Full version: Orkidéfråga
Sommartorparn
Har omplanterat en orkidé Cambria och passat på o dela den också. Den hade två blomstjälkar på gång. Nu såg jag att toppen hade brutits av på den ena p.g.a min ovarsamma behandling. Är blomningen spolierad för detta året eller kan det komma nya knoppar/stjälkar?
kristerh
Det beror på hur lång ner du brutit av den wink.gif ser du inga knoppanlag på det som är kvar får du vänta till nästa år innan den blommar igen wink.gif
tråkigt!
Sommartorparn
Jag gissar att det är ca 2 cm som gått av. Har dålig koll på hur blomanlag ser ut och ingen vana av denna slags orkideer. ....
Det sitter ju något slags fjäll på stammen.... vad är det?
Kan man inte hoppas att det kommer upp en stjälk till från samma bulb? Kanske från andra sidan av den?
kristerh
dessvärre kommer det inte komma någon ny stjälk unsure.gif
men avvakta ett tag, om du brutit av den med alla knoppar brukar blomstängeln ganska snabbt torka in.
Sommartorparn
CITAT (kristerh @ 11-10-2006, 12:35)
dessvärre kommer det inte komma någon ny stjälk unsure.gif
men avvakta ett tag, om du brutit av den med alla knoppar brukar blomstängeln ganska snabbt torka in.

Yippee, det komer ett litet blomskott i alla fall från den avbrutna toppen! Nåt blir det i alla fall, men kanske inte lika praktfullt som den skulle ha blivit. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon