Latmask
11-10-2006, 09:05
Barnen fick blåbärsbuskar i present av mormor och jag undrar vad det finns för erfarenheter här? Överlever de lätt, kräver de något speciellt etc?
mari_tres
11-10-2006, 09:22
De vill ha surjord, typ rhododendronjord och/eller torv.
Latmask
11-10-2006, 09:41
Jag planterade dem i torv, bör man fyllapå det årligen eller klarar de sig på det de blivit planterade i? Kan man flytta dem om behovet uppkommer?
kerstin z5-6
11-10-2006, 10:50
Ja och Ja ... göd med blåkorn eller kodynga -de vill ha väldigt lågt ph för att må riktigt bra , så ingen kalkad torv
Latmask
11-10-2006, 11:31
Tack!!
Skydda busken mot haren till vintern!
Latmask
11-10-2006, 21:11

Vi har harar här... ska man näta in dem? De är bara små plantor än, hur gör man bäst? Och när, redan nu eller när snön kommer? Eller är det en framtida fråga när buskarna är större?
Latmask
11-10-2006, 21:12
Ja alltså, näta in buskarna... inte hararna...
Det är nu som du ska vara rädd om buskarna. Sätt upp galler före snön kommer och före marken fryser till. Eftersom buskarna är så små är det bra att frästa gallret med käppar som du sticker ner i marken. Haren gräver fram buskarna ur snön om den slipper innanför gallret senare i vinter så det kan vara bra att knyta ihop gallret där uppe om du inte har så högt galler runt buskarna. (känns lite dumt att sätta 120 cm högt galler åt 20 centimeters buska
Latmask
12-10-2006, 08:47
Tack snälla du, det ska ordnas på en gång.
Jan af Lisö
13-10-2006, 11:47
Du måste ha minst två olika sorter för att det skall bli några blåbär !!!
CurlySue
13-10-2006, 11:52
vill gärna inhandla blåbärsbuskar så småningom.
vilka rekommenderar ni?
Viktigt att blåbären smakar blåbär och inte bara ser fina ut...
Latmask
13-10-2006, 11:54
Hur vet man vad som är olika sorter? Jag fick bara fyra plantor i krukor och allmänna planterinsinstruktioner på finska. Inga namn eller lappar eller annat. Två av dem hade däremot blivit lite röda och två är helt gröna, kan det vara någon vägledning?
Äh, nu har det säkert blivit förstört...
kristerh
13-10-2006, 14:02
om du har "riktiga" blåbär i närheten behöver du inte fler sorter, de blir pollinerade av blåbären i närheten.
Latmask
13-10-2006, 14:11
Hur långt räknas som närheten? Ca trettio meter bort har vi massor av blåbär, räcker det?
Det finns en väldigt bra sida med mycket info: www.seglorabar.se
Tyvärr har de just slutat sälja direkt till privatpersoner, men man kan få en hel del tips på sidan.
Angående jord: mycket torv, lite sand, ingen lera. De vill ha fuktigt, surt och fluffigt, ungefär som rhoddisar. Dessutom vill de ha massor av sol!
Jag fick tips av Seglora att sopa ihop tallbarr nu på hösten och mulla ner, det blir luftigt och dessutom fälls sura ämnen långsamt ut.
kristerh
13-10-2006, 14:50
det ska nog räcka, bin o humlor har ju vingar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.