Tobb
Jag ringde till en firma som ligger hyffsat nära, och den jorden de hade var just anläggningsjord. De sa att den jorden gick bra att använda i grönsakslandet?

Men jag undrar vad ni tycker om det? Ska jag välja den jorden eller ta en annan firma?

EDIT: Se längre ned i tråden, jag har en bild på resultatet wub.gif
.
.
uno
sådan jord hade jag inte använt.
Tobb
Ok, tack. Då får jag leta vidare.
Men vad är det som saknas i en sådan jord? Eller är den helt fel? unsure.gif
Näcken
Det beror på vad det är för anläggningsjord.

Ibland används avloppslam i anläggningsjord, som i och för sig är komposterat, men bör nog inte användas i ett grönsaksland.

Prova annars med avfallsbolaget, de kan ha komposterat trädgårdsavfall. Vi köpte mycket bra jord (kompost) på Sysav i malmö för en billig peng för drygt 100 kr för ett släp. Sedan blandade vi detta med befintlig matjord.
Tobb
I morgon tar jag och ringer till återvinningscentralen i stan och frågar dem, att fråga kostar ju inget smile.gif
Tobb
sad.gif de hade ingen jord för de kunde inte garantera att den var giftfri. För de hade blandat slam i jorden förut. Så de hade ingen längre.
Ska nog ringa till grustaget och fråga vad de blanda i jorden?

För de hade papper på vad jorden innehöll.
KURT
Vad är det för jord på platsen nu? Har man bara tillgång till gott om kompostmaterial så brukar det inte vara något problem att starta ett grönsaksland .
Tobb
det har varit grönsaksland i runt 10 år, och nu så är det fårdynga underst och sedan ett lager av lermatjord överst, typ 20cm

Har hittat två leverantörer i eskilstuna, dock nästan lite långt borta...
Men jag ska i alla fall fråga hur mycket det skulle kosta.
KURT
CITAT (Tobb @ 13-10-2006, 17:42)
det har varit grönsaksland i runt 10 år, och nu så är det fårdynga underst och sedan ett lager av lermatjord överst, typ 20cm

Har hittat två leverantörer i eskilstuna, dock nästan lite långt borta...
Men jag ska i alla fall fråga hur mycket det skulle kosta.

Varför skall du ha mer/ny jord där då? Det låter som att det bara behöver kompletteras med en massa kompost. Lerjord är en utmärkt grund för ett grönsaksland, bara man kompletterar med kompostmaterial.
Tobb
Jo, för att jag har grävit bort kanske 10-15ton sten och endel lera, sedan har jag fyllt på med lite fårdynga. Och överst den förra matjorden. Nu har jag lagt på typ 6 skottkärror med kompost ovanpå detta, dock räckte det bara till halva landet. Men det behövs fyllas upp kanske 10-20cm med ny jord, för att komma upp i gamla höjden. smile.gif
Ps, titta lite i albumet...

-------------

EDIT:Nu har jag i alla fall fått 12ton trädgårdsjord, supernöjd. Landet är fixat och klart.

Finns fler bilder i mitt album smile.gif Ska ta några fler bilder, för nu har jag täckt en del av det med löv wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon