Full version: Trattkantareller
mulle
Det är mycket krypande i skogen dessa dagar - här är massor av trattisar!
wub.gif
Jag fryser, torkar och mal svampmjöl så att det ångar i köket.
Har ni något gott eller roligt recept i gömmorna som jag kan variera med i vinter?
Mulle
Castea
Ja, visst är det kul med alla trattisar! Har hittat mycket i år här också!

Tipsade tidigare om detta recept:

Viltpaj

Blir underbart god med såväl trattisar som vanliga kantareller.

Prova, prova! smile.gif
netaave
Jag brukar smula i lite torkade trattisar i köttfärslimpan
mulle
Jag har nyss rensat en halv korg igen...
Pajen lät jättegod, jag har rådjur i frysen så det får bli det i stället för renskav.
Jag brukar mala en stor del av trattisarna och lägga i några skedar svampmjöl i en massa rätter. Trattismjöl är en kanonkrydda i färsrätter, soppor, grytor, omeletter o.s.v.
Sist det fanns så mycket trattkantareller lade jag in i ättikslag men receptet jag hade fått var för sött i vår smak.
Mulle
netaave
CITAT (mulle @ 11-10-2006, 19:05)
Pajen lät jättegod, jag har rådjur i frysen så det får bli det i stället för renskav.
Jag brukar mala en stor del av trattisarna och lägga i några skedar svampmjöl i en massa rätter. Trattismjöl är en kanonkrydda i färsrätter, soppor, grytor, omeletter o.s.v.
Sist det fanns så mycket trattkantareller lade jag in i ättikslag men receptet jag hade fått var för sött i vår smak.
Mulle

Kan du inte bara minska sötheten lite då?
Sylta svamp brukade min mamma göra förr, är det detsamma tror du?
mulle
CITAT (netaave @ 11-10-2006, 21:38)
CITAT (mulle @ 11-10-2006, 19:05)
Jag brukar mala en stor del av trattisarna och lägga i några skedar svampmjöl i en massa rätter.  Trattismjöl är en kanonkrydda i färsrätter, soppor, grytor, omeletter o.s.v.
Mulle

Kan du inte bara minska sötheten lite då?
Sylta svamp brukade min mamma göra förr, är det detsamma tror du?

Det receptet jag använde hette ungefär "pickles på trattkantareller".
Jag tror inte att det räcker med att minska på sockret men grunnar lite på att försöka lägga in svamp i samma lag som man använder för saltgurka.
Men det kanske inte blir gott...
Ett annat experiment som jag är lite sugen på är att doppa de största trattisarna i frityrsmet och frittera. Som räkor ungefär. Fritterade champinjoner har jag ätit en gång och det var jättegott.
Mulle
Gåsis
Ja, nu är väl det här inte direkt ett svamprecept - men det är gott!

Ädelfisk av något slag
Salta och peppra
Slå på grädde
Toppa med massor av trattkantareller.
Skjuts in i ugnen tills det är klart.

blink.gif Jag ser att jag är ganska skruttig på att skriva recept...

/Åsa
netaave
det här hittade jag när jag sökte Syltade trattisar på nätet

2 l trattkantareller
2 tsk salt/l vatten

Lag

2 dl ättiksspri 12%
3 dl svampspad
2 ½ dl socker
1 tsk vitpepparkorn
2 tsk gula senapsfrön
riven muskot
1 bit färsk ingefära
3-4 kryddnejlikor

1. Lägg den rensade svampen i en stor kastrull.
2. Häll på vatten så det täcker till hälften ( mät upp).
3. Tillsätt salt.
4. Sjud i ca 8 minuter.
5. Sila av spadet och spar 3 dl till lagen.
6. Blanda alla ingredienser till lagen i en kastrull.
7. Låt det koka upp.
8. Lägg i svampen och sjud i 5 minuter.
9. Ta upp svampen.
10. Fördela den i rena varma burkar.
11. Koka upp lagen.
12. Skumma väl.
13. Häll lagen över svampen.
14. Sätt på lock.
15. Förvara dem svalt.
mulle
Nu bara måste jag testa ditt recept, netaave, men med lite mindre socker!
Och fisk och svamp har jag aldrig provat men det låter ju jättegott!
Det blir en tur till skogen idag igen...
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Trattkantarellsoppa

liter färska rensade trattkantareller eller 3 – 4 dl förvällda (ca 200 g)
1+3 msk smör
1 liter grönsaksbuljong, tärning
1/2 dl torr sherry (går bra att använda hemgjord nyponsherry)
1/2 dl finhackad gul lök
1/2 dl fint tärnade morötter
1/2 tsk timjan
1 msk tomatpuré
3 msk vetemjöl
2 dl creme fraiche
ca 1/2 tsk salt
1/2 – 1 krm cayennepeppar
(1 ask kryddkrasse till serveringen)

Skär den färska svampen i mindre bitar. Lägg den tillsammans med ca 1 msk smör i en kastrull och koka den under lock tills du får ut maximalt med svampspad. Tag av locket och koka in spadet i svampen så att smaken blir koncentrerad.
Slå grönsaksbuljongen och sherryn över svampen och låt det hela små- koka medan du gör i ordning grönsakerna. Skala och finhacka löken samt ansa och skär moroten i mycket små och fina tärningar
Fräs lök, morot och timjan i ca 3 msk smör i en ny kastrull utan att det får färg. Tillsätt tomatpurén som får fräsa med ett ögonblick samt pudra över mjölet under omrörning. Låt även mjölet fräsa med en kort stund tills allt blir väl blandat.
Späd med svamp- och sherrybuljongen i omgångar under vispning och uppkok. Tillsätt creme fraiche och låt soppan koka sakta 10 – 15 minuter. Smaka av med salt och försiktigt med cayennepeppar – soppan är klar för servering

Nyponsherry

2 liter hela osköljda frostnypna nypon
3 3/4 liter vatten
1,7kg socker

Koka vatten och socker och låt det kallna. Blanda sedan allt i en hink med passande lock. Rör regelbundet de 3 första dagarna, därefter en gång i veckan. Låt stå 6 månader. Sila drick och njut.
(efter ca. 5års lagring är sherryn som bäst).
mulle
Ååååhh, mums! wub.gif
evelina
Dom här tycker jag är goda!

Svampbakelser

Ingredienser:
2 rektanglar fryst smördeg
4 msk färskost med örter,
t ex bonjour eller cantadou
ca ½ l trattkantareller
salt, peppar
1 äggula

Tina smördegsplattorna.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stek den rensade hela svampen (dela dem som är mycket stora) i lite smör några minuter. Salta och peppra.
Dela varje smördegsplatta på mitten. Skär en drygt centimeterbred ram med vass kniv runt varje, dock inte ända ner i botten.
Bred lite färskost i mitten av varje smördegskvadrat. Lägg på en hög trattkantareller men håll kanten fri. Den penslas med lite uppvispad äggula. Sätt in plåten med bakelserna mitt i ugnen och grädda i 20 minuter. Strö ut små blandade salladsblad (jungfrusallad) på varje tallrik och lägg på svampbakelserna.

Viltpaté med päronlingonsalsa

Det här behövs till en 1,5 liters form:
1 gul lök, i bitar
2 vitlöksklyftor, skivade
100 g trattkantareller, förvällda
1 msk smör
450 g älg- eller rådjurfärs
100 g bakad leverpastej
2 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald
1 1/2 tsk timjan
100 g bacon, tärnat
2 msk vetemjöl
2 ägg
1 dl grädde
1 dl crème fraiche
Salsa:
2 päron
1 dl lingon
1 dl vit sirap
2 krm salt
2 krm svartpeppar, nymald
Ugn: 200º

Gör så här:
1. Smörj en ugnssäker oval patéform med lock, eller avlång brödform, med smör. Stek lök, vitlök och svamp i smör i en stekpanna. Låt blandningen svalna.
2. Blanda färs, leverpastej, salt, peppar, timjan, bacon, vetemjöl, ägg, grädde och crème fraiche i en skål. Arbeta ihop allt till en smidig färs.
3. Tillsätt lök- och svampblandningen. Klicka ner smeten i formen och släta till ytan. Täck med lock eller aluminiumfolie. Grädda patén i nedre delen av ugnen, ca 1 timme. Låt patén svalna och sedan kallna över natten i kylen.
4. Skala, dela och kärna ur päronen. Skär dem i tärningar och blanda med lingon och vit sirap. Smaka av med salt och svartpeppar. Skär upp patén i skivor och servera med sallad och salsa.
Tips!
Patén går bra att frysa.

Smaklig måltid!
mulle
Min lunch idag var evelinas svambakelser!!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Mums!
Mulle
evelina
CITAT (mulle @ 17-10-2006, 14:57)
Min lunch idag var evelinas svambakelser!!!! wub.gif  :wub:  :wub:
Mums!
Mulle

Vad kul att du tyckte om bakelsen. rolleyes.gif
Inga från Närke
Har inget recept men ville bara lägga in en bild visste inte vart det platsade så här kommer den.

2006-10-07 Köpte jag dessa kantareller på loppis där jag bor. Finns en man som står där och säljer, de är verkligen fina behövs knappast rensas.

I tisdags 16 okt. hade en jobbarkompis tagit med ca 1,5 liter kantareller blandat efter en promenad i skogen måndag kväll och dessa fick jag. Han äter inte själv men fick reda på att jag älskar kantareller så han tänkte på mig. Mums.
cosmos
CITAT (Gåsis @ 12-10-2006, 10:22)
Ja, nu är väl det här inte direkt ett svamprecept - men det är gott!

Ädelfisk av något slag
Salta och peppra
Slå på grädde
Toppa med massor av trattkantareller.
Skjuts in i ugnen tills det är klart.

blink.gif Jag ser att jag är ganska skruttig på att skriva recept...

/Åsa

Åh,det där hade jag glömt...är uppväxt med det där receptet till ugnsstekt gädda...och vilken svamp man än har tillgänglig...så enkelt och så jävulusiskt gott!! rolleyes.gif
Mia, zon 3
Jag använder gärna gorgonzola ihop med trattkantareller, i soppor,pajer eller pastasåser etc. Det tycker jag är en grym smakkombination! Något direkt recept har jag inte... Jag brukar ha en bit gorgonzola i frysen, och sedan kan jag bara hyvla av lite (osthyvel funkar på gorgonzola, så länge den är frusen...) och blanda i där jag tror det passar. Men ta inte mycket till en början - det är en dominerande smak, så prova försiktigt.

En annan höjdare till trattkantareller är färsk timjan. Jag brukar lägga trattisar och färska timjankvistar runt kött/kyckling i ugn. (Har inte testat på fisk än, men det ska jag göra nu efter att ha läst era tips!)
Yin o Yang
Har inget nytt recept, men jag brukar blanda trattkantareller i köttfärssåsen när jag gör lasagne smile.gif . Det blir en jättegod smakbrytning och lite matigare.
Castea
Enkelt:

Fräs trattkantareller och lök i olivolja, lägg det på brödskivor och lägg på skivad mozzarella som får smälta.

Gjorde idag (också enkelt):

Fräste trattkantareller, hackad röd paprika och hackad fänkål i olivolja. Kokade bulgur separat och hällde det i fräset också. Kryddade med salt och spiskummin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon