e_sedell
28-05-2003, 18:57
Jag ska sätta växthus jordgubbar. Vad för substrat är bäst? Jag har för mej att jordgubbar vill ha sandig men fet jord. Stämmer det? Jag tänkte annvända kompostjorden man den är ju ganska tung, blir det bra om man blandar den med sand?
Tacksam för svar
e_sedell
29-05-2003, 20:08
Är det ingen som vet, nu har jag iaf satt em. I ren kompost. Jag frå c hur det artar sig. Jag använde ren kompost till alla andra urnor också. Vi får c hur det blir....
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2003, 20:17
Tycker inte jordgubbar brukar vara så kinkiga angående jorden, det som är viktigt är att jorden + gödningen inte är alltför kväverik då får man en massa blad + stora maffiga plantor men inte så mycket bär.
e_sedell
29-05-2003, 20:24
Aj då, kompost är kväverikt. Vad är det som den hällre vill ha? Ge mej ett förslag på en bra gödsel för jordgubbar. Finns det någonting som kan ta ner kvävehalten i jorden? Gräs tar ju mycket kväve man jag kan ju inte börja odla gräs i jordgubbskrukorna....
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2003, 20:40
Hurpass mycket kväve det finns i kompost brukar variera, i hushållskompost brukar det vara ganska mycket kväve, i trädgårdskompost brukar det oifta inte vara så mycket kväve.
Själv glömde jag bort mig när jag odlade jordgubbar i hangin´ basket ett år och jag gödslade lite för mycket, de blev frodiga plantor men jag gick och plockade bort en hel del blad vilket verkade utarma plantorna något så jag fick ändå en hel del bär.
e_sedell
01-06-2003, 10:08
det är en trädgårdskompost som har legat ett tag, så jag kanske inte ska vara så orolig. Men om det blir mycket bladväxt, ska jag plocka bort blad eller?! Om man ska köpa jord till jordgubbar, vilken sort är bäst då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.