Jonas
Jag har fram till nu komposterat grset i en ppen kompost men tycker att det har gtt fr lngsamt. Nu har jag bytt upp mig till en egenbyggd varmkompost och undrar vad jag ska gra fr att f bsta fart p komposten. Jag har lst att man kan lgga i krossad utbrunnen grillkol, hjlper detta? Eller vad ska jag annars blanda grset med?

Jonas
sa, mlardalen zon 2
Utbrunnen grillkol r inte ngot magiskt stt att f fart p komposten sjlv slnger jag ingen grillkol alls i komposten. Hemligheten med en snabb och lyckad kompost r att varva kvverikt och kolrikt material + hlla jmn fuktighet + se till att f ner syre d gr komposteringen ganska snabbt. Frskt grs r ganska kvverikt och ganska fuktigt s det brukar kunna brinna ganska snabbt ifall man fr ner syre.
Ella
Jag skulle tippa att ditt grs har blitt fr torrt i den ppna komposten och att det r drfr processen har gtt lngsamt.

Bara grs blir ju oerhrt kvverikt och det brukar brinna och stinka om man inte blandar i ngot kolrikt(lv grenar mm) alls. Sdana frgor r det ju inte du stller tongue.gif

Komposten ska vara lika fuktig som en urvriden svamp, ungefr.

Ett knep fr att f igng komposten p vren r att hlla i 60-gradigt vatten i den. Grillkol har inte jag iheller hrt talas om
sa, mlardalen zon 2
Kan ven tipsa om ett annat effektivt stt att f fart p en kompost som stannat p.g.a att den kanske r lite torr + det kanske saknas lite kvve nmligen Guldvatten (= urin + vatten), det r mycket effektivt.
Ewa L
Tycker verkligen maskarna om att f 60 vatten p sig? Jag skulle inte gra det!
Men ni kanske pratar om en kompost utan liv? blink.gif
KURT
CITAT (Ewa L @ 02-06-2003, 07:21)
Tycker verkligen maskarna om att f 60 vatten p sig? Jag skulle inte gra det!
Men ni kanske pratar om en kompost utan liv? blink.gif

Maskarna klarar sig nog, det blir inte 60 grader i hela komposten. Maskarna gr ju bra jobb med att snderdela strre delar, men det r bakterier som skter den verkliga nerbrytningen i komposten och de flesta bakterier klarar mycket vl 60 graders vrme.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon