Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
AnitaO
Here we go again ... eller vad säger man? rolleyes.gif
Kulturministern har smitit från TV-licensen i 16 år och handelsministern har betalat ut svarta löner och ljugit om att hon hade det dåligt ställt.
askar
Att handelsministern anlitat svartjobbare på 90-talet tycker jag
inte är så farligt.
Men kulturministern har nog bränt sina broar... verkar ju helsjukt
att detta inte kom fram innan hon tillsattes. wacko.gif
Öht var utnämningen av henne knepig... hon anger meriter som...
"jag har dansat balett och spelat piano när jag var liten"
ohmy.gif
Bakläxa till nye Statsministern. mad.gif
birgitek
Oj så många präktiga och fläckfria svenskar det verkar finnas. Har ni aldrig gjort något som är fel eller mindre välbetänkt? Tror inte de flesta av oss klarar en detaljgranskning utan några fläckar och kanske är det bra med politiker som är mänskliga. Tycker det är betydligt värre med politiker som utnyttjar sin politiska ställning för att tillskansa sig förmåner för sig själva och sina närstående.
Birgit Ek
Hannele
CITAT (birgitek @ 11-10-2006, 09:26)
Oj så många präktiga och fläckfria svenskar det verkar finnas.
Har ni aldrig gjort något som är fel eller mindre välbetänkt?

Hur lätt är det att hitta 349 felfria oskulder?
AnitaO
Oj så många präktiga och fläckfria svenskar det verkar finnas. Har ni aldrig gjort något som är fel eller mindre välbetänkt? Tror inte de flesta av oss klarar en detaljgranskning utan några fläckar och kanske är det bra med politiker som är mänskliga. Tycker det är betydligt värre med politiker som utnyttjar sin politiska ställning för att tillskansa sig förmåner för sig själva och sina närstående.
Birgit Ek

Om man tar på sig ett uppdrag i en lagstiftande församling, så är det väl ett rimligt krav att man själv inte bryter mot dom lagar som är stiftade?
Jag förstår inte att det ska vara så konstigt.
askar
Om en minister gjort något fel, åratal innan tillsättningen
så tycker jag inte det har någon betydelse för personens trovärdighet idag.
Att man däremot som Kulturministern...inte betalat licens på 16 år
skyndar sig att anmäla tv-innehav när man får ministerpost...
Det är illa. mad.gif

Sedan så har det faktiskt ingen betydelse vilket parti personen tillhör..
lika illa är det.
KURT
När det gäller Maria Borelius så har det väl inte handlat så mycket om det faktum att hon har betalat svart arbetskraft, utan det har handlat om hennes dumma förklaringar. Och de förklaringarna har ju faktiskt kommit medan hon är minister!

Att en minister aldrig (registren visar bara de senaste 16 åren) brytt sig om att betala TV-licens är inte heller ett speciellt allvarlig, om det inte är så att det är just kulturminstern! Hur skall hon kunna ha några som hellst åsikter om radio och TV?
titti49zon6
Om man anlitat svart arbetskraft under 10 år tycker jag inte att det är så ringa förseélse om man skall sitta i en regering och tala om för vanligt folk hur dom skall sköta sig och följa lagen
Samma sak med att inte ha betalat TV licens under MINST 16 år kanske längre eftersom det inte går att kolla längre tillbaks i tiden
Hur är det med vanligt folk?
Får man inga straff för sådana försumligheter?
Har för mig att man får åtminstone böter om man inte betalar TV avgift
Om ett företag inte betalar sociala avgifter under 10 år för en andställd blir han/hon inte svartlistad då
Mest beklämmande är ändå att bägge får sitta kvar och vara med i en regering som gör allt för att klämma åt vanliga hederliga arbetare
Hannele
CITAT (titti49 @ 11-10-2006, 09:47)
Om man anlitat svart arbetskraft under 10 år tycker jag inte att det är så ringa förseélse om man skall sitta i en regering och tala om för vanligt folk hur dom skall sköta sig och följa lagen

I och för sej, men ibland kan det vara fel på lagen, de ändras ju hela tiden, förhoppningsvis förbättras.
titti49zon6
Hannele , att man som arbetsgivare skall betala sociala avgifter för sina anställda har väl inte ändrats
Har jobbat åt privata arbetsgivare sen 60-talet och dom har alla betalat sociala avgifter även om en av dem ville att jag skulle gå ur facket så att hon skulle kunna betala godtycklig(nästan inget) istället för avtalsenlig
Hannele
CITAT (titti49 @ 11-10-2006, 09:58)
Hannele , att man som arbetsgivare skall betala sociala avgifter för sina anställda har väl inte ändrats

Det vet jag inte exakt, men det talas ju om att sänka nu, för att kunna anställa lättare, fler,
och att även få lättare för vanliga trötta småbarnsföräldrar, gamla, handikappade
kunna anlita olika sorters tjänster, genom att kunna göra avdrag.
birgitek
CITAT (AnitaGg @ 11-10-2006, 09:30)
Birgit Ek

Om man tar på sig ett uppdrag i en lagstiftande församling, så är det väl ett rimligt krav att man själv inte bryter mot dom lagar som är stiftade?

Du menar alltså att man inte kan ta ett politiskt uppdrag om man nån gång tidigare har gjort något galet i livet? Tyvärr tror jag inte vi får fram så många som kan ta sådana jobb i så fall och det viktiga är väl hur man sköter sig när man väl har ett politiskt uppdrag, inte några mindre förbrytelser i det förflutna.
Birgit Ek
askar
CITAT (Hannele @ 11-10-2006, 10:02)
CITAT (titti49 @ 11-10-2006, 09:58)

Det vet jag inte exakt, men det talas ju om att sänka nu, för att kunna anställa lättare, fler,
och att även få lättare för vanliga trötta småbarnsföräldrar, gamla, handikappade
kunna anlita olika sorters tjänster, genom att kunna göra avdrag.

Gamla och handikappade har rätt till hjälp och behöver
inte anlita privat.
De är därför inte beroende av eller "tjänar på" ev pigavdrag.
Fizzgigg
CITAT (AnitaGg @ 11-10-2006, 09:07)
Here we go again ... eller vad säger man? rolleyes.gif
Kulturministern har smitit från TV-licensen i 16 år och handelsministern har betalat ut svarta löner och ljugit om att hon hade det dåligt ställt.

Tja, det bevisar väl bara att politiker är som vanligt folk.
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 11-10-2006, 11:13)
CITAT (AnitaGg @ 11-10-2006, 09:07)
Here we go again ... eller vad säger man?  :rolleyes:

Tja, det bevisar väl bara att politiker är som vanligt folk.

Det är just det, de ska föregå med gott exempel.

Var det inte för att slippa ljugande och ohederlighet som folk ville ha en ny regering? In med något nytt?

"M? S? Same shit, different name."
AnitaO
CITAT (birgitek @ 11-10-2006, 10:06)
CITAT (AnitaGg @ 11-10-2006, 09:30)
Birgit Ek

Du menar alltså att man inte kan ta ett politiskt uppdrag om man nån gång tidigare har gjort något galet i livet? Tyvärr tror jag inte vi får fram så många som kan ta sådana jobb i så fall och det viktiga är väl hur man sköter sig när man väl har ett politiskt uppdrag, inte några mindre förbrytelser i det förflutna.
Birgit Ek

Nej, alla människor har nog gjort fel. Ingen är felfri.
Däremot håller jag inte med om att det för Maria Borelius del handlar om en mindre förbrytelse.
Svart arbetskraft under 10 års tid är inte nån skitsak i mina ögon.
kristerh
CITAT (birgitek @ 11-10-2006, 10:06)
Birgit Ek

håller med, tror inte det finns någon som är felfri wink.gif
kristerh
Att inte betala tv licensen tycker jag inte är fel, det borde alla neka att göra, jag tycker den borde betalas via skattsedeln wink.gif
eftersom hon verkar vara emot licensen kanske hon kan arbeta för att avskaffa den.
Magdis
CITAT (kristerh @ 11-10-2006, 11:57)
Att inte betala tv licensen tycker jag inte är fel, det borde alla neka att göra, jag tycker den borde betalas via skattsedeln wink.gif
eftersom hon verkar vara emot licensen kanske hon kan arbeta för att avskaffa den.

Nuförtiden är det ju så svindyrt ändå med TV så nu borde TV-licensen avskaffas tycker jag. Fast jag tycker ändå det var fel gjort att inte betala TV-licensen under 16 års tid.
KURT

Vilken skattsedel? Cecilia Stegö Chilò tycker ju inte att man skall betala skatt heller, även om hon förmodligen tycker att man skall göra det så länge hon är minister så att hon kan få sin feta lön. Om hon hade ideologiska skäl att inte betala TV-licensen så har de tydligen ändrats nu, eftersom hon skall betala tillbaka 20 000 kr (det var nog mer än 16 år!).

Då återstår det bara för henne och Maria Borelius att betala tillbaka skatten, annars bör de nog avstå från sin lön.
Margaretha
CITAT (askar @ 11-10-2006, 10:12)
Gamla och  handikappade har rätt till hjälp och behöver
inte anlita privat.
De är därför inte beroende av eller "tjänar på"  ev pigavdrag.

Dessvärre stämmer det inte! Hemtjänsten får bara göra vissa saker. Fönsterputsning måste de bl.a. köpa privat, liksom om någon hylla behöver torkas högt upp osv, osv. Har du en dörr med en glasruta får de torka av träet, men inte rutan t.ex. De får inte dra fram en soffa och torka bakom. Det är mycket begränsat.

Min gamla mor får anlita en privat firma - vit! - för vissa saker, hemtjänsten för vissa och Fixar-Malte för vissa! Det behövs organisationsförmåga för att få ha rent och snyggt ikring sig fast man är 90 år och har sin anhöriga långt bort. sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Margaretha @ 11-10-2006, 12:24)
inte anlita privat.

Dessvärre stämmer det inte! Hemtjänsten får bara göra vissa saker. Fönsterputsning måste de bl.a. köpa privat, liksom om någon hylla behöver torkas högt upp osv, osv. Har du en dörr med en glasruta får de torka av träet, men inte rutan t.ex. De får inte dra fram en soffa och torka bakom. Det är mycket begränsat.

Min gamla mor får anlita en privat firma - vit! - för vissa saker, hemtjänsten för vissa och Fixar-Malte för vissa! Det behövs organisationsförmåga för att få ha rent och snyggt ikring sig fast man är 90 år och har sin anhöriga långt bort. sad.gif

Ja hemtjänsten torkar bara upp till en viss hjöd. Allt ovanför det bryr dom sig inte om.

Är ju samma sak för dom som bor i servicehuset. Dom måste betala för städningen men det är inte så värst mycket med den

Elisabeth
askar
inte anlita privat.

Jag har mailat socialchefen och hoppas få svar idag.
Tezzla
inte anlita privat.

Fast det där skiljer sig väldigt mellan olika kommuner och hemtjänster.
Gossen Ruda
Frågan är om skulden bara skall falla på fifflarna eller om Reinfeldt skall få sig en duvning också? Sånt här skall inte få förekomma, framför allt inte såna här uppenbara klantigheter. Det tyder på lite allmän klantighet och som jag skrivit tidigare, man har fått ta djupt med skeden och fått med bottenskrapet.
Whiskuchi
Jag är mest imponerad över att någon lyckats komma undan licensen så länge, jag klarade mig inte mer än fem år efter att jag flyttat hemifrån biggrin.gif
andersen
Det här är bara början, vänta ni cirkusen kommer att fortsätta tills den här regeringen avgår , dom lär alldrig sitta hela perioden.. kommer ihåg hur det var förra gången.
askar
Jättestor skandal är det väl att Radiotjänst vd Lars Lindberg
säger att han inte ens tänker polisanmäla Cecilia Stegö Chilò ohmy.gif mad.gif

Jag tycker faktiskt att alla de som ertappats att ha tv men inte betala
licens och blivit bötfällda... nu ska begära att få pengarna återbetalda. mad.gif

Tänk om merparten gjorde som CSC... och inte betalade
Med tanke på att de flesta ändå inte blir sk offentliga personer
och därmed inte kommer granskas av media så.....
Hur liten skulle då inte licenskassan vara. rolleyes.gif
gbmaja
CITAT (Gossen Ruda @ 11-10-2006, 19:09)
Frågan är om skulden bara skall falla på fifflarna eller om Reinfeldt skall få sig en duvning också? Sånt här skall inte få förekomma, framför allt inte såna här uppenbara klantigheter. Det tyder på lite allmän klantighet och som jag skrivit tidigare, man har fått ta djupt med skeden och fått med bottenskrapet.

Varför ska Reinfelt ha sig en duvning. Han har säkert frågat dem om de har några lik i garderoben, då är det väl upp till dem att berätta det. De måste ju inse själva att det kommer att grävas i deras förflutna för att få fram de här grejerna. De får skylla sig själva
askar
CITAT (andersen @ 11-10-2006, 19:22)
Det här är bara början, vänta ni cirkusen kommer att fortsätta tills den här regeringen avgår , dom lär alldrig sitta hela perioden.. kommer ihåg hur det var förra gången.

Åjo... nog kommer de sitta perioden ut och kanske ännu en till.
Visst minns vi också alla skandaler sosseregeringen serverat.

Det är inte hälsosamt att vara enögd... båda sidor... röd och blå
ska hållas under luppen. smile.gif
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-10-2006, 12:01)

Nuförtiden är det ju så svindyrt ändå med TV så nu borde TV-licensen avskaffas tycker jag. Fast jag tycker ändå det var fel gjort att inte betala TV-licensen under 16 års tid.

i och med digitaliseringen, borde licensen försvinna....du betalar ju för ditt TV-tittande genom boxen numera smile.gif
Piccante
CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2006, 19:14)
Jag är mest imponerad över att någon lyckats komma undan licensen så länge, jag klarade mig inte mer än fem år efter att jag flyttat hemifrån  :D

Iofs men jag tror inte att tv-pejlare har rätt att tvinga sig in hos folk och inspektera. Så man kan ju fortsätta att hårdnackat neka till alla anklagelser om att man har tv.

Egentligen ville inte jag betala tvlicens mitt första år som tv-ägare. Jag tyckte det var orättvist att vi som bodde i studentkorridor skulle betala dubbel avgift, dels genom hyran då det ingick en gemensam tv i dagrummet och dels för min egen tv på rummet. Jag kollade aldrig på den gemensamma tv eftersom den stod i källaren i grannhuset och jag ville inte kila över dit bara för att glutta på tv några minuter. Men eftersom jag ändå betalade för tv indirekt så tyckte jag det var onödigt att anmäla min. Men sedan betalade föräldrarna min tv licens första kvartalet, sen fick jag forstsätta.

Men jag tycker det är dålig stil att låta bli att betala för sig i 16 år av ideologiska skäl. Då borde jag i konsekvensens namn få låta bli att betala en del av skatten om jag är ideologisk motståndare till subventionerad städning i Lidingöhem. Det blir ju tyvärr anarki i slutändan om alla skulle välja vad de själva vill betala skatt för.
askar
CITAT (Leocarpus @ 11-10-2006, 19:30)
Jag är mest imponerad över att någon lyckats komma undan licensen så länge, jag klarade mig inte mer än fem år efter att jag flyttat hemifrån  biggrin.gif

Iofs men jag tror inte att tv-pejlare har rätt att tvinga sig in hos folk och inspektera. Så man kan ju fortsätta att hårdnackat neka till alla anklagelser om att man har tv.

Egentligen ville inte jag betala tvlicens mitt första år som tv-ägare. Jag tyckte det var orättvist att vi som bodde i studentkorridor skulle betala dubbel avgift, dels genom hyran då det ingick en gemensam tv i dagrummet och dels för min egen tv på rummet. Jag kollade aldrig på den gemensamma tv eftersom den stod i källaren i grannhuset och jag ville inte kila över dit bara för att glutta på tv några minuter. Men eftersom jag ändå betalade för tv indirekt så tyckte jag det var onödigt att anmäla min. Men sedan betalade föräldrarna min tv licens första kvartalet, sen fick jag forstsätta.

Men jag tycker det är dålig stil att låta bli att betala för sig i 16 år av ideologiska skäl. Då borde jag i konsekvensens namn få låta bli att betala en del av skatten om jag är ideologisk motståndare till subventionerad städning i Lidingöhem. Det blir ju tyvärr anarki i slutändan om alla skulle välja vad de själva vill betala skatt för.

Pejlare får absolut inte tränga sej in hos folk!
Även om du har teven påslagen så har du rätt att neka denne att komma in.
Whiskuchi
CITAT (askar @ 11-10-2006, 19:37)
CITAT (Leocarpus @ 11-10-2006, 19:30)
Jag är mest imponerad över att någon lyckats komma undan licensen så länge, jag klarade mig inte mer än fem år efter att jag flyttat hemifrån  biggrin.gif

Pejlare får absolut inte tränga sej in hos folk!
Även om du har teven påslagen så har du rätt att neka denne att komma in.

Får de komma in över huvud taget egentligen? Ens om man säger "kom in"? Har hört motsatsen, men minns inte var..
askar
CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2006, 19:46)
Får de komma in över huvud taget egentligen? Ens om man säger "kom in"? Har hört motsatsen, men minns inte var..

Det är väl klart att de får komma in om du du ber dem.

Vore ganska komiskt annars... jag säger "kom in"
och pejlaren säger... nej jag får inte wink.gif
LadyG
CITAT (KURT @ 11-10-2006, 13:10)

Vilken skattsedel? Cecilia Stegö Chilò tycker ju inte att man skall betala skatt heller, även om hon förmodligen tycker att man skall göra det så länge hon är minister så att hon kan få sin feta lön. Om hon hade ideologiska skäl att inte betala TV-licensen så har de tydligen ändrats nu, eftersom hon skall betala tillbaka 20 000 kr (det var nog mer än 16 år!).

Då återstår det bara för henne och Maria Borelius att betala tillbaka skatten, annars bör de nog avstå från sin lön.

De borde inte sitta på ministerposter ens från första början tycker jag. Båda är politiska noviser och båda har dessutom visat sig oärliga, båda har medvetet brutit svea rikes lag och därefter förlett Reinfeldt att tro att de inte har några lik i garderoben.

F ö handlade inte deras köp av svart arbetskraft om ideologisk inställning - det kan jag slå va d om - utan ren och skär snikenhet; mycket vill ha mer. Allt annat är bara rökridåer och bortförklaringar.
gbmaja
CITAT (pejori @ 11-10-2006, 19:29)
Att inte betala tv licensen tycker jag inte är fel, det borde alla neka att göra, jag tycker den borde betalas via skattsedeln ;)

i och med digitaliseringen, borde licensen försvinna....du betalar ju för ditt TV-tittande genom boxen numera :)

Jag håller med! Varför betala till två parter för att få titta på sin TV ifred :angry:
askar
CITAT (LadyG @ 11-10-2006, 19:55)
Båda är politiska noviser och båda har dessutom visat sig oärliga, båda har medvetet brutit svea rikes lag och därefter förlett Reinfeldt att tro att de inte har några lik i garderoben.

Reinfeldt visste väl om att Maria Borelius haft "svarta" barnflickor.

Att hon nu har missat några veckors tv-licens är ju larvigt att
media blåser upp. Hon har ju flyttat till Sverige för bara 6 veckor sedan.
LadyG
CITAT (gbmaja @ 11-10-2006, 20:56)

i och med digitaliseringen, borde licensen försvinna....du betalar ju för ditt TV-tittande genom boxen numera smile.gif

Jag håller med! Varför betala till två parter för att få titta på sin TV ifred mad.gif

För att i det ena fallet betalar du TV-leverantören för att de ska leverera signalerna, i det andra fallet betalar du för att få titta på Public Service Kanalerna. De borde kunna organisera det där till en enda avgift, så skulle folk klaga mindre.
Whiskuchi
CITAT (LadyG @ 11-10-2006, 20:02)
För att i det ena fallet betalar du TV-leverantören för att de ska leverera signalerna, i det andra fallet betalar du för att få titta på Public Service Kanalerna. De borde kunna organisera det där till en enda avgift, så skulle folk klaga mindre.

...eller "i andra fallet betalar du för att du råkar ha en TV-mottagare, vare sig du tittar på Public Service-kanalerna eller ej"
Jag tycker det är fel fel fel att alla måste betala för Public Service, även om man inte nyttjar det mad.gif
LadyG
CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2006, 21:18)
CITAT (LadyG @ 11-10-2006, 20:02)

...eller "i andra fallet betalar du för att du råkar ha en TV-mottagare, vare sig du tittar på Public Service-kanalerna eller ej"
Jag tycker det är fel fel fel att alla måste betala för Public Service, även om man inte nyttjar det mad.gif

Om de ändrar sig vill jag ha tillbaka en jäkla massa pengar som jag betalat i TV-lincens utan att titta på PS-kanalerna. Betalar för något jag inte utnyttjar, lite märkligt är det egentligen. rolleyes.gif

Fast jag vet inte om det är så bra att lägga det på skatten... Känns som om det ligger för mycket på skattsedeln redan.
Pirum

Fast SVTs riktiga TV-kanaler är ju gratis i digitalnätet, i det oflexibla och dyra boxerpaketet betalar man ju för att se reklam-TV.
pejori
CITAT (Pirum @ 11-10-2006, 21:30)

Fast SVTs riktiga TV-kanaler är ju gratis i digitalnätet, i det oflexibla och dyra boxerpaketet betalar man ju för att se reklam-TV.

paketet är inte gratis och programkortet hyr du smile.gif smile.gif
pejori
sedan var det väl ett par till, som inte hade TV-licens rolleyes.gif rolleyes.gif
en anmälde idag...den andre (en man) har inte anmält TV-innehav...kanske moderater inte tittar på TV alls? smile.gif
forget-me-not
Såg på nyheterna att en privatperson nu gjort en polisanmälan mot de som inte betalat tv-licensen. smile.gif
krellus
Ärligt talat så blir inte jag så upprörd.
Jag vet inte hur det är med er men JAG är van sedan tidigare.
Politiker "skandaler" dyker ju upp då och då.
Att de dyker upp nu "samlade" är ju inte så konstigt.
birgitek
CITAT (krellus @ 12-10-2006, 08:43)
Ärligt talat så blir inte jag så upprörd.
Jag vet inte hur det är med er men JAG är van sedan tidigare.
Politiker "skandaler" dyker ju upp då och då.
Att de dyker upp nu "samlade" är ju inte så konstigt.

Jag kan inte förstå upprördheten, lite skenheligt minst sagt. Säkert har flera hundra tusen svenskar någon gång haft svart barnomsorg, att hitta en privat dagmamma som vill jobba vitt kan bara det inte vara lätt.
Visst har väl de flesta av oss bytt tjänster någon gång, dvs jobbat svart även om pengar inte varit inblandat.
Betr. TV-licensen så känner jag hur många människor som helst, speciellt ungdomar som inte betalar den.
Har själv ingen som helst lust att betala den eftersom jag inte så ofta tittar på SVT:s utbud, men har man väl börjat betala är det svårt att komma ur det.
Dessutom har dessa ministrar på intet sätt utnyttjat sina positioner som politiker, vilket jag tycker är betydligt värre och inte varit särskilt ovanligt.
Birgit Ek
Gossen Ruda
Det är inte upp till den enskilde medborgaren att välja vilka skatter och avgifter man skall betala. Om jag anser att vi inte skall ha något försvar, skall jag då kunna sänka min skatt i motsvarande mån?
Anki på Öland
Dom är ju knappast födda politiker och har dom gjort klantigheter i sina tidigare liv är det väl inte mycket att tjafsa om, värre är väl om dom gör det nu när dom är politiker. Det är väl då man skall vara det goda föredömet och inte betala med fel kreditkort, klippa i kvitton, glömma söka bygglov och sådana saker.......
Anki
Farbror Blå
Lätt att glömma att Göran Persson ljög om sin examen, snattade smågodis på Ica, Sahlin köpte snask och betalade mannens räkningar på kort....... skattesmitare, fyllekörningar....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon