" är ett mycket dumt och dåligt påfund av raskattklubbarna......även en helt renrasig katt som inte är registrerad betecknas hos dom som "huskatt". Jag själv har en rasren skogis "huskatt" blink.gif wacko.gif

Jag flyttar denna diskussion till en egen tråd, eftersom denna diskussion har ganska lite med Ikaros utställningsresultat att göra. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon