|
kricke1
10-10-2006, 05:45
vad händer om man sätter ett citron frö??
Det växer upp ett citronträd.
Lady Hamilton
10-10-2006, 07:02
Som kan ge frukt efter 10-15 år.
CITAT (Hamilton @ 10-10-2006, 08:02) Som kan ge frukt efter 10-15 år. Av citrusfrukterna är inte citron så dåligt val. citron är bättre än apelsin eller grapefrukt, de tar oftast betydligt längre tid på sig om de någon sin ger frukt från en kärnsådd.
emmapemma
10-10-2006, 07:34
Jag sådde en citronkärna för 8-9 år sedan. Den är nu ca 1 meter hög + en krukhöjd, ca 30 cm. Ännu har den inte givit frukt, men den är fin, och doftar friskt. Det sägs att citrusväxter blommar villigare ifall man flätar in dem i en liten spalje, men jag tycker inte det är särskilt fint, så mitt citronträd får väl leva utan att blomma... Min dröm är att ha en vinterträdgård för mitt citronträd, för att ge den optimal miljö, men det är billigare att köpa citroner när jag behöver dem än att bygga/värma upp ett orangeri... kanske när barnen har blivit vuxna (bara 18 år kvar  , hoppas de förblir små och gulliga hela livet. Barnen alltså!)
Jag satte kumquatkärna i augusti 2004. Plantan står i södrfönster med element under, vattnas som övriga krukväxter + 3 näringspinnar i våras. Nu är den 34cm hög.
jag satte en citronkärna i en kruka sommaren 2005 i växthuset. Under vintern stod den i växtrummet. I våras var den väl knappt 1 meter när den flyttades till växthuset och nu när jag satt in den i vardagsrummet är den 2 meter.
mari_tres
11-10-2006, 08:34
CITAT (uno @ 10-10-2006, 22:25) jag satte en citronkärna i en kruka sommaren 2005 i växthuset. Under vintern stod den i växtrummet. I våras var den väl knappt 1 meter när den flyttades till växthuset och nu när jag satt in den i vardagsrummet är den 2 meter.  Å jag som har haft plantor på två-tre år som inte varit större än ca 30 cm!!  Iofs fick de kanske inte så mycket näring eller särksilt stor kruka, men.... Ojoj, säger jag bara =) Ska kanske prova igen nu när jag har lite mer plats!
Jonas70
27-10-2006, 08:27
Uno, vad har du för tips och råd för att få den så stor på så kort tid? Har du toppat din mycket för att få den att förgrena sig? Jag har i mina tidigare försök alltid fått en lång och gänglig "pinne" som jag till slut tröttnat på och slängt bort.
emmapemma
27-10-2006, 09:14
Min citronplanta beskär jag en gång per år. Jag lät den först bli en lång pinne, sedan började beskärningen för att få ett klassisk citronträdsutseende.
Just nu är trädet fantastiskt vackert, det har verkligen älskat höstfukten! Tyvärr är ju utesäsongen över, så nu börjar vinterförfallet inomhus.
/Emma
Jonas70
27-10-2006, 11:55
Emmapemma: När på året beskär du trädet, och hur beskär man det?
emmapemma
27-10-2006, 13:52
Jag har beskurit det på försommaren, när grenarna har vuxit en bit och löven ser ut att må bra. Jag tänker på samma sätt som när man beskär träd (inte för att jag är någon expert på det  ), tänker på den slutliga formen, att grenar inte ska korsa sig och sånt. Jag har ännu inte fått den bulliga formen på trädet, men jag antar att det tar många år innan det blir som man önskar sig.
Jonas70
30-10-2006, 10:15
Emmapemma: Så du använder dig lite av samma teknik som när det gäller att beskära fruktträd?
emmapemma
30-10-2006, 10:33
Tja, jag har aldrig beskurit ett fruktträd... men jag antar att det är en bra utgångspunkt för en beskärning
kerstin z5-6
30-10-2006, 10:34
Jag beskär försiktigt på vårvintern i februari innan huvudblommningen startar-de blommar ju eg hela året) -och efter skörden -december Formar och tar bort torra eller korsande grenar -har trädform med stam mandarin
Jonas70
30-10-2006, 10:51
Kerstin, vilket vackert träd du har. Tror ni att man kan sätta någon kärna nu, eller ska man vänta till våren?
kerstin z5-6
30-10-2006, 13:01
Jag tycker du ska sätta flera kärnor på skoj nu, jag brukar stoppa ner dem i vanliga blomkrukor, bredvid en krukväxt -då glömmer man inte att vattna . De tar ju tid att gro Tvätta gärna fröerna i diskmedel , 1droppe /1dl vatten ..låt torka innan du sår De tar bort en del groningshämmare
Jag lät den växa som den ville i växthuset. Sedan skar jag av alla sidogranar då blev den pelarformig. I slutet av säsongen, den stod då i inglasat uterum, grenade den sig i toppen. Kanske för att den då började närma sig taket. Så nu är det ett pelarformat citronträd, med omvänd parapytopp, som görs sig fint bland de andra halvhöga rumsväxterna.
Jag har hittills misslyckats med att få överlevande plantor av citronkärnor. Det går bra att få igång dem, men de dör efter en till två månader, när de är ca 15 cm höga. Inga problem att få dem att gro: Jag sätter dem i en torvbrikett som jag sedan omplanterar. Roten visar sig alltid först, och lite senare sticker telningen upp.
Enligt vad jag har läst så gror citronkärnor bäst om de inte torkas först. Men jag kanske inte ska säga så mycket eftersom mina försök inte har varit framgångsrika.
Åsa, mälardalen zon 2
25-11-2006, 09:39
CITAT (Dodde @ 25-11-2006, 04:33) Jag har hittills misslyckats med att få överlevande plantor av citronkärnor. Det går bra att få igång dem, men de dör efter en till två månader, när de är ca 15 cm höga. Inga problem att få dem att gro: Jag sätter dem i en torvbrikett som jag sedan omplanterar. Roten visar sig alltid först, och lite senare sticker telningen upp.
Enligt vad jag har läst så gror citronkärnor bäst om de inte torkas först. Men jag kanske inte ska säga så mycket eftersom mina försök inte har varit framgångsrika. Sluta använda torvbriketter så går det nog bättre. Torvbriketterna blir lätt för blöta = syrebrist (+rothalsen kan ruttna) samt sorgmyggorna trivs extra bra där och deras larver äter upp rötterna. Det funkar ofta bättre ifall man använder riktigt porös såjord gärna uppblandad med rejält med små lecakulor eller perlit när man sår (samt det blir billigare än torvbriketter), när man planterar om gör man det i blomjord som också är full av små lekakulor då blir det bra dränering och gott om syre åt rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|