Eva St
Köpte denna skönhet på Trädgårdsmässan i Örebro i våras - en jättelök som jag planterade i kruka och bara blad kom upp. Tröttnade och tog ur den ur krukan och bara rotslog den i en rabatt och vips poppade det upp en blomstängel med helt underbara blommor. Vad jag kommer ihåg så fanns de både i rosa och vit och jag köpte tre men endast den som jag satte ut har blommat. Vill veta vad det är för växt jag köpte och om jag ska ta upp jättelöken och övervintra den frostfritt i en kartong i vinter eller hur jag ska bära mig åt
Eva S

cia73
Jag har en likadan! Det är en trädgårdsamaryllis. Jag köpte några på en mässa i vårast och glömde bort namnet så jag gick och visade löken åt en trädgårdsmästare här och han visste då att det är trädgårdsamaryllis. Ganska så stora lökar. Mina lökar var ca 40 cm höga!
Jag tänker nog ta upp mina lökar och förvara dem svalt i vinter. Då jag köpte dem sa de att de kan övervintra i södra delarna av landet, men där bor inte jag... Om nån har bra övervintringstips så tas det tacksamt emot!
kerstin z5-6
Ser ut som Crinum, i så fall kan den övervintras inne
Åbo
Hej igen,

jag svarade på gröna sidan också, men här finns kanske fler läsare än där.

Krinum tror jag också, Crinum moorei (fönsterkrinum) eller crinum powellii (kalljordskrinum), jag skulle gissa på den senare, men jag är alls inte säker.

Om man har den i kruka skall den helst planteras om med flera års mellanrum, den gillar inte att störas. På friland kan kalljordskrinum tydligen övervintra i södra Sverige, men annars är det väl svalt som gäller.

Lite kort info på svenska här (mycket mer finns på engelska, men då gäller det ofta amerikanska förhållanden och utomhus i södra USA):

crinum

Odla i P3
cia73
Mitt minne säger mej att den kan faktiskt ha stått Crinum på lappen då jag köpte mina lökar. wink.gif
Är det då samma sak som trädgårdsamaryllis eller finns det över huvudtaget något som heter trädgårdsamaryllis???
Det står ju att det latinska namnet är crinum (Amaryllidacaea) unsure.gif
Åbo
Det finns nog ingenting som officiellt heter trädgårdsamaryllis, men krinum tillhör amaryllisväxterna. Det är nog nån form av populärnamn (om än inte så vansinnigt populärt - inga träffar på google).
Eva St
Eftersom den inte gillar att störas ska den alltså helst vara kvar i krukan inne i vinter då. Är det inte risk att den ruttnar i krukan även om jag håller den ganska torr???? Själv hade jag funderingar på att ta upp dem skaka av jorden ordentligt och sedan låta dem ligga torrt och frostfritt i en kartong wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Stort Tack för id- hjälpen biggrin.gif biggrin.gif
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon