Full version: Åkerfräken
Ann-Christine
Jag har massor av åkerfräken och nu undrar jag om man kan trötta ut dom och andra rev-ogräs eller måste man försöka få bort alla rötter
Ann-Christine
Är det bara jag som har problem med åkerfräken även kallad rävrumpa? ohmy.gif
Fialotta
Rävrumpa...där har vi namnet på
detta hemska ogräs som jag jagar dagligen....
vete sjutton hur man blir av med denna plåga! sad.gif
Kerstin
Maskros och kvickrot går att med ihärdighet ta rätt på i öppna trädgårdsland - bland perenner och hallon är det svårare. Åkerfräken har jag aldrig lyckats bli av med helt. Om du plockar upp varenda rotstump du kan hitta blir det bättre men du kommer aldrig att hitta alla rötter. Tack och lov har jag ingen personlig erfarenhet av kirskål, men jag tror att den är ändå värre. Åkerfräken förkväver ändå inte allt annat och går att rycka av tillfälligt. Lycka till

önskar Kerstin
Gossen Ruda
Åkerfräken är en besvärlig motståndare, värre än kirskål, men som Kerstin skriver så förkväver den inte sin omgivning i samma grad. För den som inte är rädd för bekämningsmedel är Roundup en lösning. Tyvärr blir den en hel del som inte hamnar på växten pga dess utseende. Funderar på att försöka injicera Roundup i den ihåliga stjälken.
Eva i Skåne
Känner mig förvirrad wink.gif
Åkerfräken - rävrumpa ???

För mig är rävarumpa (på skånska med a i mitten!) det samma som rallarros. Den är kanske också ett ogräs, men inte så besvärligt väl........
KURT
CITAT (Eva i Skåne @ 01-06-2003, 22:45)
Känner mig förvirrad wink.gif
Åkerfräken - rävrumpa ???

För mig är rävarumpa (på skånska med a i mitten!) det samma som rallarros. Den är kanske också ett ogräs, men inte så besvärligt väl........

Det blir alltid knepigt med svenska namn, latinska namn underlättar. Virtuella floran anger att både Epilobium angustifolium och Equisetum arvense kallas för "rävrumpa".

"http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/search/search.pl?Match=1&Realm=virtflor&nrm_virt=1&Terms=r%E4vrumpa+
Louise i Göteborg
Åkerfräken hör till det man får lära sig att leva med.
Jag har nån'stans läst att dessa visar att jorden är för mager och att man alltså skulle kunna utrota dem med kraftig kvävegödsling - det har inte funkat hos mig.
Jag rycker dom och tröster mig med att de tillför komposten viktiga mineraler. Och, som ni redan sagt, dom kväver inget annat.
Ann-Christine
CITAT (Louise i Göteborg @ 02-06-2003, 08:16)
Åkerfräken hör till det man får lära sig att leva med.

Ja, jag får väl göra det. Har ju haft dom i alla år jag bott här så det får väl gå då.

Tack i alla fall för svaren rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon