Hejsan! Vi står i startgroparna för att bygga ut vårt hus och då kommer troligtvis det enda goda äppelträdet av nästan 10 st att få tas ned! Det är så tråkigt och ännu tråkigare att jag inte har en aning om vilken sort det är. Jag skulle vilja ersätta det med ett av samma sort så snälla, kan ni försöka gissa vilket träd det är jag har!
Det är z3 i Västmanland hos mig, ganska mager och sandig jord. Trädet måste alltså vara starkväxande eftersom det är högre än vårt hus. Alla grenar, även de unga är grova och starka, det finns inga som böjer sig av tyngden från äpplena:
Äpplena är inte så många men stora, upp till en dm i diameter. De är gula med kraftigt röd färg på solsidan:
Båda sidorna:
Och även om utsidan är vacker så är det insidan som är det ljuvligaste! Det här äpplet mognar från mitten av september och är så saftigt att saften rinner efter hakan när man tar en tugga. Det är krispigt, har inte minsta mjölighet, inget glasaktigt i köttet. Fruktköttet är gulvitt, kärnhuset litet:
Jag förstår ju att det här är en i det närmaste omöjlig fråga men om någon har någon som helst tanke om sort så är jag glad!