Full version: Äppelhjälp!
carren
Vilket äpple har jag?

Hejsan! Vi står i startgroparna för att bygga ut vårt hus och då kommer troligtvis det enda goda äppelträdet av nästan 10 st att få tas ned! Det är så tråkigt och ännu tråkigare att jag inte har en aning om vilken sort det är. Jag skulle vilja ersätta det med ett av samma sort så snälla, kan ni försöka gissa vilket träd det är jag har!

Det är z3 i Västmanland hos mig, ganska mager och sandig jord. Trädet måste alltså vara starkväxande eftersom det är högre än vårt hus. Alla grenar, även de unga är grova och starka, det finns inga som böjer sig av tyngden från äpplena:

Äpplena är inte så många men stora, upp till en dm i diameter. De är gula med kraftigt röd färg på solsidan:

Båda sidorna:

Och även om utsidan är vacker så är det insidan som är det ljuvligaste! Det här äpplet mognar från mitten av september och är så saftigt att saften rinner efter hakan när man tar en tugga. Det är krispigt, har inte minsta mjölighet, inget glasaktigt i köttet. Fruktköttet är gulvitt, kärnhuset litet:

Jag förstår ju att det här är en i det närmaste omöjlig fråga men om någon har någon som helst tanke om sort så är jag glad!
Karrolina
Hej!

Både trädet och äpplena ser väldigt mycket ut som vårat träd som vi förra helgen fick veta att det antagligen var Cox Pomona. Även din beskrivning av smak och konsistens passar in på våra äpplen.

Så kanske Cox Pomona. Vi tog med vårat äpple till en sån där trädgårdgrej där kunniga personer talar om för en vad det är för äpplen man kommer med. Kanks finns något sånt i närheten av er?

/Karolina
Björn
Hej,
Det ser ut som om det skulle kunna vara Cox Pomona när det gäller utseendet, men det låter som om mognaden är lite väl tidig. Normalt brukar Cox Pomona mogna i november. Eftersom du beskriver ditt äppelträd med sådan entusiasm så är mitt råd att du i vinter tar lite ympris av välvuxna årsskott i söderläge och ympar in på något eller några av de träd som du inte verkade vara lika förtjust i. På så sätt kan du vara säker på att du har fått med dig din goda äppelsort även om du måste ta bort trädet! Det finns många bra beskrivningar av hur ympningen går till med bra resultat.
thomaswahlqvist
Anlita en fackman att ympa på 2 nya underlag.(för säkerhets skull)
Utbygget kostar väl några kronor, avstå fönsterbrädor och kosta på en fackman så har du exakt samma äpplen i framtiden.
Sen så får du en fin historia att dra i framtiden.
-Tänk vad bra huset blev, och äpplet lät vi en expert ympa in......
cato
Med hänsyn till äpplets form har jag svårt att tro att ditt träd är Cox Pomona. Då skulle äpplet ha tydligare åsar, vara aningen spetsigare vid flugan och ha en djupare skafthåla.
Dessutom mognar ej Cox Pomona i September, snarare i november.

Av bilden att dömma skulle jag kunna tro att det i stället lutar åt Gravensteiner. Men det är svårt att veta säkert. Den mognar i september, men är den härdig i zon 3 ?
Det finns säkert flera sorter som det kan vara.

Hälsningar
Cato
zine
Det är väldigt likt Gravensteiner som sagt... Här finns lite bilder på såna ... =)
Cilla
Med så fina och illustrativa bilder borde detta vara en lätt match för en pomolog. Skicka in den till www.svepom.com också för att få svar där!

Jag tycker både frukten och växtsättet påminner om Gravensteiner men att sortbestämma är inte min specialitet.

Så synd att just detta vackra träd ska tas ned! Är det verkligen värt det, undrar man som trädtok... Det finns ju hundratals sätt att bygga på och att bygga går så snabbt jämfört med att få upp ett äppelträd i denna storlek och med denna vitalitet.

Att ympa in samma sort skulle jag också göra. Skär årsskott i december till mars och lagra fuktigt i kylskåp eller nedgrävt utomhus och ympa på grundstammar i vår. Då får du inte bara samma sort, utan samma individ också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon