museo12
Sådde gräsmatta för första gången i mitt liv för 3-4 veckor sedan. Valde efter tips här på forumet Weibulls extra green. Sakta, men säkert börjar det bli grönt på tomten...

1. Finns det någon bra regel hur mycket av gräset som ska kommit upp innan man "klampar" runt för att göda??

2. Tips på vad man kan göda med första gången!??
Köpte något som hette Stroller, som skulle både göda gräsmatta och vara effektiv mot ogräs... Ett köp jag ångrar... för där är inte jätte mycket ogräs, men visst där är, men det kan man väl göda bort på ett mer effektivt sätt?? Eller??
Har ni tips på något att göda med?? Gärna konkreta förslag på märken med mera!!??

Kan ju säga att jag bor i Skåne...

Hoppas på tips!! smile.gif
KURT
Till att börja med bör man bara göda när det växer som mest, alltså knappast på hösten. Bättre på våren när det börjar växa och när det finns gott om vatten =regn (annars bränner man gräset). Stroller kombi innehåller bla fenoxisyra, hamnar det i rabbatter eller nära buskar/träd så kan de ta skada. Dessutom är bara fenoxisyror verksamma mot växande ogräs, alltså ingen mening alls att använda det där det inte finns ogräs!

Sedan finns det mycket gott om gödningsmedel för gräsmattor, göder man gräset regelbundet så att gräset mår bra så konkurrerar det oftast ut de flesta ogräs mycket effektivt. Och på köpet får man bra motion av att klippa gräset.
museo12
smile.gif
Tack för ditt svar!

Om det kommer mer ogräs och det blir för mycket... Vad gör jag då bäst?
Susanna
Är det inte så att stroller inte bör användas på gräsmattor som är yngre än ett år? Har för mig att jag läst det på en av deras påsar när jag själv hade nylagd gräsmatta.
cato
Du har säkert kväve i jorden så det räcker till gräset fram till nästa vår.
Jag skulle vänta till en bit in i maj. En regnig dag skulle jag då så ut en liten giva med Blåkorn. Ytterligare en liten omgång i Juli kan vara lämplig.
Då brukar det ju regna.

Hälsningar
Cato
mightyT
Det går faktiskt även aldeles utmärkt att gödsla gräsmattan med peleterat hönsgödsel om man vill ha ett ekologiskt alternativ. luktar inte så gott just den dagen men gör underverk med en gräsmatta. även om den är relativt nysådd, ja som till våren om gräset är sått i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon