Tobb
Jag ringde till en firma som ligger hyffsat nra, och den jorden de hade var just anlggningsjord. De sa att den jorden gick bra att anvnda i grnsakslandet?

Men jag undrar vad ni tycker om det? Ska jag vlja den jorden eller ta en annan firma?

EDIT: Se lngre ned i trden, jag har en bild p resultatet wub.gif
.
.
uno
sdan jord hade jag inte anvnt.
Tobb
Ok, tack. D fr jag leta vidare.
Men vad r det som saknas i en sdan jord? Eller r den helt fel? unsure.gif
Ncken
Det beror p vad det r fr anlggningsjord.

Ibland anvnds avloppslam i anlggningsjord, som i och fr sig r komposterat, men br nog inte anvndas i ett grnsaksland.

Prova annars med avfallsbolaget, de kan ha komposterat trdgrdsavfall. Vi kpte mycket bra jord (kompost) p Sysav i malm fr en billig peng fr drygt 100 kr fr ett slp. Sedan blandade vi detta med befintlig matjord.
Tobb
I morgon tar jag och ringer till tervinningscentralen i stan och frgar dem, att frga kostar ju inget smile.gif
Tobb
sad.gif de hade ingen jord fr de kunde inte garantera att den var giftfri. Fr de hade blandat slam i jorden frut. S de hade ingen lngre.
Ska nog ringa till grustaget och frga vad de blanda i jorden?

Fr de hade papper p vad jorden innehll.
KURT
Vad r det fr jord p platsen nu? Har man bara tillgng till gott om kompostmaterial s brukar det inte vara ngot problem att starta ett grnsaksland .
Tobb
det har varit grnsaksland i runt 10 r, och nu s r det frdynga underst och sedan ett lager av lermatjord verst, typ 20cm

Har hittat tv leverantrer i eskilstuna, dock nstan lite lngt borta...
Men jag ska i alla fall frga hur mycket det skulle kosta.
KURT
CITAT (Tobb @ 13-10-2006, 17:42)
det har varit grnsaksland i runt 10 r, och nu s r det frdynga underst och sedan ett lager av lermatjord verst, typ 20cm

Har hittat tv leverantrer i eskilstuna, dock nstan lite lngt borta...
Men jag ska i alla fall frga hur mycket det skulle kosta.

Varfr skall du ha mer/ny jord dr d? Det lter som att det bara behver kompletteras med en massa kompost. Lerjord r en utmrkt grund fr ett grnsaksland, bara man kompletterar med kompostmaterial.
Tobb
Jo, fr att jag har grvit bort kanske 10-15ton sten och endel lera, sedan har jag fyllt p med lite frdynga. Och verst den frra matjorden. Nu har jag lagt p typ 6 skottkrror med kompost ovanp detta, dock rckte det bara till halva landet. Men det behvs fyllas upp kanske 10-20cm med ny jord, fr att komma upp i gamla hjden. smile.gif
Ps, titta lite i albumet...

-------------

EDIT:Nu har jag i alla fall ftt 12ton trdgrdsjord, supernjd. Landet r fixat och klart.

Finns fler bilder i mitt album smile.gif Ska ta ngra fler bilder, fr nu har jag tckt en del av det med lv wub.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon