Mina Gladiolus har drabbats av något slags ohyra, bladen är gulgråa och ser uttorkade ut men det är dom inte. Jag har hittat små svarta avlånga "figurer" lite här och var på bladen och misstänker att dom är skyldiga. Vad skall jag göra? Skall jag kasta bort blommorna eller finns det någon lämplig behandling? Jag har inte planterat ut dom ännu. Men det verkar inte ha smittat till några andra blommor. Snälla någon hjälp mig.
/Epona
Åsa, mälardalen zon 2
29-05-2003, 08:06
Låter som Gladiolustrips de är avlånga, mörkbruna-svarta. Det är insekter så de brukar dö av medlena ute i handeln. Ska du ha lökarna i kruka på sommaren kan du sätta ner provadopinnar i jorden då sugs giftet in i plantan och tripsen blir förgiftade, ska du plantera ut lökarna i rabatten så kan du inte sätta ner insektspinnar då får du ta och spruta växten en gång i veckan med exempelvis Provado spray, ofta brukar problemen med många ohyror försvinna när växten planteras ut många insekter som dyker upp inomhus trivs inte utomhus i blåst, regn mm. + det kan finnas naturliga fiender utomhus.