Sidor: 1, 2
Bettson
Jag städar i alla fall allt mindre, orken räcker inte till helt enkelt och kroppen säger ifrån.

Men begreppet höst och vårstädning finns det längre ? Har känslan av att knappt vecksostädning finns det heller.

Vi veckostädar fortfarande antingen det behövs eller ej, fast jag har fortfarande inte varit med om att det inte behövs.

Veckostädning för mig:

Man plockar undan, dammar, alla småmattor dammsugs åker ut på vädring.
Golven dammsugs och man våttorkar.

Höst och vårstädning förutom vanlig veckostädning så lyfts alla tunga möbler ut från sina platser och man dammsugen/ torkar golvet under ordentligt. ( Vid veckostädning så får smala munstycket duga) fönstern putsas och man byter textilier. Alla prydnassaker diskas i stället för att bara dammas, lådorna städas och rensas ur. Det är vid dessa storstädningar som golven polischas också eftersom vi flyttar på möblerna.

I våras så hoppades vårstädningen över. Nu började jag med storstädningen av vardagsrummet denna vecka. Fy sjutton vad igengrott det var. Visserligen så är alla blanka ytor ruggiga efter branden så allt fastnar lätt. Likaså är huset väldigt dammigt eftersom vi spikar och reparerar både lite nu och då, men i alla fall.

Men jag undrar, var ligger städnivån i Sverige egentligen idag.

Jag tycker i alla fall att jag inte håller samma nivå som förr. Tyvärr. wink.gif
netaave
Jag städar allt mindre. Får ett röjryck ibland och då sätter jag fart på alla i familjen.
Städar egentligen bara riktigt ordentligt till jul, då torkar jag tak och väggar, torkar ur skåp m.m.
Annars lever jag efter devisen att om det finns lite skit i hörnen och några dammråttor så är det bevis för att man gjort något trevligare, och det är beviset för en hög livskvalitet. tongue.gif
birgitek
Städning är inte särskilt viktigt för mej, håller väl snyggt på ytan så att säga. Däremot är jag ganska noga med att lägga tillbaka prylar efter mej, var sak på sin plats, hatar nämligen att leta efter saker som jag behöver.
Birgit Ek
Bettson
CITAT (netaave @ 09-10-2006, 13:57)
Jag städar allt mindre. Får ett röjryck ibland och då sätter jag fart på alla i familjen.

Så har nog jag också gjort i långa perioder. Mest för att jag inte orkat.

Men famlijen lärde sig då att prioritera bort städningen till ett stadie där hemmet blev så att man inte trivdes längre.

Eller som en gammal väninnina som Julstädade dvs förlade höststädningen mellan första advent och jul.

Tur i alle fall att det är jul en gång per år så att man får städat........

Min inneboende lathet gör att jag måste förlita mig på rutiner. tongue.gif
Bettson
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:17)
Städning är inte särskilt viktigt för mej, håller väl snyggt på ytan så att säga. Däremot är jag ganska noga med att lägga tillbaka prylar efter mej, var sak på sin plats, hatar nämligen att leta efter saker som jag behöver.
Birgit Ek

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vi är nog ganska lika du och jag. Fast min övriga familj liknar inte mig ett dugg. Har plockat och plockat i alla år tills jag gav upp.OCh då blev allt rörigt.

Fast sedan vi köpte eget hus så har jag systematiskt försökt fostra om familjen. Just med att var sak skall ha sin egen plats. Har tänkt igenom garderobsval och inredning något kopiöst.

Hade stor övertalning hos maken i helgen eftersom vi köpte ny inredning till tvättstugan. Jag lyckades få honom att köpa allt som jag behöver hjälp med montering av. Men det var stor batalj för att få hyllan jag ville ha över tvättmaskinen.

Maken tyckte att det var helt OK att ha skogen med tvättmedelspaket, fläckborttagare sköljmedel, klädnypor mm stående på torktumlaren i en enda röra. Han tyckte att en hylla var onödigt dyrt och besvärligt.

Han skulle bara veta att jag planerar att köpa sju tvättsäckar för sortering, en hurts för förvaring. ett torkställ för "rak" torkning av lakan, ett torkställ för plantorkning, en estra hylla för uppställning av symaskin och en hylla för uppställning av ångstrykjärnet.

Men eftersom jag inte behöver hjälp med att montera dessa så smyger de in i huset av sig själv laugh.gif
Smuttan
Golven drar jag över några gånger om dagen med min absoluta bästa vän (torrmoppen) minns inte vad den heter med den är superbra.
Skurar gör jag då det ser ut att behövas..kan bli en gång i veckan eller fler beroendes på vädret (har hund)

Storstädar gör jag sällan då jag så gott som varje dag tar en yta här och en där, men till vår-sommar-höst och jul tvättar jag fönstren och byter gardiner-tvättar prydnader-tvättar mattor osv.

Jag brukar säga så här....hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete tongue.gif
birgitek
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:30)
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:17)
Birgit Ek

Vi är nog ganska lika du och jag. Fast min övriga familj liknar inte mig ett dugg. Har plockat och plockat i alla år tills jag gav upp.OCh då blev allt rörigt.

Fast sedan vi köpte eget hus så har jag systematiskt försökt fostra om familjen. Just med att var sak skall ha sin egen plats. Har tänkt igenom garderobsval och inredning något kopiöst.

Hade stor övertalning hos maken i helgen eftersom vi köpte ny inredning till tvättstugan. Jag lyckades få honom att köpa allt som jag behöver hjälp med montering av. Men det var stor batalj för att få hyllan jag ville ha över tvättmaskinen.

Maken tyckte att det var helt OK att ha skogen med tvättmedelspaket, fläckborttagare sköljmedel, klädnypor mm stående på torktumlaren i en enda röra. Han tyckte att en hylla var onödigt dyrt och besvärligt.

Han skulle bara veta att jag planerar att köpa sju tvättsäckar för sortering, en hurts för förvaring. ett torkställ för "rak" torkning av lakan, ett torkställ för plantorkning, en estra hylla för uppställning av symaskin och en hylla för uppställning av ångstrykjärnet.

Men eftersom jag inte behöver hjälp med att montera dessa så smyger de in i huset av sig själv laugh.gif

Det låter som våra män är ganska lika också!!!
Birgit Ek
myskmadra
"bra kvinna reder sig själv" smile.gif
Känner igen det där. Man tycker olika och klarar inte av olika skäl att fixa de praktiska lösningarna själv!
I hallen har jag satt upp ett urklipp ur en inredningstidning:
"Det räcker inte med en massa bra förvaring,
man måste städa undan och lägga tillbaka också"

Ju mer prylar man har desto längre tid tar städningen. Det är ju inte själva dammsugningen och våttorkningen som tar sån tid. Eller?
Bettson
CITAT (Smuttan @ 09-10-2006, 14:34)
Jag brukar säga så här....hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete tongue.gif

Håller nog med där...... fast är man inte på det, så är det lätt att det blir ett skitigt helvete hur man än bär sig åt tongue.gif

Fast jag begriper inte var all skit kommer ifrån. Jag ser till att det dammsugs varje vecka även under möblerna. Förlängare används om man inte kan flytta på möblen.

Nu tvingade jag familjens starka män att flytta på porslinsskänken. Det är bara någon centimeter höga ben på denna. Och du skulle se inunder.

Där var en matta av hundhår som jag nästan kunde lyfta upp och bära ut. Ändå är hunden inte tillåten att gå in i det rummet. Möblen har inte varit flyttad på ett år, så trots dammsugning............... trodde knappt mina ögon.
askar
Här städas när det är behövligt tongue.gif

Dammsugning och dammtorkning varje vecka, ibland 2ggr/vecka
beroende på hur mycket folk som varit här.
Golven våttorkas vid behov... inga fasta tider/dagar
Prydnadssaker existerar inte, däremot en del fotoramar
som avtorkas varje vecka... går i ett nafs.
Böcker dammsugs 1ggr/år då hyllorna töms
Storstädning förekommer ej.
Inte heller tvätt av tak, det har målare avrått smile.gif
Badrum och toalett "städas" så gott som dagligen.
I garderober, lådor och linneskåp hålls jämn ordning,
då slipper man storröj. smile.gif
Förrådet utrensat... där finns bara utemöblerna.

Men så är vi ju bara två vuxna i hushållet. smile.gif
Bettson
CITAT (myskmadra @ 09-10-2006, 14:37)
"bra kvinna reder sig själv" smile.gif
Känner igen det där. Man tycker olika och klarar inte av olika skäl att fixa de praktiska lösningarna själv!
I hallen har jag satt upp ett urklipp ur en inredningstidning:
"Det räcker inte med en massa bra förvaring,
man måste städa undan och lägga tillbaka också"

Ju mer prylar man har desto längre tid tar städningen. Det är ju inte själva dammsugningen och våttorkningen som tar sån tid. Eller?

Jo. jo bra kvinna reder sig själv. Håller med. Och visst är det prylarna som tar tid.

Därför brukar jag slänga rätt friskt bland både kläder och grejor. Fast maken är av typen bra att ha....

Så det jag rensar ut och ber honom åka till soptippen med slinker av nåogn konstig anledning in i lådor och garderober som jag nyss städat. Och inte så snyggt upphängt heller.

Så därför åker jag numera till soptippen själv laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Smuttan
Jag bor idag ensam med mina djur och jag tycker jag städar mer nu än då jag hade alla barnen hemma.
Fast jag gjorde det ju medvetet då, tog bara det grövsta liksom. Man FÅR inte ha det kliniskt rent då man har småbarn för det löser som oftast ut allergier och andra sjukdommar, dom blir superkänsliga då de kommer i lag med massa andra barn eller andra miljöer.
Mina barn hade sällan magsjuka då den gick i skolorna, de var mycke sällan förkylda, de led inte av någon sorts allergi.

Så ordspråket passade mig utmärkt.
Bettson
CITAT (Smuttan @ 09-10-2006, 14:59)
Jag bor idag ensam med mina djur och jag tycker jag städar mer nu än då jag hade alla barnen hemma.
Fast jag gjorde det ju medvetet då, tog bara det grövsta liksom. Man FÅR inte ha det kliniskt rent då man har småbarn för det löser som oftast ut allergier och andra sjukdommar, dom blir superkänsliga då de kommer i lag med massa andra barn eller andra miljöer.
Mina barn hade sällan magsjuka då den gick i skolorna, de var mycke sällan förkylda, de led inte av någon sorts allergi.

Så ordspråket passade mig utmärkt.

Tror jag säkert, har använt mig att ordspråket själv. Och när ungarna är små så har man taxirörelse, sambandcentral, läxläsning osv som tar tid.

Med det jag menade är att jag tycker jag tappat kontrollen lite över hur skitigt det är i hörnen och var det rena helvetet ligger någonstans.

Just kontrollen...........

Det är ungefär som att man skall lära sig alla etikettens regler först för att veta vilka man väljer att strunta i. laugh.gif laugh.gif
herkules
Här dammsugs det varje dag och plockas undan.
Toaletter och golv skuras två ggr/veckan. Mattfransarna kammas.
Storstädningar gör jag 4 ggr/år, då åker allt från skåp och lådor ut, köksväggar skuras osv osv.
Whiskuchi
Eftersom städning är det absolut tråkigaste jag vet, sker det inte sådär överdrivet jätteofta. Det dammsugs en gång i veckan, våttorkas när det behövs (avfläckning dock oftare - men det är inte bra att våttorka för ofta. Vått = bakterietillväxt). Dammning när det ser dammigt ut helt enkelt. Mattan (har bara en) tas ut en gång om året ungefär. Toaletten städas en gång i veckan.
Är allergisk mot prydnadssaker, så att damma och tvätta sådana slipper jag wink.gif
Castea
Dammsuger 1-2 ggr/veckan + rensar litet på toan.
Dammar, dammsuger och våttorkar golven var 14:e dag ungefär.

Mattvård behöver jag inte, för jag har inga mattor.

"Storstädning" gör jag aldrig. Tycker det räcker med det allmänna städunderhållet på mina 51 kvm.

Fönstertvätt möjligtvis någon gång om året. Är lat med sånt.
Bettson
CITAT (askar @ 09-10-2006, 14:46)

Men nu undrar jag.

Ni städar ofta / storstädar ej och det fungerar för er.

Men..... när jag storstädar så är det främst allt hundhår som man har ständig jakt på. En sak lärde jag mig av äldre generation att man städar ett rum uppifrån och ner. Att man tänker på de horisontella luftströmmarna när man städar. Allt för att få med sig allt damm ut.

Naturligtvis dammar jag därför saker högt i rummet före de som står lägre. Fast de där horisontella luftströmmarna. Ifall jag dammsuger och någon ställer altandörren på tvärdrag så kan man ge sig fasiken på att något hundhår blåser iväg där man redan dammsugit, slinker in under några möbler och så. Det räcker nästan med att någon stänger ytterdörren så yr det.

När jag storstädar så åker allt som går att flytta på ut ur rummet, Men får rena ytor och ingenstans där något får en chans att gömma sig. När rummet är rent så rengörs/ torkas möbel för möbel och bärs tillbaka.

NU undrar jag, har du något särskilt system för hur ni dammsuger eftersom ni lyckas slippa storstädningen. Jag hade gärna avstått från den nämligen.

Själv dammsuger jag ett rum ruta för ruta väldigt systematiskt, men den yngre generationen är nog inte riktigt lika systematisk är jag rädd.

Tips please är aldrig fel
wub.gif
Magdis
Jag städar jämt! Storstädas måste det göras varje vecka här (vi är antagligen extrema skitgrisar)

Super-duperstorstädning brukar väl bli ett par gånger om året, till jul och så nån gång där emellan.
askar
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 15:24)
CITAT (askar @ 09-10-2006, 14:46)

Men nu undrar jag.

Ni städar ofta / storstädar ej och det fungerar för er.

Men..... när jag storstädar så är det främst allt hundhår som man har ständig jakt på. En sak lärde jag mig av äldre generation att man städar ett rum uppifrån och ner. Att man tänker på de horisontella luftströmmarna när man städar. Allt för att få med sig allt damm ut.

Naturligtvis dammar jag därför saker högt i rummet före de som står lägre. Fast de där horisontella luftströmmarna. Ifall jag dammsuger och någon ställer altandörren på tvärdrag så kan man ge sig fasiken på att något hundhår blåser iväg där man redan dammsugit, slinker in under några möbler och så. Det räcker nästan med att någon stänger ytterdörren så yr det.

När jag storstädar så åker allt som går att flytta på ut ur rummet, Men får rena ytor och ingenstans där något får en chans att gömma sig. När rummet är rent så rengörs/ torkas möbel för möbel och bärs tillbaka.

NU undrar jag, har du något särskilt system för hur ni dammsuger eftersom ni lyckas slippa storstädningen. Jag hade gärna avstått från den nämligen.

Själv dammsuger jag ett rum ruta för ruta väldigt systematiskt, men den yngre generationen är nog inte riktigt lika systematisk är jag rädd.

wub.gif

Vi har allt nyrepat, från golv till tak, för bara 6-8 år sedan.

Nya släta ytor, inga nötta lister eller likn.
som samlar damm och smuts.
Alla möbler utom bokhyllan och orgeln
går att komma under med Twinnermunstycke.
Hundhår har vi inte heller...
men jag glömde soffan och fåtöljerna
dom rengörs och smörjes ett par ggr/år
Bettson
CITAT (askar @ 09-10-2006, 15:41)
wub.gif

Vi har allt nyrepat, från golv till tak, för bara 6-8 år sedan.

Nya släta ytor, inga nötta lister eller likn.
som samlar damm och smuts.
Alla möbler utom bokhyllan och orgeln
går att komma under med Twinnermunstycke.
Hundhår har vi inte heller...
men jag glömde soffan och fåtöljerna
dom rengörs och smörjes ett par ggr/år

OK det förklarar en del, började nästan tro jag var helt improduktiv.

Jag har aldrig bott i ett renoverat hus nämligen, Det har alltid funnits slitna golv, spruckna lister och målarfärg som målats på ett sådant sätt att släta ytor inte existerar i de tjänstebostäder vi haft tidigare. NU har det varit byggdammi fem år och så kom hunden. Likaså är alla lackade ytor inte att känna igen efter branden. Alla strömbrytare till lampor tex. De svettas fortfarande sot.

Vi har nästan alltid haft hund eller något annat husdjur, och vi har många skitiga hobbyer.

Det som står högst på jagalistan är hundhår, byggdamm och granbarr efter julen.

Right.... får nog storstäda ett tag till, för gubben min skulle aldrig vilja flytta.
Ingo
Veckostädning på lördag : Börjar med att barnen plockar upp leksaker (villkor för att få lördagsgodis). Sedan vi vuxna: Dammsugning av golven (vissa t ex källaren inte varje vecka); fuktmoppning av kök, farstu och ibland vardagsrummet; toastädning.

Däremellan dammsugs köket nästan dagligen och kanske också farstun någon extra gång.

Fönster putsas när man inte ser ut längre. Returkartonger etc körs iväg när förvaringen svämmat över några gånger. Dammtorkning sker nästan aldrig.

Inte som vi skulle vilja ha det men vi har fyra barn, jobbar heltid båda två och renoverar huset, så det blir som det blir. Rejält lorthärdade blir gullungarna i a f.
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 09-10-2006, 15:30)
Jag städar jämt! Storstädas måste det göras varje vecka här (vi är antagligen extrema skitgrisar)

Super-duperstorstädning brukar väl bli ett par gånger om året, till jul och så nån gång där emellan.

här är en till, som gör samma sak rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
slår ihjäl tiden med att städa, och tycker att helvetet är lite skit i hörnena smile.gif smile.gif
vill ha rent omkring mej wub.gif
Ophelia
Städar när andan faller på. Har ingen lust att röja runt som en "dammsugare". Lägger hellre energin på annat mer energiupplyftande roligheter. Totalvägrar att falla i "städfällan". Har inga "måsten", se så många via jobbet, med "måsten" i sina liv och de har det inte alltför roligt.
Gillan
Milde himmel, jag blir alldeles svett när jag ser hur mycket en del av er städar blink.gif blink.gif

Nu kan jag visserligen inte det ändå, men det är många år sedan jag slutade upp med att lägga energi på nåt så fullständigt onödigt rolleyes.gif wub.gif

Ok! Köket och badrummen är alltid okklanderligt rena. Damsuger och svabbar av kök, hall och badrum gör jag ca varje vecka. Övervåningen städar jag ett par ggr om året, om jag får inspiration. Böcker har jag
tonvis och de blir dammade ca en gång om året. Prydnadssaker har jag
i det stora hela selekterat bort eftersom jag avskyr att damma. Fönstren
på nedervåningen blir putsade 3-4 ggr om året. På övervåningen nästan aldrig.

MEN , jag har aldrig rörigt omkring mig! Det har jag för mycket av i huvet rolleyes.gif

Tänk hur det var när barna var små! Det är nästan löjeväckande vad mycket tid man spenderade på att hemmet skulle vara perfekt glänsande. Alltid nybakade bullar och kakor i frysen! Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på det.

Tänk så många fler kvalitetstimmar man kunde slösat på barna i stället för att leva upp till de yttre kraven som fanns wub.gif smile.gif smile.gif

Tänk på hjärta och själ hör ni. Det finns massor med spännande saker att spendera tid på istället för att ni städar ihjäl er smile.gif

Ärligt talat, så tror jag inte att folk tycker att vi har det skitigt laugh.gif
Bettson
Fast lite kontollfreak är jag nog.

Jag menar som så att jag känner att jag förlorat kontrollen över hur rent eller skitigt jag har det. Det är orken som sätter begränskingarna.

Ifall jag väljer att göra annat på bekostnad av städningen så är det ett aktivt val. Det är väl OK, vi lever i ett fritt land. Likavl osm att jag kan välja att städa jättemycket för det är det roligaste jag vet.

Men ifall jag liksom inte hinner ifatt smutsen då är det fria valet borta liksom. Det känns inte OK wacko.gif
fruberglund
CITAT (Ingo @ 09-10-2006, 16:20)
Fönster putsas när man inte ser ut längre. Returkartonger etc körs iväg när förvaringen svämmat över några gånger. Dammtorkning sker nästan aldrig.

Stämmer bra in här också, speciellt putsa fönster är nog den mest tråkiga städning som finns tycker jag!

Annars städar (oftast jag) när det behövs och kanske lite mindre än så ibland. Är inte så mycket för att städa, gillar det inte, det är tråkigt!

Fattar inte hur ni orkar dammsuga, kamma mattfransar osv. varje dag, finns ju så mycket annat att göra och som man vill göra istället för att städa, vara i trädgården t.ex

Nu tror ni säkert det ser ut som en svinstia här och det gör det nog emellanåt också biggrin.gif men så farligt är det faktiskt inte, det är inte så vi vadar fram i skit i alla fall.

Så är det när både mannen och jag är lika lata tongue.gif

Vi blir nog tvungna att starta med veckostädning så småningom.

Hur gör ni med tvåplanshus? Är ni lika noga med våningen som inte "syns", alltså övervåningen? Det är inte vi, var längesen vi städade där, ser ut som kriget men tycker det är jobbigt nog att hålla ordning på nedervåningen där vi är mesta av tiden. I stort sett sover vi bara på övervåningen. Måste ta ett riktigt röj där men det känns som att det aldrig finns tid (eller lust heller för den delen).
Ophelia
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 19:11)

Och även om vissa kanske skulle tycka det så huvudsaken du/ni trivs för det är ert hem och ni som bor där och betalar för det wub.gif

(fast jag kan inte tänka mig att du/ni har det smutsigt, låter välstädat och fint)
Gillan
CITAT (fruberglund @ 09-10-2006, 19:15)
[
Hur gör ni med tvåplanshus? Är ni lika noga med våningen som inte "syns", alltså övervåningen?

Kolla mitt inlägg får du se rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gillan
CITAT (Ophelia @ 09-10-2006, 19:16)

Och även om vissa kanske skulle tycka det så huvudsaken du/ni trivs för det är ert hem och ni som bor där och betalar för det wub.gif

(fast jag kan inte tänka mig att du/ni har det smutsigt, låter välstädat och fint)

Ha,ha, om det skulle vara så att nån har problem, är det endast deras bekymmer. Och vet du vad? Då är det ju bara att de städar laugh.gif tongue.gif
Bettson
Hur många av er är gifta/ Sambo med en ekorre då ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

MIn ekorre skulle då behöva bo på ett slott ifall han skulle få polats med allt han bunkrar.

Jag slänger i smyg tongue.gif
Rapchic
vi städar varje vecka men ändå blir det stökit wacko.gif

vår städning består av att plocka upp, dammsuga och torka golven
dammtorka (fast inte varje gång)
spisen och toan

mig gör det inget att det är stökit.. hittar saker ändå
fast det börjar bli svårare nu när jag inte bor ensam
sakerna flyttar på sig och poff så hittar jag dom inte
Gillan
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 19:24)
Hur många av er är gifta/ Sambo med en ekorre då ?  :lol:  :lol:  :lol:

MIn ekorre skulle då behöva bo på ett slott ifall han skulle få polats med allt han bunkrar.

Joho, då! Nog är jag gift alltid, och även han är en ekorre. Men vi har ju laaadan wub.gif laugh.gif laugh.gif Och där, skulle det aldrig falla mig in att ens försöka göra nåt. Nu fick jag ståpäls. Burrr

Men han är faktiskt en före detta pedant, även med städningen, det skulle man faktiskt inte kunna tro idag sleep.gif laugh.gif
Bettson
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 19:30)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 19:24)
Hur många av er är gifta/ Sambo med en ekorre då ?  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Joho, då! Nog är jag gift alltid, och även han är en ekorre. Men vi har ju laaadan wub.gif laugh.gif laugh.gif Och där, skulle det aldrig falla mig in att ens försöka göra nåt. Nu fick jag ståpäls. Burrr

Men han är faktiskt en före detta pedant, även med städningen, det skulle man faktiskt inte kunna tro idag sleep.gif laugh.gif

Min ekorre är också pedant.............. på jobbet laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag brukar säga att han förbrukar allt odningssinne han har på arbetet.

Det är ungefäör som att summan av lasterna är konstant... mängden ordningssinne också.
Limeblossom
Jag tror överlag att Sveriges befolkning blir sämre och sämre på att städa. Ser ju skillnad bara på hur olika jag och min mamma städar smile.gif
Och det bor en ekorre även här....ni skulle se hans datarum! Det har jag totalt tagit min hand ifrån...../ Limeblossom, med två grusindragande barn och en liten lortig pudel. (kattrackaren håller sig åtminstonde i källaren bara)
Bettson
CITAT (Limeblossom @ 09-10-2006, 19:41)
Jag tror överlag att Sveriges befolkning blir sämre och sämre på att städa. Ser ju skillnad bara på hur olika jag och min mamma städar smile.gif
Och det bor en ekorre även här....ni skulle se hans datarum! Det har jag totalt tagit min hand ifrån...../ Limeblossom, med två grusindragande barn och en liten lortig pudel. (kattrackaren håller sig åtminstonde i källaren bara)

Grusindragande barn....... jag har mer eller mindre vetenskapligt konstaterat att grusindragande barn gärna tar av sig skorna för det lär alla ordentliga mammor sina barn att de skall göra.

Problemet är bara att samma barn har ca sex meters bromssträcka innan de stannar och tar av sig skorna.
Därför borde det var lag på att hallar och entre`r inte skall placeras mitt i huset som en genomfart till alla andra rum samt att hallen skall vara lång och ha en sträcka på minst sex meter.

Likaså borde dammsugartillverkare vara lite med sin tid och tillverka dammsugare med populära trädslag som skyddshölje i stället får de så käcka skrikiga färgerna.

På så sätt så kunde man ju låta dammsugaren stå i hallen och smälta in i övriga inredningen i bok, björk eller vad det nu kunde vara.

För har man grusindragande barn så behöver dammsugaren startas minst tio gånger per dag och vilken mamma orkar baxa ut snabeldragaren ur ett för trångt städskåp så många gånger som behövs.

När jag hade grusindragande barn så stod dammsugaren startklar i hallen.

Fast tänk om den hade design och utseende så den kunde vara snygg där den stod.

laugh.gif laugh.gif wub.gif
pejori
skulle aldrig komma på idéen att ställa in älsklingen i ett skåp laugh.gif laugh.gif
med tre långhåriga hundar i fälltagen, startas den ofta numera laugh.gif laugh.gif wub.gif
den får stå i ett hörne i hallen den wub.gif
pejori
Tänk på hjärta och själ hör ni. Det finns massor med spännande saker att spendera tid på istället för att ni städar ihjäl er smile.gif

så kan du väl inte säga gillan smile.gif smile.gif
det är väl bra, att vissa av oss känner att det är väl spenderad tid att städa wub.gif wub.gif
jag kan inte säga att jag "slösar bort" min tid när jag städar....jag gör det för att jag trivs att ha det rent...inte att ha "lite skit i hörnena" wub.gif wub.gif
caco
Jag plockar konstant! Speciellt i köket. Dammsuger varje dag - då oftast på nedervåningen.Utöver detta har vi städhjälp som tar hela huset.
askar
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 21:25)

så kan du väl inte säga gillan smile.gif smile.gif
det är väl bra, att vissa av oss känner att det är väl spenderad tid att städa wub.gif wub.gif
jag kan inte säga att jag "slösar bort" min tid när jag städar....jag gör det för att jag trivs att ha det rent...inte att ha "lite skit i hörnena" wub.gif wub.gif

Jag har alltid verkligen älskat att städa wub.gif
Aldrig tyckt att det är förspilld tid.
Känslan när alla rum är genomgångna... sängarna renbäddade
(som idag)
nystruken duk på bordet och diskbänken putsad. wub.gif

Nu när jag inte längre funkar , så är jag glad
att jag hunnit göra det under så många år. smile.gif

Men... jag bromsar ofta maken när han tycker
att det behövs städas. tongue.gif
Tycker att han hellre ska ta det lugnt och bara njuta av livet. tongue.gif
Rapchic
jag gillar att städa hos andra wacko.gif
Gillan
wub.gif Lääääs min galghumor bakom det hela. Det vet ni väl båda två sedan förut att jag också städar wub.gif. Herre min jesse, det brukar ju ta flera veckor för mig att bli klar när jag kommer igång rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

Men det finns så mycket annat att njuta av också tycker jag wub.gif Därför blir inte städning prio ett för mig. Och självklart så tycker jag inte att ni är Galna på riktigt rolleyes.gif tongue.gif . Det kändes bara som om att ni slet halvt ihjäl er med att städa wub.gif Och det vill jag ju inte att ni ska. Speciellt inte ni som inte är riktigt friska rolleyes.gif sleep.gif wub.gif tongue.gif

Ps. Det gick inte att citera er. För då var jag tvungen att ta bort alla onödiga smilisar som jag absolut var tvungen att ha med wub.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 21:59)
Speciellt inte ni som inte är riktigt friska rolleyes.gif sleep.gif wub.gif tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif OCH hur ska man tolka det nu då? laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Gillan
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:00)
Speciellt inte ni som inte är riktigt friska rolleyes.gif  -_-    :wub:  :P

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif OCH hur ska man tolka det nu då? laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif precis som ni känner för wub.gif . Du får ju tänka på att jag inte är riktigt frisk jag heller sleep.gif laugh.gif , så det kan betyda vad som helst rolleyes.gif laugh.gif
LadyG
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 20:24)
Hur många av er är gifta/ Sambo med en ekorre då ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det är jag som ÄR ekorren i familjen. laugh.gif

Jag blir mycket upprörd om någon (Läs: maken) börjar kasta saker som jag sparar på, däremot är jag mottaglig för diskussion i ämnet. Övertalning och tälamod brukar fungera, tillslut, och sen rensar jag själv smile.gif

...lite. rolleyes.gif
pejori
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 22:08)
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:00)
Speciellt inte ni som inte är riktigt friska rolleyes.gif  sleep.gif    wub.gif  tongue.gif

laugh.gif laugh.gif precis som ni känner för wub.gif . Du får ju tänka på att jag inte är riktigt frisk jag heller sleep.gif laugh.gif , så det kan betyda vad som helst rolleyes.gif laugh.gif

tänkte väl det laugh.gif laugh.gif wub.gif
herkules
CITAT (pejori @ 09-10-2006, 20:06)
skulle aldrig komma på idéen att ställa in älsklingen i ett skåp laugh.gif laugh.gif
med tre långhåriga hundar i fälltagen, startas den ofta numera laugh.gif laugh.gif wub.gif
den får stå i ett hörne i hallen den wub.gif

mina hundar fäller inte men de drar med sig halva skogen och grustaget in!! huh.gif
ah56
Alldeles för sällan, enligt mina barn. Det är mycket roligare att dra fram tyg och börja på nåt nytt projekt. Jag har fullt med prylar på "fel" plats, två symaskiner bor på köksbordet. Runt mig i soffan ligger saxar, måttband, sprättare osv. Nu bor jag själv och har inga husdjur.
När jag skulle passa 4 åriga barnbarnet härom dagen så var det ovanligt stökigt med skärmattor, rullknivar o tygrester på golvet i vardagsrummet. Då sa hon - Jag vet vad vi kan göra mormor. Vi kan städa så det blir lite städigt. wub.gif wub.gif biggrin.gif
Gillan
CITAT (ah56 @ 09-10-2006, 22:35)
Alldeles för sällan, enligt mina barn. Det är mycket roligare att dra fram tyg och börja på nåt nytt projekt. Jag har fullt med prylar på "fel" plats, två symaskiner bor på köksbordet. Runt mig i soffan ligger saxar, måttband, sprättare osv. Nu bor jag själv och har inga husdjur.
När jag skulle passa 4 åriga barnbarnet härom dagen så var det ovanligt stökigt med skärmattor, rullknivar o tygrester på golvet i vardagsrummet. Då sa hon - Jag vet vad vi kan göra mormor. Vi kan städa så det blir lite städigt. wub.gif wub.gif biggrin.gif

wub.gif laugh.gif Helt underbart smile.gif
Bettson
Hur mycket omskrivningar finns det angående städning.

Dammsugaren tex. kallar vi snabeldragaren.

Pedanten som hela tiden torkar allt du rört omskrivs till " en person som städar bakom tapeterna".

Och stället som är så smutsigt så att man inte vill äta där kan vara bakteriellt hög toleransnivå eller "vaccinationen".

Själv har jag chockat omgivningen i yngre dagar när jag sa att jag skulle hem och gödsla ut. Jag jobbade i ladugård på den tiden och jag menade att jag skulle fredagsstäda.

Så det kan vara, kärt barn har många namn. laugh.gif laugh.gif
Bettson
CITAT (LadyG @ 09-10-2006, 22:12)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 20:24)
Hur många av er är gifta/ Sambo med en ekorre då ?  :lol:  :lol:  :lol:

Det är jag som ÄR ekorren i familjen. laugh.gif

Jag blir mycket upprörd om någon (Läs: maken) börjar kasta saker som jag sparar på, däremot är jag mottaglig för diskussion i ämnet. Övertalning och tälamod brukar fungera, tillslut, och sen rensar jag själv smile.gif

...lite. rolleyes.gif

Vad medgörlig du är. Jag måste satsa på att min ekorre glömmer var han bunkrar sina grejor han inte behöver.

Han hade tex en ärmlös randig sak i frotte som jag aldrig sett honom använda. Men slänga den, inte då. Den har jag packat ner och packat upp sex flyttningar i tjugo års tid. Dessutom så hade den " krymt i tvätten" eller om ekorren hade vuxit ur kanske.............

Nåväl efter tjugo år så började jag slänga i smyg och slutade med mina demokratiska samråd. Det var i samband med att vi fick halva bostadsytan mot vad vi hade förut.

Tänker tydligen ganska långsamt för andra hade kanske kallat det för kvinnlig list, vad vet jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon