Full version: dumma flygor
stella08
Min Hibiscus blev angripen av spinn, vilket är inte särskilt originellt. Eftersom det var en ganska tätförgrenat buske har jag delat på plantan. Den ena har jag sprejat med Provado, den andra stoppat i en hink med varm grönsåpalösning i 40 minuter. Nu står de i varsin kruka och ser ut att må förvånandsvärt väl (kanske inte hunnit riktigt hämta sig från chocken).
Men nu två dagar senare upptäckte jag några små äckliga flygor. De har vingar men flyger inte, bara kryper i jorden i de båda krukorna. Vad ska jag ta mig till? Jag gjorde ingenting med rötterna när jag behandlade plantorna.
Maggan H
Du ska byta jorden och ev kanske spraya lite i den diskade krukan med provado. Kanske funkar det att spraya lite på direkt på jorden, testa, du har ju inget att förlora. Växter med kryp i vill man inte ha! blink.gif
buzz
Jag fick massa flugor med en ekologisk jord jag köpte så den fick bytas ut. Kan de flyga iväg om du jagar efter dem?
Isåfall är det nog sorgmygg, de brukar krypa ner i jorden och lägga ägg. Sen mumsar larverna på rötterna. Är växten svag så kan den duka under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon