Restless
Min vackra fläderbuske, som jag fick och planterade i början av juni och som sedan dess trivts och växt till sig till tre gånger ursprunglig storlek, blev igår brutalt nedmejad av min far, som inte kände igen den när han körde trimmer.

Stumparna sticker upp 0,5-1 cm ovanför marken; kan den överleva och ta sig nästa sommar? Finns det nägot jag kan göra nu/inför vintern för att öka chansen att den ska klara sig?

Jag bor i zon 6 och flädern planterades intill en skyddande vägg som vetter mot väster. ohmy.gif
Henrik_
det borde inte vara någon fara alls, skär nya snitt strax under där trimmern trasat sönder dom.
cato
Gör du som Henrik föreslår, kommer du att få en tätare och ännu vackrare buske nästa år.

Hälsningar
Cato
Restless
Tack för hjälpen!
Hannele
CITAT (cato @ 09-10-2006, 21:49)
Gör du som Henrik föreslår, kommer du att få en tätare och ännu vackrare buske nästa år.

Tja, jag har själv min fläder uppstammat som ett träd, vackert och tar inte så mycket plats.
Restless, sköt din trädgård själv, ställ din far i köket vid spisen i stället.
Restless
Jag sköter min trädgård själv, pappa skulle bara vara hjälpsam. :/ Han får inte plats vid spisen, där står min sambo.
mari_tres
CITAT (Restless @ 11-10-2006, 09:40)
Han får inte plats vid spisen, där står min sambo.

Heja, heja!! biggrin.gif
svanqvistj
Hejsan!
Precis samma hände min nyplanterade fläder för 2 somrar sen. Min sambo ringbarkade den med trimmern varpå den vissnade ner. Jag klippte ner den så långt det gick. På våren tog den fart igen och nu har den blivit 1,5 m på 2 somrar.

Sambon har numer en säkerhetszon på ca 30 cm runt alla växter för att skydda bark och ev. rotskott. Sedan handklipper jag för säkerhets skull.

Jeanette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon