Christoffer
Jag har fått en tépåse som är en blandning av olika medicinalväxter,
varav de flesta jag kände igen, men dessa två hade jag aldrig hört
talats om innan och undrar vad de är för några och om de möjligtvis kan ha
några svenska namn:

Onsoma bracteatum
Cordia latifolia
Natrix
Cordia latifolia verkar vara ett träd och jag hittade en del info på nätet om det, bl a denna artikel i pdf-format.
Onsoma bracteatum var det svårare med. Sökning i Biosis på enbart släktnamnet gav inte ens det någon träff. Jag undrar om det inte är felstavat.
Piccante
Onosoma hittar jag inget vettigt om på nätet.

Cordia hittade jag följande länk om.. Där kallas den sebesten fruit men enligt min bok Växter i tropikerna, Lötschert W & Beese G. så är sebestener namnet på arten Cordia sebesténa L. Där kallas den för bröstbär på svenska. Men det finns flera Cordiaarter som har använts som hostmedicin i tropikerna. Man kan nog i brist på bättre namn kalla alla Cordia för bröstbär på svenska.
Piccante
Jag ser att jag stavade fel i mitt egna inlägg wub.gif men jag sökte på namnet som jag kopierade från Christoffer.

Arten heter Onosma bracteatum och är en strävbladig växt från asien/ Kina. Det finns nog inget svenskt namn för den.
kerstin z5-6
arten Åsnetunga Onosma .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon