Vesna
Hej,

Jag såg en buske i skogsbrynet invid vägkanten som jag aldrig sett innan, ändå har jag bott på området i tre år. Är den kanske frösådd så den bara kommer ett år?

Jag bröt med mig en kvist för att se vad det var. Vad tror ni? Den har riktigt svart stam och jättefina blå blommor som blommar nu. Den är ca 2 x 2 meter. Fina frökapslar. Jag bara föll för den smile.gif Giftig? Måst tänka på barnen smile.gif

Är det något som frösår sig eller som kommer varje år fast jag inte sett dem. Grenverket verkar iaf vara sådant som kommer om varje år. Inga hårda grenar eller så.....

Vad är detta och hur får jag med mig den hem smile.gif

mari_tres
Sånna har jag =) Fast vad de heter???? De är ettåriga, iallafall

Edit: hittat nu... var inte så svårt!! Ballongblomma, Nicandra physalodes heter den. Syns ju nästan på den =)
Irene_L
Jag tycker det ser ut som Ballongblomma. Den är ettårig men är lätt att ta frön ifrån.
Jag har för mig att den är giftig, frökapslarna liknar en ätbar frukt så därför bör man akta så inte barn tar dom.
mvh
Irene
Christoffer
Bladen liknar de från växter ur potatisfamiljen, så den är med största sannolikhet giftig, men oj! så vacker!
kerstin z5-6
Den är som så mycket annat i trädgården giftig , men inte jättegiftig -potatisens frukter är lika giftiga som ballongblommans -Leanderklockans
-Ska man ha en giftfri trädgård får man ha asfalt
Göm maskindiskmedel och hushållskemikalier i stället -Inget barn i sverige har dött de senaste 50 åren pga förgiftning av trädgårdsväxter
lär ut att "visa innan du äter" -till de stora , de små ska man hålla ögonkoll på hursomhelst...

Den är ettårig lätt att fröså -bli i god jord ett mindre träd" 1-2m på en säsong
titti49zon6
Det stämmer att leanderklockan är ettårig men frön övervintrar i jorden och
nya blommor kommer upp nästa år där man minst anar wub.gif
Sådde för två år sen och fortfarande kommer det upp blommor där jag inte sått (tror att jag slängde på komposten och där har dom fröat av sig)
ingelagrebo
CITAT (titti49 @ 11-10-2006, 16:51)
Det stämmer att leanderklockan är ettårig men frön övervintrar i jorden och
nya blommor kommer upp nästa år där man minst anar wub.gif
Sådde för två år sen och fortfarande kommer det upp blommor där jag inte sått (tror att jag slängde på komposten och där har dom fröat av sig)

Då är det såna jag har i landet. Jag trodde det var någon sorts datura. Snygga tycker jag. Måste ta fröer till nästa år.
****Ingela*** biggrin.gif
Eva St
Visst är de härliga och det finns både blå och vita
Eva St
titti49zon6
Och även med variegerade blad rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon