kricke1
hej!
ska man klippa ner citrontädet ?
eler låta det stå bara ?
vattna nåt under vintern?
kristerh
har du dom i ett växthus som är uppvärmt, går det bra att förvara dem där, klipp inte ner dem, vattna försiktigt.
Alexander-VG-zon3
ha dom inte under 0c annars så går +10c å lite över bra inte för varmnt bara .
emmapemma
Jag har övervintrat mitt citronträd inomhus i rumstemperatur, och det funkar. Den kan bli lite torr och se eländig ut, ibland få spinn, men så fort den kommer ut på grönbete på våren, blir den som ny igen.

Jag har funderat på att övervintra den i vårt varmgarage i vinter, men jag vet inte om jag törs, ifall frosten skulle krypa in av en olyckshändelse.

/Emma
Lady Hamilton
CITAT (emmapemma @ 10-10-2006, 17:48)
....Jag har funderat på att övervintra den i vårt varmgarage i vinter, men jag vet inte om jag törs, ifall frosten skulle krypa in av en olyckshändelse.........

Det går nog bra om du ser till att ha extra belysning till din citrus. Citrusar vill ha MYCKET ljus smile.gif Lysrör är ett mycket bra alternativ, Själv har jag mina citrusar under lysrörs ljus under vintern (i vinter trädgården +10*) och de växer o frodas
emmapemma
Ja, det var ju det där med växtlampa, Hamilton. Diskuterade inte vi det i en annan tråd ? biggrin.gif

Problemet med garaget är att ibland funkar inte uppvärmningen riktigt. Så länge vi regelbundet kör in en bil i garaget hålls temperaturen ( otrolig spis i vår bil smile.gif ), men om det blir en längre helg eller något annat avbrott i bilinkörandet, sjunker temperaturen, och om det är ruskigt kallt ute, kan det bli frost i garaget, om elementet samtidigt går sönder...

/Emma
Alexander-VG-zon3
skulle det bli frost får du skydda trädet men bler dte under -3c så dör det
emmapemma
Ja, man skulle ju helt enkelt kunna ha en frostvakt i en del av garaget, alternativt skulle vi kunna köpa ett nytt element dit med elektronisk termostat.

Finns det förresten SMS-varningssystem för frost? Det vore ju en idé även för dem som har vinterträdgård, ifall uppvärmningssystemet kollapsar, eller att det blir strömavbrott.
Lady Hamilton
CITAT (emmapemma @ 11-10-2006, 10:03)
.......Finns det förresten SMS-varningssystem för frost? Det vore ju en idé även för dem som har vinterträdgård, ifall uppvärmningssystemet kollapsar, eller att det blir strömavbrott..............

Det finns "väder stationer" som larmar om det understiger en viss temperatur som man kan använda sig av smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 11-10-2006, 14:23)
CITAT (emmapemma @ 11-10-2006, 10:03)
.......Finns det förresten SMS-varningssystem för frost? Det vore ju en idé även för dem som har vinterträdgård, ifall uppvärmningssystemet kollapsar, eller att det blir strömavbrott..............

Det finns "väder stationer" som larmar om det understiger en viss temperatur som man kan använda sig av smile.gif

sånna är bra kan helt rekomendera har en sån hos miv som börjar pipa om dte går under dne temp dte inte får sen så vaknar jag har dne vid sängen så jag vet att jag ska skydda eler ta in .
sätt almernet på två grader högre får dte inte bli 0c sätt dne att dne larm,ar vid +2c
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon