Full version: Hoyorna tar över!
Monarda
Jag har samlat på mig lite olika hoyor, tycker dom är mycket intressanta men problemet är att dom växer så förbaskat. T ex australiensis som fyllde sin stora spalje på nolltid och nu klänger runt amplar och gardinstänger och allt som den kommer åt. Verkar för övrigt bli mera blommor på dom fria rankorna än dom som är virade runt spaljen. Hur gör ni? Låter ni dom härja fritt eller kan man helt enkelt korta ner rankorna som man tycker. Kanske är det bättre att ha dom i ampel. Ge mig några tips, tack!
Pjater
Vill jag oxå veta mina börjar oxå bli för stora, haha......
Zazu
jag har inte fått det problemet riktigt än rolleyes.gif men visst går det att korta in rankorna, men då blir du nog av med en del av knopparna, men det kommer ju nytt, så snart är de lika stora igen laugh.gif
australis tror jag är alldeles för storväxt för att ha i en ampel rolleyes.gif

mvh zazu
Alexander-VG-zon3
mina växer emd som attasn min ena hoya hadde växt ut ur fönstret har en glimpa öppen sen så var där en halv meter lång ranka som hadde växt ut igenom glipan . sen verkar dom vilja bli godaväner med när domtar fatt i varandras rankor
kuliga växter dom .

fast har ni inte dom i en båge för då är dte bar att snurra dom vidare i bågen
maimiti
Alla hoyor går ju att ha i ampel om man bara vill. Jag har tex H. latifolia i ampel just för att jag har svårt att få den att växa som jag vill runt en båge och den är för stor för att släppa fri. H. australis slingrar ju sig inte fullt så mycket som många andra så det är ju fullt möjligt. Du får i så fall se till att lägga grenarna över krukan varefter de blir för långa. Ibland kan det iofs vara lite skönt att bara låta dem slingra iväg och klänga sig in i andra växter, låta dem sköta sig själva så att säga.. men det kan ju bli lite mäcka att trassla ut dem igen.
linh
får jag smyga in och fresta med en bild på min imperialis var. rauschii? wub.gif

(fast jag kan inte klippa av den (men jag vet att det finns några fina på tradera som går ut snart, sök på "hoya imperialis"))
linh
CITAT (Monarda @ 11-10-2006, 17:22)
Hur gör ni? Låter ni dom härja fritt eller kan man helt enkelt korta ner rankorna som man tycker. Kanske är det bättre att ha dom i ampel.

Med vissa hoyor, t.ex. carnosa 'Rubra' som växer på som bara den, klipper jag då och då av delar av de pedunkellösa intorkade grenarna. Detta för att "tunna" av lite och göra plats för de nya grenarna (från andra grenar) som kommer att ge pedunkler . Går det att förstår vad jag menar? tongue.gif
Linda_A
Mina riktig stora som min carnosa försöker jag leda lite halvhjärtat så att den inte når golvet och sånt.

Men de i fönstern håller jag lite mera hårt.
Amplarna växter rätt fritt.

Jag har oxå en hel del olika i amplar inte bara småbladiga.
Pjater
Har mina oxå som amplar, funderar köpa såna 2 meters pinnar och låta de slingra runt dem på golvet i stället, ser nog kul ut som små buskar laugh.gif
Merlin
Linh, tänkte bara berätta att hoyasticklingen jag köpte av dig har tagit sig jättebra!
Den växer så det knakar smile.gif !!!!
linh
CITAT (Merlin @ 12-10-2006, 18:59)
Linh, tänkte bara berätta att hoyasticklingen jag köpte av dig har tagit sig jättebra!
Den växer så det knakar  :) !!!!

jag sökte efter "merlin" bland mina mail men hittade ingen så jag vet tyvärr inte vem du är huh.gif
men visst är det kul när de växer sådär fort! Ibland är man allt bra otålig av sig laugh.gif
Merlin
Jag heter egentligen Alexandra smile.gif
linh
CITAT (Merlin @ 12-10-2006, 20:50)
Jag heter egentligen Alexandra smile.gif

ah, maccen :-) Du får säga till när den blommar sen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon