Full version: stenmjöl som yta
entelea
Planerar för en större yta med stenmjöl i kombination med stensättning/växtlighet. Önskar reflektioner. Vilken fraktion kan vara bäst för att inte dra in för mkt i huset? 0-2, 0-4 eller 0-6? Finns det alternativ till stenmjöl till en yta som ska klara av barnvagnar, cyklar och dagligt tramp?
KURT
Jag har ingen praktisk erfarenhet. Men stenmjöl blir mycket kompakt och hårt och man drar nog tyvärr med sig endel med skorna om det är torrt på ytan. Men å andra sidan kan man ju prova, om det inte fungerar så har man en bra grund för att lägga sten eller plattor istället!
kerstin z5-6
Har en stor yta med stenmjöl , gräsmattebit mellan Hus och ytan gör att jag inte kan svara på om mycket dras in med skorna
-Relativt lättskött och trevligt.
ewa zon 3
Har du sett att det finns olika färg?

/Ewa
Alba
Vi har grävt om infarten.
För att marken skulle få sätta sig ordentligt fick den stå orörd 1 år. Vi hade stenmjöl som beläggning.
Hemskt - följer med in hela tiden, både i torrt och vått tillstånd. Grus i hallen jämt - om man inte dammsugade flera gånger /dag.
Jag skulle absolut inte rekommendera stenmjöl om det nu inte är så att det finns någon "finare" sort som är tänkt att den ska ligga där för alltid.
Killensomvillhagrönafingrar
Alba: Tror du verkligen någon vill ha någon finare sorts stenmjöl i hallen för evigt biggrin.gif

Kunde bara inte låta bli

Jag har haft stenmjöl, det var precis som Alba säger men detta var under bygget av huset så det var ok.

Bytte till mindre grus (kanske heter makadam), snyggt, relativt lättskött men det fastnade i skorna jämt och följde med in.

Har idag naturgrus av större storlek typ puttekula (sådan vi över 30 spelade med på skolgården när man var liten)
Detta är perfekt för man drar inte in det, ursnyggt, men lite mer jobb om man gillar perfekta ytor då det flyttar lite på sig när man svänger med bilen.
entelea
Tack för era svar.

De flesta gångytor i parker har stenmjöl som yta, men från parken går man ju inte direkt in i hallen! Mina farhågor besannas genom era svar. Singel, eller naturgrus är väl jobbigt att dra vagn i ?! Dessutom kommer det vara ngt sluttande på den grusade platsen, vilket väl får gruset att flytta på sig mer. Fler idéer?
KURT
CITAT (entelea @ 12-10-2006, 07:55)
Tack för era svar.

De flesta gångytor i parker har stenmjöl som yta, men från parken går man ju inte direkt in i hallen! Mina farhågor besannas genom era svar. Singel, eller naturgrus är väl jobbigt att dra vagn i ?! Dessutom kommer det vara ngt sluttande på den grusade platsen, vilket väl får gruset att flytta på sig mer. Fler idéer?

Vart har du sett stenmjöl som yta i en park???? Krossad sten kanske man kan ha , men det är ju inte direkt mjöl!
entelea
Kurt, då får du rätta mig och berätta vad de flesta parkgångar är gjorda av! Stenmjöl 0-6mm är ju inte direkt mjöl... och det är definitivt krossat berg! Jag är mkt nyfiken på nya idéer till uppbyggnad av bra hållbara, kompakta ytor
KURT
Mjöl är mjöl och kross är kross!

Annars stämmer det säkert att man numera använder krossat berg. Stenarna blir då vassa och fastnar lättare i sulorna och när de kommer in så gör de också större skada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon