gammelnalle
jo...just det...

lilla jag!! wink.gif

problem när jag skall stänga av datorn (JO!!! jag gör faktiskt det ibland...hur konstigt än det kan låta!! smile.gif smile.gif )

Datorn vill inte alls stänga av sig ; utan skriver:

Avsluta program-Indexeringsstatus för #gen_windows#

svarar inte.

Trycker jag då "Avsluta" så stänger han ner (för datorn är väl en han?? med alla fel och brister??)..

Jag har kört diskrensning...men DET huelper inte!!

Ni som kan sånt där... vad skall jag göra??

b
LadyG
Starta Utforskaren och expandera "Den här datorn" så du ser alla enheterna, A:, C: och D: t ex.

Högerklicka på Lokal disk C: och välj Egenskaper. Välj fliken Verktyg och klicka på knappen Felkontroll. Klicka för "Reparera fel automatiskt" och "Sök efter skadade sektorer och försök reparera dem". Klicka på "Start".

Datorn kommer att sura om att den inte kan göra det förrän nästa gång du startar om (Det blir så eftersom det är C: du ska felsöka), så låt den starta om.

Då bör den dra igång en felkontroll innan inloggningen nästa gång den startar.
gammelnalle
Tack! för snabbt svar...
givetvis markerade jag "fel" alternativ... men det kanske funkar ändå??
Istället för "Reparera fel i system automatioskt" markerade jag
"Sök efter skadade sektorer och försök reparera dem"

vi får se nästa gång jag startar om!!

b
Ophelia
Kan bara beklaga. Själv skulle jag ställa mig och morra ganska elakt och blänga på datorskapet. Gjorde det på jobbet och vips fick jag en ny smile.gif

Misstänker dock att det inte sker hemma om det skulle braka. Datorer som jävlas är pest. LG verkar dock vara en fena (och geni) i datorernas värld annars är kanske en totalstädning något som kan rätta till både det ena och det andra men då kan man ju förlora en hel del trevligt man har i burken.
gammelnalle
Passar på att vara först (?) med att gratta LadyG !!!!

b smile.gif smile.gif smile.gif
LadyG
Tack Gammelnalle smile.gif

Det enda som händer om du inte markerade båda rutorna är att den inte kommer att laga alla fel den hittar, om den hittar något. Har du gott om tålamod är det bara att göra det en gång till, eller låta den göra det på natten.

Det finns fler sätt att laga en bråkande dator, en del av dem kräver dock orginalskivan med operativsystemet. Har du den kvar?
gammelnalle
jodå skivan finns kvar.. (någonstans)

MEN!!

ditt råd verkar funka!! den malde på ett tag..men nu verkar den ok..

du är en pärla!!!

b
LadyG
Så skönt, hoppas den sköter sig i fortsättningen nu smile.gif

Annars får vi ta till storsläggan laugh.gif
Snöflinga
Klart att datorn är en HAN gammelnalle ... därför att:

* Man måste starta upp och tända den
* Den bär på en massa information men ingen tolkning
* Den antas hjälpa en med att lösa problem, men hälften av tiden är det den själv som är problemet
* När man väl fastnat för en så inser man att om man väntat lite till hade man kunnat få en ännu bättre
tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Snöflinga @ 09-10-2006, 20:37)
Klart att datorn är en HAN gammelnalle ... därför att:

* Den antas hjälpa en med att lösa problem, men hälften av tiden är det den själv som är problemet
tongue.gif

PROTEST!!!

alls inte hälften av problemen är mina egna.,...

minst 90% !!! sleep.gif sleep.gif sleep.gif

smile.gif biggrin.gif laugh.gif

b
gammelnalle
säg den glädje som varar... sad.gif

tyckte nog att den blev snabbare (datorn alltså) men samma problem vid avstängning..
Ville inte heller störa "fö'seldaxbarnet"....

skall dock köra den andra testen.. innan jag installerar om.. (för då måste jag väl spara allt innan???... förvisso finns mycket sparat..men ALLT nytt gör det inte...)

b
Fizzgigg
Ett litet experiment som kanske fixar "Avsluta program-Indexeringsstatus för #gen_windows# svarar inte" om det fortfarande är det som trasslar.

Öppna "Den här datorn" så att du ser alal hårddiskenheterna. Högerklicka på C-hårddisken och välj Egenskaper. Under fliken Allmänt, kontrollera om rutan "Tillåt att indexeringstjänsten indexerar den här disken" är markerad. Om den är det, ta bort markeringen.
Nu gör du likadant för alla andra hårddiskar (m du har fler än C). När du har avmarkerat det på alla hårddiskarna väljer du Start-knappen/Logga ut. När du är utloggad väljer du att starta om datorn från den skärmen. När datorn har startat om (eller om du väljer att stänga av den och starta den "manuellt") så kan ditt problem vara ur världen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon