josohl
Hade just lagt sista lasset jord på vår nya upphöjda jätterabatt (17 meter x 2-3 meter x 50 cm...) då maken säger "det hade ju varit fint med en damm här i ena hörnet". Han höll på att få spaden i huvudet (jag var rätt trött på att skyffla jord, och bara tanken på att skyffla bort nån kubik av den igen gjorde mig galen), men sen insåg jag att han hade rätt - det hade varit fint!
Nästa dag står jag på biblioteket och botaniserar ivrigt bland böcker om trädgårdsdammar och blir ganska förskräckt när alla säger att dammen måste vara så enormt stor!

"minst 30 kvm vattenyta, gärna 50 kvm"
"minst 60 cm djup"
"det går inte att få någon biologisk balans små dammar"
"små dammar blir bara igenväxta och får problem med alger och luktar apa"

Har alla verkligen så stora dammar? Funkar det inte annars?
Min tilltänkta damm kommer ligga i ett ganska soligt läge och det är inte nåt skuggande uppväxt än, men bambu och miscantus är planterat...
kerstin z5-6
funkar o funkar .. men algbesvären och grötigt grönt vatten är störst i små grunda dammar ...dessutom -om rabatten är 17 meter bör kanske dammen vara stor för att ge en bra balans ? men det är svårt att se utan foto förstås
Lena i Habo
Min damm är 2,5 x 2,5 meter och 50-60 cm djup. Jag har inte haft några problem med alger eller grumliigt vatten. Den har varit jättefin hela sommaren och är det fortfarande. Det viktiga är att ha rätt sammansättning av växter och fisk + en bra pump. Se den i mitt album.
Annika i Korsholm, Finland
Jag såg i ett program där de bara gjöt en stor rund "tallrik" i betong på sandbädd. Ungefär som en parabol tallrik. Kanske det var äntligen hemma eller något liknande för flera år sedan. Fördelen var att man bara kunde sopa ur den och fylla med nytt vatten. Det var kanske ingen riktig damm men i alla fall ett vattenblänk.

Jag funderar på att göra något sådant men vet ännu inte var och det ska förstås vara lättskött. Vi har rätt mycket träd så det kunde vara en fördel att kunna sopa ur den.

Jag har för mig att alger växer bättre i sol än i skugga.
josohl
Får nog ta mig en funderare över vintern. Rabatten är ju lång, men inte så bred...
Fler som har mindre dammar typ 2 x 1-3 meter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon