Full version: Vem är detta?
Mia, zon 3
Hej!

Vad är det för en kompis min son hittade på grusvägen utanför tomtgränsen? Den är riktigt stor och fet (fast i handen på en 4-åring ser väl det mesta stort ut), och liksom "mjuk i skinnet"...Någon som känner igen den på rak arm?

Gossen Ruda
Fjärilslarv, nån svärmare som jag just nu inte kommer ihåg namnet på.
askar
Tror det är en Brunsprötad skymningssvärmare-larv unsure.gif
fast den ser mycket ljusare ut på min bild... kom jag på nu.
Mia, zon 3
Tack!
Googlade lite på det namnet, och det verkar helt klart vara den! De ser ut att kunna variera ganska mycket i färgstyrka.
Såg att den lever på Galium-växter, så det blir inga bekymmer för den att hitta mat. Men vad har den för "strategi" nu? Ska den förpuppa sig innan vintern? Vill den sitta typ inne i en vedbod då, eller är en "grotta" i en stenmur bättre?
Gossen Ruda
Puppan övervintrar så larven är säkert på väg för att hitta nånstans att förpuppa sig. Låt den krypa iväg bara, den hittar själv.
Mia, zon 3
Tack för hjälp! Sonen blir glad att få ett namn på sitt fynd (även om han bara har fotona att titta på).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon